Provkörning av Fiat 500 Abarth

Provkörning av Fiat 500 Abarth

Som första svenska motortidning lade Teknikens Värld vantarna på landets första muskelversion av Fiat 500 med tilläggsnamnet Abarth. Den 135 hästkrafter starka motorn och det uppstyvade chassit sattes på prov i Göteborgstrakten.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

I Sverige finns det inga auktoriserade Abarth-återförsäljare. Som Fiat-handlare måste man anpassa och bygga om sin anläggning för att få stoltsera med det skorpionprydda märket. Det har dock inte hindrat Auto Lounge i Kungsbacka från att importera en av landets få Fiat 500 Abarth. Officiellt väntar den svenska generalagenten med att importera modellen.

Utsidan på 500 Abarth skriker formligen ut sitt budskap om form- och körglädje. Vi förundras över den totala avsaknaden av Fiat-emblem – bilen är i stället strösslad med Abarth-skorpioner. Genomförandet är lika aptitretande som på de klassiska Abarth-modellerna från 1960-talet. Skillnaderna mot en standard-500 är ett stort hungrigt luftinsläpp under grillen, sportigt kjolpaket, 17-tums lättmetallfälgar (16 tum är standard), dubbla kromade ändrör på var sida om diffusorn och röda Abarth-stripes som löper mellan hjulhusen.

 På plats i de svarta sportstolarna möts vi av en i övrigt lika svart inredning. Det går att beställa Abarth 500 (som modellen kallas av Fiat själva) med illröda framstolar, men det lilla baksätet förblir sotsvart för att betona att bilen ska ses som sportigt tvåsitsig. Detaljgranskar vi kupén syns snyggt läderarbete och röda zick-zack-sömmar som förstärker tuffheten. Några Fiat-emblem ser man inte skymten av.

 Ratten, tjock som en norditaliensk alpkorv, kräver stålnypor för att kunna greppas. Växelspaksknoppen är inte klotrund som i vanliga 500, i stället är den skinnkädd och greppvänlig. Instrumenteringen har ilsket orange färgsättning och till vänster om ordinarie mätargrupp sitter turbotrycksmätare med växlingsindikator på en separat enhet på racer-manér. Körställningen är upprätt som på en kökstol och tar tid att vänja sig vid. 

 Maskinmässigt har Abarth lånat från Fiat-koncernens lagerhyllor. Den 1,4 liter stora turbomatade 

 T-Jet-motorn, som även finns i Alfa Romeo Mito, utvecklar 135 hästkrafter vid 5 500 r/min. Inte mycket kan man tycka, men lågt hästkraftsantal behöver inte vara synonymt med en tråkig bil. 

 I Abarth är det precis tvärtom, den bjuder på både bus och kul.
Maxvridet ligger på 206 Newtonmeter vid 3 000 r/min, men bara när bilens sportläge är aktiverat av föraren, det vill säga i princip alltid. Sportläget innebär bättre respons vid gaspådrag samt att styrningen vässar till sig. I normalläget får man 180 Nm vid 2 500 r/min.

 Med plattan i mattan skjuter 500 Abarth iväg till 100 kilometer i timmen på 7,9 sekunder. Siffran inger ingen större respekt, många konkurrenter är raskare, i stället är det kurvigheten på vägarna som är avgörande. Ur böjarna går det undan, mycket tack vare antispinnsystemet och den elektroniskt styrda differentialspärren Torque Transfer Control, TTC. Systemet låter högerfoten vara extra gasglad. 

 Greppet är suveränt vilket delvis beror på 205 millimeter breda däck med låg 40-profil. Det sänkta chassit är väloptimerat och kränger inte nämnvärt ens vid hård stress. Stötigheten får man på köpet. Uppträdandet är neutralt men överstyrningssladdarna kommer snärtigt när du lättar på gasen mitt i kurvan.
Uppförandet är inte helt olikt en annan lättviktsracer, Suzuki Swift GTI.

 Den femväxlade manuella lådan fungerar perfekt ihop med de 135 hästkrafterna. Det skulle inte bli sportigare med en sjätte växel.

 Vi påminns om 1980- och 1990-talet när vi far fram med 500 Abarth i göteborgstrafiken. De gamla busfröna Fiat Uno Turbo och Punto Turbo gör sig påminda bakom ratten på nykomlingen. Alla tre har en sak gemensamt – hyfsat lite effekt men ändå riktigt roliga att köra. Fler hästkrafter än så här behövs inte för att ha kul i en småbil. Det finns dock vassare versioner av 500 – kommande Esseesse (SS) med cirka 160 hästkrafter samt Asetto Corse med 200 hästkrafter. Sistnämnda tillverkas endast i 49 exemplar och alla är redan sålda. Det finns även en upplaga om hundra stycken 500 Opening Edition (160 hk), som självklart är slutsålda sedan länge.

 Vad kostar då kalaset? Fiathandlaren Auto Lounge i Kungsbacka vill ha 239 900 kronor för en egenimporterad Fiat 500 Abarth utrustad med de flesta tillbehören. Mycket pengar för en så pass liten bil kanske du tänker, men det rör antagligen inte en sann Abarth-entusiast i ryggen. Forza Fiat!

Fiat 500 Abarth

Pris

Ca 200 000 kronor.

Motor

Bensin. 4-cyl tvärmonterad rak, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,8:1. Turbo, laddluftkylare. Borrning/slag 72,0/84,0 mm, cylindervolym 1 368 cm3. Max effekt 135 hk (99 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 206 Nm vid 3 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram, skruvfjädring bak. Fram fjäderben, bak torsionsaxel.

Styrning

Kuggstång, el-servo (ställbar). Vändcirkel 10,5 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 6,5 tum, däck 195/45 R16 (extra: fälg 7 tum, däck 205/40 R17).

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 230, längd 360, bredd 163, höjd 147, spårvidd fram/bak 141/141. Tjänstevikt ca 930, maxlast ca 350 kg, taklast 50. Tank 35 liter.

Fartresurser

Acceleration 0–100 km/h. 7,9 s, toppfart 205 km/h.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 0,85, landsväg 0,54, blandad körning 0,65 l/mil. CO2 155 g/km.

Skatt

1 185 kronor per år.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!