Ferrari 612 Scaglietti

Provkörning av Ferrari 612 Scaglietti

Basfakta

Motor

Längsmonterad tolvcylindrig V-motor med 65 graders vinkel mellan cylinderbankarna. Motorblock och topplock tillverkade av aluminium. Två överliggande kamaxlar per cylinderbank och 4 ventiler per cylinder. Torrsumpsmörjning. Volym 5748 cm3. Borrning/slag 89/77 mm. 540 hk (397 kW) vid 7250 r/min. Max vridmoment 588 Nm vid 5250 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift. 

6-växlad manuell låda alternativt 6-växlad manuell med elektrohydraulisk växlings- och kopplingsmanövrering, kallat F1 A (för sitt Automatläge). 

Antisladdsystem CST (Controllo Stabilità E Trazione).

Fjädring/hjulställ

Övre och nedre tvärställda länkarmar samt krängningshämmare fram och bak. Spiralfjäder och stötdämpare runt om, stötdämparna är elektroniskt kontrollerade och självjusterande. 

Styrning

Kuggstång, elektrisk servo. 

Bromsar 

Ventilerade och hålborrade stålbromsskivor runt om, 345 mm i diameter fram och 330 mm bak. 4-kolvs aluminiumok runt om. Låsningsfritt system. 

Hjul/däck 

Lättmetallfälg 18 tum höga fram och 19 tum bak. Fram 245/45 ZR18, bak 285/40 ZR19 bak.

Mått & vikt (cm/kg) 

Axelavstånd 295, längd 490, bredd 196, höjd 134, spårvidd fram/bak 169/164. 

Tjänstevikt 1840. 

Fartresurser Toppfart 320 km/h. 

Acceleration 0-100 km/h 4,2 s, 0-400 m 12,3 s, 0-1000 m 22,0 s. (Tillverkarens uppgift). 

Bränsleförbrukning 

Blandad körning 2,07 l/mil.

Granturismo bellissimo!

Ferrari 612 Scaglietti är märkets allra största nyhet sedan tillverkningen startade - bokstavligen. Vi tog en rejäl smakbit på hemmaplan i Italien.

Pris: Från 210000 euro (april 2004)

För Ferrari är begreppet GT-vagn, rättare sagt Gran Tourismo, ytterst traditionstyngt. Visserligen förtäljer historien att Enzo Ferrari aldrig brydde sig om gatbilarna, för honom var de ett nödvändigt ont som skulle generera pengar till racingteamet och dess utvecklingsavdelning. 

Men för märket har GT-vagnen alltid haft en given plats på modellkartan. Den första "civila" bil som rullade ut ur fabriken 1948 hette Ferrari 166 Inter och var just en GT-vagn med V12-motor. Sedan dess har det alltid funnits en Gran Tourismo från Ferrari.

Med nya 612 Scaglietti, som ersätter 456-serien (1992-2003), tar Ferrari ett stort steg framåt - på flera sätt. Bilen är enorm, med nästan tre meter mellan hjulaxlarna och 490 centimeters längd. Den 5,75 liter stora V12-motorn ger 540 hk, en ökning med 98 jämfört med föregångaren. Lika imponerande är vridmomentet, 588 Newtonmeter. Storleken till trots väger bilen moderata 1840 kg och viktfördelningen imponerar med bara 46 procent (845 kg) på framaxeln och 54 bak (995 kg). 

Med 612 Scaglietti tar Ferrari även ett stort steg bakåt; formen har tydliga drag från den Ferrari 375 MM filmregissören Roberto Rosselini gav till en viss Ingrid Bergman 1954. Såväl de konkava sidopartierna som de tydliga framflygellinjerna härstammar från den kända filmstjärnebilen. Och vår provvagn har samma kulör som Ingrids gamla 375 MM, en kulör som Ferrari dessutom döpt efter filmstjärnan. 

I dag är kopplingen Sverige-Ferrari inte lika tydlig, till Sverige kommer bara två eller tre av de 550 bilar som tillverkas under 2004 - och de är redan sålda. Priset är ungefär 210000 euro för en manuell version och 218000 för en med F1 A-växellåda. Beställer du nu levereras bilen under våren/sommaren 2005.

Provkörningen startar från karosstillverkaren Scagliettis parkering i Modena och när vi väl lyckats trassla oss ut ur den intensiva fredagstrafiken tar det inte många minuter innan jag blir varse bilens storlek. På de små och ojämna landsvägarna känns den inte klumpig, men rejält tilltagen, vilket visar sig när trafiken glesnar och vi drar upp tempot. 

Att växla ner och gasa på för fullt är kort och gott härligt, den här motorn är en aldrig sinande kraftkälla. Accelerationen är imponerande men inte brutal och egentligen går det fortare än vad som upplevs då den 5,75 liter stora V12:an ger en snudd på turbinlik kraftutveckling. Det går egentligen lika fort att åka på det rejäla vridmomentet och en högre växel, men jag kan inte låta bli att utnyttja registret och växlar därför precis före varvtalsstoppet 7600 r/min. 

Att placera bilen i kurvorna går hur bra som helst, men i lite snävare kurvkombinationer märks det att 612 Scaglietti väger nästan två ton med mig, min passagerare och vår packning i bilen. Alltså stora krav på bromsarna, men de gör ett kanonjobb. Ventilerade, hålborrade stålskivor och fyrkolvsok runt om räcker gott och väl för att hejda den stora projektilen. 

Ferrari 612 Scaglietti är märkets första bil med aktivt antisladdsystem, kallat CST på Ferrarispråk (Controllo Stabilità E Trazione). Detta går att ställa i två steg, där det andra är lite mer tillåtande. Enligt uppgift ska det gå att åka med lätt sladd utan att systemet griper in. Systemet kan även stängas av helt.

Växellådan är manuell men vi kan kalla den halvautomatisk eftersom föraren väljer växel med paddlarna bakom ratten, sedan sköter tekniken både frikoppling och överföring. Manövern går inte lika snabbt och råbarkat som i Ferraris mer racingbetonade modeller med samma teknik, som Challenge Stradale (provkörd i nummer 13/03) eller Enzo (provkörd i nummer 17/02), men ändå så snabbt att man aldrig upplever någon fördröjning.

Systemet kallas F1 och introducerades till Ferrari 355 sommaren 1997. I 612 Scaglietti har lådan fått ett A i beteckningen eftersom den även har ett automatläge som en tydlig flört med USA-marknaden. 

Sedan introduktionen 1997 har allt fler tagit den racinginspirerade tekniken till sig. I dag är 80 procent av Ferraris bilar utrustade med F1-lådor och av de hittills beställda 612-bilarna är andelen så hög som 90 procent. Det finns en traditionell manuell låda för den som vill, då reduceras priset med ungefär 8000 euro.

Från hets och flitigt användande av F1-växellådans paddlar på småvägarna ställer jag om min körstil när vägen öppnar sig. Jag lägger i sexan och låter motorn göra jobbet. Och sicket jobb den gör! Redan från 65-70 km/h och under 1500 r/min drar motorn som en häst, sedan blir draget bara bättre och bättre ju högre upp i varvregistren vi når. 

Någon effektknuff vid ett specifikt varvtal blir det inte tal om, bara en jämn och otroligt härlig kraftutveckling som når sitt max vid 7250 r/min då även toppeffekten levereras. 

Motorn, som internt kallas F-133, är en utvecklad version av den 5,75-liters V12 som introducerades i 575M 2002.

Grundkonstruktionen är den samma med 5748 kubikcentimeters slagvolym, två överliggande kamaxlar per cylinderrad och fyra ventiler per cylinder. Förändringarna ligger i aningen högre kompression, ytterligare utvecklade inställningar i motorstyrningsenheten samt ett bättre system för luftflöde till insuget. Tack vare detta blir insugsluften kallare vilket i sin tur ger en bättre förbränning. Totalt ger dessa förändringar 25 extra hästkrafter, 540 jämfört med 515 i Ferrari 575M.

Med så mycket kraft blir fartresurserna därefter. Enligt fabriken ska bilen toppa 320 km/h, men i dag kan vi inte åka fortare än 250 km/h. I den hastigheten uppträder 612 Scaglietti helt odramatiskt. Riktningsstabiliteten är total och det känns som om bilen "sätter sig" på vägen. Det ligger en viss sanning i det påståendet, fabriken uppger att bilen ger 115 kg nedåtriktad kraft (?downforce?) vid 300 km/h, fördelade på samma sätt som vikten över axlarna, 46 procent fram och 54 bak.

Orsaken till detta kan tillskrivas konkurrenten Bentley Continental GT. När det rapporterades att den engelsk/tyska vagnen skulle toppa 318 km/h, alltså mer än vad Ferrari först angivit för 612 Scaglietti, placerades den italienska bilen raskt åter i vindtunneln. Vid varje hjul sitter nu en liten spoilerläpp som ska styra luften på bättre sätt. Samtidigt modifierades grillen och lufttunneln under bilen. Resultatet blev att cW-värdet sjönk från 0,34 till 0,33 vilket i sin tur räckte för att ge 612 Scaglietti en toppfart på 320 km/h. Allt för att framtida 612-ägare ska slippa skämmas vid ett möte med Continental GT.

Bottenplatta och kaross är tillverkade av aluminium och chassit är stramt, vilket ger fasta reaktioner när vi åker över ojämnheter i vägen. Det slår lagom hårt i bilen, som mest blir det en fast stöt och kanske ett hårt ljud men det påverkar varken bilens riktning eller våra känsliga kroppar som sitter i de läderklädda stolarna. Det fina chassit kombinerat med motorns fantastiska kraftutveckling gör att bilen kan köras på sant GT-manér: snabbt och effektivt men samtidigt avkopplande.

Även länkarmar och stötdämpare är tillverkade av aluminium, de sistnämnda kan ställas in i två steg. Komfort är standardläget och sport aktiveras via en knapp på ratten. Skillnaden blir att bilen rollar mindre vid hårdare kurvtagning med sport aktiverat men komforten blir knappt märkbart påverkad.

Aluminiumkarosserna tillverkas i Modena hos just Scaglietti och Ferrari har sitt eget tillverkningsband där den nya modellen får samsas med lillebror 360 Modena. 

När karosserna är klara transporteras de till slutmontering i Maranello och i dag har jag tur. Att få se de nakna och blänkande karosserna lastas på lastbil i solnedgången är rena konstupplevelsen. Men det är ännu roligare att se alla dessa stolta italienare som går runt med små slipklossar och finjusterar panelernas finish.

Inredningsavdelningen har också gjort ett bra jobb, panelerna är snyggt utförda och inredningen känns väl sammansatt. Mixen med läder och aluminium är snygg, inte minst i den mellanblå inredning jag färdas runt i. Stolarna justeras elektriskt till en bra körställning, men den skulle kunna bli aningen bättre med mer justermån uppåt i framkant av dynan samt längre teleskopfunktion till ratten. Dyna och ryggstöd är hårt stoppade liksom sidostöden som håller mig på plats, dock utan att kramas för hårt.

Ferrari är givetvis stolta över sin nya produkt, men att det anrika sportvagnsmärket skulle dra så stort på ett baksäte kunde man aldrig tro. Men det gör man och kallar 612 för en fyrsitsig tvådörrarsbil, alltså inte en 2+2 där baksätet är av mer nödkaraktär. 

Därför tvingar jag mig att åka en sväng "bakom mig själv" och finner snart att komforten är riktigt bra. Men man bör inte vara längre än mina 177 cm för att få plats med benen. Däremot finns det rejält med utrymme uppåt. En bra detalj är att framstolarna är lägre monterade än baksätet, det ger bra sikt framåt för dem där bak.

Förarplatsen är trivsam i de flesta avseenden men jag hade hellre sett idel runda mätare i stället för den här kombinationen av analogt och digitalt. Hastighet och motorvarv redovisas i rundlar medan temperaturer, däcktryck och bränslemängd visas digitalt. Det blir lite väl mycket racing i en annars sober inredning.

Konkurrenter? Om ni som jag vill ha rundlar är Bentley Continental GT svårslagen, där är instrumentpanelen full med djupa hålor där temperatur- och tryckmätare ligger och lurar. Men att vissa detaljer i Bentley känns igen från VW Phaeton spräcker drömmen för min del. VW och Bentley har aldrig tidigare haft något med varandra att göra, varför ska det synas nu? En helt egen stil är precis det som behövs för att göra den annars superkompetenta Bentley rättvisa.

Kanske skulle en Mercedes CL600 vara ett bra alternativ, eller varför inte en CL55 AMG med 612 biturbomatade hästkrafter? Glöm inte heller Aston Martin Vanquish med 5,9 liters V12-motor.

Tankarna svindlar, till slut kan det knappast bli fråga om logik eller torra fakta när åkdon för 1,5-2 miljoner ska väljas. 

Det handlar om tycke och smak, om image och att förverkliga drömmar. 

Just det där sista är Ferrari världsmästare på. Men bilens fantastiska GT-egenskaper är samtidigt i högsta grad verkliga.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!