Provkörning av Ferrari California

Provkörning av Ferrari California

California är laddad med känslor, historia och framtid och tar Ferrari till nya höjder.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Volymen har skruvats upp till maximum ur avgaspiporna, parvis monterade på höjden på varsin sida av den väldiga bakspoilern. Stämmorna har repeterats till ett genomträngande muller, lika nyckfullt och vackert som brutalt skälvande. Får en bil verkligen låta så här mycket? Ja, det får den, gärna.

Hjärtat slår ett extraslag varje gång jag trampar ner gasen. Det stormar runt mig och bilen, men i sittbrunnen är det lugnt när jag sätter fart mot horisonten.

 Taket ligger nedvikt i skuffen. Förvandlingen från coupé till cabriolet, ett skådespel i sig, tar 14 sekunder efter ett knapptryck.

 Någon omedelbar romans blir det inte mellan mig och California. Jag känner mig splittrad inför designen, som har inspirerats av 1950- och 1960-talens California-modeller 250 GT och 365. Fronten är lagom kraftfull och snobbig medan baken ser väl grandios ut i profil. Kanske är jag bara ovan vid Ferraris kommande formspråk? 

 Pininfarina har dock definitivt lyckats råda bot på plåtcabssyndromet. California lyckas vara läckrast i skepnad av en coupé. Kanske är det så man ska se den? En klassisk Ferrari V8-coupé som råkar ha ett fällbart plåttak.

 California tar ett steg framåt, inte bara sett till formspråket utan också genom att vara en mångsidig Ferrari. För första gången i en gatbil sitter V8-motorn fram, eller ”mid-front” bakom framaxeln. Det är i praktiken samma 4,3-litersblock som i F430 som nu matas med bränsle direkt in i cylindrarna. Två stora tickande insprutningsaggregat sitter på varsin sida om de röda insugen. Vinsten är lägre bränsleförbrukning (1,3 liter per mil jämfört med 1,8 för F430), mindre utsläpp och bättre vridmoment på låga varvtal. Tre fjärdedelar av det maximala vridmomentet (485 Nm) finns tillgängligt från 2 250 r/min.

 California är, bortsett från plåttaket, uppbyggd som en traditionell Gran Turismo. Men med tekniken hämtad från F1-stallet innehåller California också det som gör den till en kompetent racer: växellådan. Effektuttaget är ”bara” 460 hästkrafter men tack vare den dubbelkopplade lådan är California lika snabb som F430 rakt fram. Under fyra sekunder upp till 100 km/h. De sju växlarna smäller i på nolltid och får den robotiserade manuella F1-växellådan att kännas antik i jämförelse. Varvräknaren touchar 8 000 r/min, då kommer en ny knall och ett nytt sug i magen. Vansinnigt effektivt – och vanvettigt effektfullt. 

 Racekänslan har inte gått förlorad samtidigt som fördelarna är mest uppenbara vid normal körning och i automatläget. California kan köras avstressat i stan.

 För den som mot förmodan skulle föredra en manuell sexväxlad låda kan bilen köpas med en sådan från slutet av nästa år.

 Ferrari hävdar att California är en vänligare bil att leva med jämfört med den mer banorienterade F430. Men motorljudet och växellådan vittnar om varifrån den har sina gener.

 De sicilianska vägarna ormar sig uppför de kala bergsmassiven. Men bilen tvekar aldrig. Känselspröten matas med information varje sekund via den hyperkänsliga styrningen. Ren njutning!

 Jag ställer in det lilla metallvredet på ratten, Manettino, på Sport. De trådsmala vägarna är snorhala av något slags saltbeläggning från havsluften. I första böjen får elektroniken spel och stryper abrupt sidledsförflyttningen, men denna snabbanalys är allt som behövs för att systemet ska fördela greppet korrekt i nästa kurva. Hädanefter gör bakvagnen lagom snygga uppställ. 

 California har samma avancerade stabiliseringsprogram (F1 Trac) som 599 GTB Fiorano. När Manettinon ställs i sitt råaste läge, med överstruket CST, är alla hjälpmedel utom ABS-bromsarna bortkopplade. När den körs så, på gränsen, blottas Californias underbara balans och foglighet. Viktfördelningen är perfekt, förhållandet fram/bak är 47/53.

 De keramiska bromsarna från Brembo är standard. De är fruktansvärt effektiva. De 390 respektive 360 millimeter stora skivorna har imponerande verkan för att få ner farten i den 1 735 kilo tunga bilen. Känslan i bromspedalen är linjär, som konventionella stålbromsar. Bromsarna förladdas beroende på körsituation, ständigt kontrollerat av ESP. 

 Trots bitvis usel vägkvalitet går bilen elastiskt och bekvämt. Ferrari-ingenjörerna startade med blankt papper i chassiutvecklingen av California och övergav de dubbla triangellänkarna bak till fördel för en nyutvecklad multilänkaxel. Hjulupphängningen rör sig mer i längsled och absorberar stötarna bättre. Den aktiva fjädringen (tillval, ca 40 000 kronor) ger ytterligare kontroll och precision i vägegenskaperna.

 För första gången lyckas Ferrari förena den magnifika körupplevelsen med en genomsolid känsla som inte står vare sig Porsche eller Mercedes efter. Med California går den bräckliga Ferrarin i graven. För Ferrari-köparen handlar det förstås först och främst om känslor. Men även om det är lyckoruset du vill åt är det ändå bra att veta att California är en Ferrari som går att använda dagligdags. Förnuft och känsla i kombination.

 Att kalla California praktisk vore att gå ett steg för långt, men för att vara en Ferrari är den rena rama flexi­bilen. Det finns ett baksäte och det går att kila ner en vuxen där under en kortare transport. Och vem skulle egentligen klaga på att åka där?

 Sittpositionen är dock hög och man hamnar antingen mitt i vinddraget om taket är nedfällt eller med huvudet dikt an taket om det är uppe. 

 Bagageutrymmet är förvånansvärt stort, 340 liter med taket uppe och 240 liter när taket är nedfällt. Och det finns en genomlastningslucka som ger plats för golfbag eller skidor.

 Men för den skull saknar inte Ferrari California den kärnfulla sportiga dragningskraft som alltid varit märkets signum. Möjligen är den inte lika sjudande som 430 Scuderia eller ens 599 GTB, men det är inte heller meningen. Californias styrka är bredden. 

 Så lek med tanken att du är miljonär för ett ögonblick. Priset är drygt 1,9 miljoner kronor – den blir något billigare än F430 Spider men dyrare Porsche 911 Turbo Cabriolet och Mercedes SL AMG. Beslut, beslut, beslut.

 Ibland är det skönt att slippa fatta några sådana.

Ferrari California

Pris

Ca 1 920 000 kronor (Euro 9,90).

Motor

Bensin. 8-cyl längsmonterad V-motor, 4 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 12,2:1. Borrning/slag 94/77,4 mm, cylindervolym 4 297 cm3. Max effekt 460 hk (338 kW) vid 7 750 r/min, max vridmoment 485 Nm vid 5 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift. 7-växlad växellåda med dubbelkoppling.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädrar fram och bak. Fram dubbla triangellänkar, bak multilänk. Aktiv fjädring är tillval.

Styrning

Kuggstång, elektrohydraulisk servo. Vändcirkel i.u. meter.

Bromsar

Keramiska skivor fram och bak. Låsningsfritt system. ESP.

Hjul

Fälg 9 tum, däck fram 245/40 ZR19 bak 285/40 ZR.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 267, längd 456, bredd 190, höjd 131, spårvidd f/b 163/161. Tjänstevikt 1 735, maxlast i.u., max släpvikt i.u. Tank 78 liter.

Fartresurser*

Toppfart 310 km/h. Acceleration 0–100 km/h under 4,0 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad i.u., landsväg i.u., blandad körning 1,13 l/mil. CO2 306 g/km.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!