PeO känner sig som en vinnare i "sin" Ferrari.

Provkörning av Ferrari F430 Spider

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första intrycket

Intryck ja. Den här bilen efterlämnar ett sug som är svårt att bli av med. Motorn, utseendet, tekniken, köregenskaperna. Allt känns perfekt i en värld där tyvärr bara ett fåtal aktörer kan spela. Jag tillhör inte dem.

Basfakta

Motor

 8-cyl V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,3. Borrning/slag 91,9/81,0 mm, cylindervolym 4308 cm3. Max effekt 490 hk (360 kW) vid 8500 r/min, max vridmoment 465 Nm vid 5250 r/min.

 Kraftöverföring

 Längsmonterad mittmotor. Bakhjulsdrift. 6-växlad elektroniskt styrd låda med möjlighet att växla med automatik och manuellt.

 Fjädring/hjulställ 

 Skruvfjädring, fjäderben, krängningshämmare och dubbla triangellänkar fram och bak.

 Styrning

 Kuggstång med servo. Vändcirkel 11,0 meter.

 Bromsar

 Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system. Möjlighet beställa keramiska bromsskivor.

 Hjul/däck

 Fälg 8-9 tum, däck 225/35 ZRY 19 - 285/35 ZRY 19.

 Mått & vikt (cm/kg) 

 Axelavstånd 260, längd 451, bredd 182, höjd 123, spårvidd f/b 167/172. Tjänstevikt ca 1540, Tank 95 liter.

 Fartresurser

 Toppfart över 310 km/h. Acceleration 0-100 km/h 4,1 s. 0-400 meter 12,5 s, 0- 1000 m 21,8 s.

 Bränsleförbrukning 

 Blandad körning 1,83 l/mil.

 

Öppen känslostorm

Öppen känslostorm  Lättkörd som en småbil men också brutal som få. Cabrioletversionen av F430 lämnar varken förare, medtrafikanter eller poliser oberörda.

Lastbilschaffisarna tutar glatt. Privatbilisterna hänger utanför sina bilar med mobilkameror. Kvinnorna får något charmigt i blicken. Polismannen ger tecken, inte med handflatan mot mig, utan med hela armen i en vild sving. Forza! Gasa!

 Det finns bara ett bilmärke i hela världen som ger upphov till känslor som dessa. Framförallt om du kör i hemtrakterna i norra Italien och speciellt om det är en ny, öppen, modell.

 Ferrari F430 Spider.

 Vackrast av de vackra? Tja, döm själv, men den Pininfarina-pennade skapelsen lämnar ingen oberörd. Fronten med de gigantiska kylhålen är inspirerad av F1-racern 156 som Phil Hill vann VM med 1961.

 Bakom ratten återgår man till apstadiet. Först sitter man i flera minuter och bara betraktar ratten och instrumentpanelen.

 Jag menar. Röd startknapp på rattens vänstra sida, på dess högra ett vred som du väljer kör-karaktär med. På mittkonsolen valmöjlighet för automat eller manuellt. Bakom ratten stora fjärilspaddlar för att växla. Höger sida upp, vänster sida ned.

 Vrider runt tändningsnyckeln, suger in luft, håller andan och trycker på startknappen.

 Kabraak!

 Med ett korthugget vrål går V8-motorn igång, för att omedelbart gå ner på ett tyst mullrande. Då har omgivningen redan vaknat, stannat till och står där och glor på dig.

 Oberörd, nåja (!), flickar du till på högra paddeln. Indikatorn infälld i den gigantiska gula varvräknartavlan (går även att få i rött) säger att du har ettans växel i läge.

 Ja, jag vet. Detta är en lovsång utan dess like. Men det går liksom inte att låta bli. Ferrari F430 Spider skapar känslor som är svåra att styra.

 Väl ute på motorvägen kan jag inte bärga mig. Ringer kontoret och bara skriker. Lyssna! Och ger benet. Motorljudet tar sig ända till Rådmansgatan 49 i Stockholms innerstad och jag hör bara ett garv i andra änden.

 Ok, nu sansar vi oss.

 Ferrari F430 Spider är baserad på täckta F430 som debuterade förra året. Det är inte mycket som skiljer.

 Motorn, alltjämt synlig under den genomskinliga motorhuven är en V8 på 4,308 liter, 490 hästkrafter och 465 Nm i vridmoment. Det betyder 114 hästkrafter per liter cylindervolym. 

 Motorn inte bara låter och går som en gud, hur snygg är den inte i sin frostlackerade rödhet. Ingen annan produktionsmodell i världen, förutom F430, har synlig motor.

 Även om det i grund och botten är likadana bilar får förstås F430 Spider en helt annan profil utan tak. Med cabben i nedfällt läge sitter två runda upphöjningar på plats bakom störtbågarna. Ferrari funderade på ett fällbart plåttak, men eftersom de då av platsbrist skulle tvingas dölja motorn struntade de i det.

 Canvastaket fälls upp på tjugo sekunder, och vi kan konstatera att det ska vara nedfällt. Tak på och Spider förlorar mycket av sin skönhet.

 I och mellan störtbågarna sitter vindavvisare som fungerar riktigt bra. Visst känner man lite rufs i håret, men det blir aldrig riktigt besvärande. Inte ens i 200 km/h, men då har man förstås annat att tänka på.

 F430 Spider är sjuttio kilo tyngre än vanliga F430. De extra kilona har satt sig dels i vindruteramen, dels i dörrarna för bättre krocksäkerhet. Sedan väger förstås de sju motorerna som driver takkonstruktionen sitt.

 Prestanda har inte lidit märkbart av viktökningen. 0-100 km/h (med F1-låda) tar 4,1 sekunder, det är 0,1 sekunder långsammare än F430. Toppfarten anges till + 310 km/h, det är fem km långsammare. Försumbart.

 F430 Spider har samma tekniska finesser som F430. Det innebär ett sinnrikt system med olika körinställningar. Du kan välja mellan fem lägen, från riktigt halt underlag till raceläge med avstängt antisladdsystem. Samtidigt som du ändrar val med vredet på ratten justeras växellådans snabbhet, antisladd/spinn-systemets styrka och den aktiva fjädringen om sig för att passa körstilen.

 Det är himmelsvid skillnad mellan växlingarna när bilen är i "snöläge", då det sker lugnt och smidigt, till "race" då växlarna brutalt slås i läge. Som snabbast klarar lådan av att växla upp på 150 millisekunder! Känslan när lådan klappar i en växel samtidigt som varvräknarnålen kämpat sig mot 9000 r/min är, ja, underbar.

 Spidern är både en flåbuse och en tämligen civiliserad bil som det inte är minsta problem att baxa runt i stadstrafik. Den är förvånansvärt nog inte spårkänslig trots de breda, låga däcken på 19 tum höga fälgar. Inte heller kan man klaga på stötighet över ojämna vägpartier. Nu är ju allt dock relativt när det gäller en Ferrari.

 Tekniken med ett plant golv (av rymdaluminiumet 7075 T6) och vindtunnlar där bak som leder bort luft är inspirerat av Schumachers tjänstebil. F430 Spider genererar 260 kilo marktryck vid 300 km/h.

 F430 Spider förväntas stå för drygt hälften av försäljningen när det gäller modellserien totalt.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!