Provkörning av Fiat 500

Provkörning av Fiat 500

Säker, miljövänlig och rolig. 50 år efter sin företrädare äntrar nya 500 scenen. Och gör det med många löften.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

4 juli 1957 presenterades Nouva 500, för att skilja sig från 500 Topolino från 1936.

4 juli 2007 presenteras Nouva Fiat, för att skilja sig från företaget med halvdana produkter från 1900-talet.

 – Nya 500 är inte en modell, det är en nystart för Fiat. En start vi behöver om vi ska konkurrera på dagens och framtidens bilmarknad, säger Sergio Marchionne, styrelseordförande för Fiatkoncernen och vd för Fiat Auto.

 Men det stoppar inte här. Kanadens-italienaren Marchionne – som de senaste åren vänt Fiat från finansiell katastrof till början på en succé – lovar mer, mycket mer. 

 – Vår kvalitet ska vara bättre än japanerna, som hittills varit ledande, år 2010. Det är något vi lovar.

 När vi skriver 2007 så tillåts faktiskt hela bilvärlden skratta åt det påståendet med tanke på vad företaget hittills presterat i jämförelse med japanerna. Men intressantast är såklart att ta Marchionne på orden och att undersöka saken om tre år. Slår Fiat Toyota på fingrarna då?

 Okej, nu har vi fått en inblick i hur mycket Fiat satsar på 500. En 3,55 meter lång skapelse som storleksmässigt hittar konkurrenter i Kia Picanto, Chevrolet Matiz och Renault Twingo. Prismässigt förväntas den dock konkurrera med de något större bilarna Skoda Fabia, Ford Fiesta och Citroën C3. Cirka 110 000 kronor eller kanske något mer väntas priset bli i Sverige.

 500 är alltså en imagebil, något du köper för att det är kul, inte det mest ekonomiska eller bästa sättet att färdas från a till b. Precis som Mini, fast i småbilsklassen är 500 det individuella valet.

 Och precis som i fallet Mini är det amerikanen Frank Stephenson som hållit i ritstiftet. Stephenson lyckades skapa en kassako och succébil med Mini. Nu är frågan om han gjort samma sak i sin tolkning av 500.

Den glada fronten med mer än tydliga drag från originalet ger ett positivt intryck som det inte går att värja sig emot. Du vill liksom bara krama om bilen eller åtminstone klappa den lite. Från sidan tycks bakdelen lite väl hårt slaktad, den lilla överjästa bullform som originalet till viss del besitter är här ersat med en brantare vinkel ned mot stötfångaren. På det hela taget dock en väldigt lyckad tolkning av den gamla klassikern, tycker både jag och alla Turinbor jag möter. 

 I märkets hemstad kommer folk fram vid rödljus, bakomvarande förare lämnar sina fordon i bilköer för att komma fram, titta och byta några stapplande fraser (från mitt håll) på italiensk-engelska.

 Invändigt blandas nostalgi med modern, praktisk form. Det är kul utan att bli tokroligt, som i Mini med den stekspadsstora hastighetsmätaren. Ett stycke färgad plåt (samma som lacken) ”håller ihop” hela instrumentpanelen från förardörr till passagerardörr. Den bildar en bakgrund mot vilken instrument och vredreglage vilar i små öar.

I 500 har alla instrument samlats i en lätt asymmetrisk oval. Hastighet och varvtal visas analogt med traditionella mätare, snyggt och lättavläst. Motortemperatur, bensinmängd och övrig data visas digitalt i centrum av ovalen och det går rätt snabbt att vänja sig. Dock är det stört omöjligt att få koll på de digitala mätarna vid starkt solljus, det blir bara reflexer, mindre bra. 

 Riktigt dåligt är också att ratten endast kan ställas i höjdled och inte på längden. En bil som presenteras 2007 ska ha denna självklara funktion. 

 Under ratten finns dock något som får en biljournalist att dra på smilbanden och göra tummen upp. Fiat är nämligen först att erbjuda en sjunde krockkudde, för knäna, i denna storleksklass. Italienarna är övertygade om att 500 kommer att belönas med fem stjärnor av Euro NCAP och att en sjätte skulle de också casha in för sina aktiva nackskydd, om nu den sjätte stjärnan kommer att införas. Vi avvaktar till Euro NCAP verkligen krockat modellen, men vi kan redan nu imponeras av det höga säkerhetstänkandet i denna den minsta av bilklasser. Bra gjort Fiat!

Även när det gäller miljö är italienarna riktigt duktiga. Av de tre motorer som erbjuds klarar två den svenska miljöbilsdefinitionen. Bensinmotorn på 1,2 liter och 69 hästkrafter gör det med nöd och näppe, 119 CO2 g/km. Dieselmotorn på 1,3 liter och 75 hästkrafter briljerar med endast 111 CO2 g/km. 

 Förmodat säker, miljövänlig och med en klart egen charm. Återstår att ta plats bakom ratten och se hur allt hänger ihop.

 Låt oss först slå fast att detta inte är en sportbil, på något sätt. En Abarthversion kommer dock att visas som koncept på bilsalongen i Tokyo i höst. För att modellen ska göra skäl för efternamnet måste då stora delar av chassit trimmas.

Nej, 500 är i stället en myspysig komfortbil trots sina endast 355 centimeter i längd. Den korta hjulbasen till trots, 2,3 meter, är bilen inte för hoppig i sidled vid ojämnheter utan glider snällt vidare åt det håll ratten pekar och dit föraren vill. 

 Det är lätt att bli vän med den femväxlade manuella lådan. Knoppen sitter perfekt en bit upp på instrumentpanelen, precis som på exempelvis Honda CR-V. En lösning som handen instinktivt hittar till. Mycket bra också eftersom både minsta bensin- och dieselmotorn måste växlas rätt ofta för att få rätt vridmoment vid accelerationer, brantare backar och omkörningar. ”Fönstret” där dieselns vridmoment visar sig är kort men så är förbrukningen och miljöpåverkan också låg, man får ta det något onda med det mycket goda, helt enkelt.

 Om man försöker pressa bilen, inte helt lätt med tanke på den miljövänligt ringa effekten, understyr den tryggt. Vid ingången i tvära kurvor kändes bakvagnen något vek, vi får undersöka detta närmare vid kommande test. Det kan också bero på den vikande kvalitet som förseriebilar av alla märken besitter.

Trots sin litenhet får mina 191 centimeter plats i versionerna med vanligt plåttak. Väljer man till skjutbart glastak bör man inte vara mycket längre än 185 centimetrar. Likadant sväljer baksätet endast personer som knappt är 180 centimetrar långa. Benutrymmet bak räcker till för längre personer, det är huvudutrymmet som det snålats med. 

 Förarstolen är höj- och sänkbar endast i bakkant vilket gör att kortare personer har svårare att komma rätt till då de också skulle behöva höja framkanten på stolen. Självklart är stolen för kort men det är den även hos konkurrenterna, det får man acceptera i den här klassen. 

 Stolsbeklädnad fås i allt från billigt tyg med fantasifulla färgkombinationer till exklusivare läderklädslar.

En 500 kan, precis som en Mini, bli nästan hur dyr som helst. Bland annat navigation på tillbehörslistan, liksom exklusivare ljudanläggningar.

 Vårt första, något korta möte (se ledaren på sidan fem) gav en positiv kick. Kan priset landa på runt 110 000 kronor känns bilen som en fullträff. Du åtnjuter miljöpremier, ett litet förbrukningskonto och ett bättre miljösamvete. Samtidigt får du en förmodat riktigt säker bil som dessutom får dig att le varje gång du närmar dig skapelsen, åtminstone det första året. Med tanke på att Sverige med sin ringa försäljning av en oberoende importör, Olle Olssonbolagen, lär inte tilldelningen bli särskilt stor i början. Andrahandsvärdet kommer därför säkerligen att hållas uppe i några år. 

 Om kvaliteten sedan blir vad företaget lovar så borde modellen bli en av de mest långlivade Fiatbilarna som nått Sverige.

Fiat 500

Pris

Ej klart, drygt 110 000 kronor.

Motor

Bensin, 4-cyl tvärmonterad, 1 överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Kompression 11,1:1. Borrning/slag 70,8/78,9 mm, cylindervolym 1 242 cm3. Max effekt 68 hk (51 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 102 Nm vid 3 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell. 

Fjädring/hjulställ

Fram spiralfjädring, fjäderben, undre triangellänk och tvärlänk. Bak halvstel torisionsaxel. Antisladdsystem (troligtvis standard i Sverige). 

Styrning

Kuggstång, elservo. Vändcirkel 9,2 meter.

Bromsar

Skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 5 tum, däck 175/65 R14.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 230, längd 355, bredd 163, höjd 149, spårvidd fram/bak 141/141. Tjänstevikt 940, maxlast 365. Släpvikt okänd. Tank 35 liter. 

Fartresurser*

Toppfart 160 km/h. Acceleration 0-100 km/h 12,9 sekunder.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 0,64, landsväg 0,43, blandad körning 0,51 l/mil. CO2 119 g/km. 

*Enligt tillverkaren

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!