Provkörning av Fiat 500 1,2 Lounge

Inne på sitt tionde produktionsår uppdateras Fiats minsting 500. Nytt infotainmentsystem och pliktskyldig ny frontdesign utmärker den lilla citybilen.

Vissa affärslösningar – ”business case” på nysvenska – är bättre än andra. Att Fiat fick snits på småbilen 500 stilmässigt är ingen hemlighet, men att en produkt som baseras på den mer praktiska och väsentligt mycket billigare Panda-modellen men ändå säljs närmare 50 procent dyrare måste vara föremål för avhandling på Turins handelshögskola. Bra för Fiat förstås, personligen tror jag att ett lågpris på Fiat 500 skulle innebära att den snygga bilen skulle synas i varje gathörn även i sömniga svenska städer.

Nu är inte så fallet, synd. För att fortsätta framgångssagan 500 – modellserien har ju runnit över sina bräddar med olika versioner förvuxna L, XL, Trekking och X – fixar Fiat till ur-modellen för att hålla konkurrenterna stången. Designmässigt märks spetsiga mustascher i de främre stötfångarnas nederkant samt ny lampdesign fram och bak. Nu ser ”Nuova” Fiat 500 än mer ut som något som flytt från ett av Hergés fantastiska seriealbum om Tintin.

Invändigt märks nya infotainment­systemet Uconnect med inbyggd navigation från TomTom. Handhavandet av den fem tum stora pekskärmen är smidigt om än lite pillrigt, med en viss touch av elegans. Funktionen med den inbyggda färddatorns eko-körnings­pekpinne ”eco:Drive” är kul och i viss mån inspirerande, men i rättvisans namn är den 1,2 liter lilla fyrcylindriga sugmotorn på 69 hästkrafter inget under av snålhet. Tidigare fanns Fiat 500 med tvåcylindrig 0,9 Twinair eller 1,3 MJT-dieselmaskin, nu är 1,2-motorn enda alternativet på den svenska marknaden.

Pop och Lounge heter utrustnings­nivåerna, men för att få tillgång till Uconnect krävs Lounge-nivå. Gäller även det nya instrumentklustret framför ratten som nu har sju tums TFT-skärm där hastigheten visas i övertydliga siffror. Tyvärr går det inte att dimma ner instrumentet tillräckligt vid mörker, föraren bländas starkt nattetid. Elservostyrningen Dualdrive är med sitt extra City-läge smidig när det snurras runt med Fiat 500 inne i stan, men fortfarande är övergången från överassisterad till normal servoeffekt för markant. I fartområdet 25-30 km/h märks övergången tydligt. Borde gå att justera.

I övrigt är Fiat 500 av karaktären hata eller älska, retrobil som den är. Funktionellt är den höga karossen lätt att stiga i och ur, men framstolarna är fortfarande placerade för högt. Förarstolens tiltvinkel i bakkant på sätesdynan är inte tillräcklig för långa personer. Baksätet och bagageutrymmet är givetvis ynkliga – Fiat 500 är bara 3,5 meter lång. 500 är alltjämt en skoj typ att se på, men konkurrenterna har definitivt kört ifrån teknik­mässigt. Särskilt kannibalismen från nyutvecklade funkis-Fiat Panda, med samma 1,2-litersmotor, som kostar från 109 900 kronor borde vara hungrande ute i landets få Fiathallar. Om det nu inte är så att du redan fallit pladask för dina 500-känslor.

Fiat 500 1,2 Lounge

Pris

139 900 kronor, säljs nu.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 1 överliggande kamaxel. 2 ventiler per cylinder. Kamrem. Kompression 11,1:1. Borrning/slag 70,7/78,0 mm, cylindervolym 1 242 cm3. Max effekt 69 hk (51 kW) vid 5 500 r/­min, max vridmoment 102 Nm vid 3 000 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 9,3 meter.

 

Bromsar

Skivor fram och trummor bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 6 tum, däck 185/55 R15.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 230, längd 357, bredd 163, höjd 149, spårvidd f/b 142/141. Markfrigång 15. Tjänstevikt 968, maxlast 377, max släpvagnsvikt 800. Tank 35 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 185-520 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 12,9 s, toppfart 160 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,62, landsväg 0,42, blandad körning 0,49. CO2 115 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 8 år, lack 3 år.

 

Skatt

448 kronor per år. Tillverkarens uppgifter.

Rivaler

Mini One 75 hk

Minsta motorn och lägsta utrustningsgrad gör Mini mest lik ursprunget från 1959. Jämfört med 500 har ”nya” Mini generation 3 kör­glädjen i topp!

Pris: 150 900 kronor.

Seat Mii 1,0 MPi

Volkswagen Ups spanska kusin är billigare än tysk-”originalet”. 75 hk, bakdörrar och bättre utrymmen gör Mii till det bästa minivalet. Allt annat har med känslor att göra.

Pris: 114 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!