Provkörning av Fiat 500 C

Provkörning av Fiat 500 C

Lilla Fiat 500 tappar taket lagom till våren. Vi undrar om den lilla italienska pralinlådan kan bli sötare utan tak än vad den redan är? Stuket är detsamma som förr, på ur-500:ans tid, cabriocoach-kaross med nedfällbart tak i kanvastyg i mitten.

Takfällningen hos nya 500C påminner om Fiat Topolino från 1936. Karos­s­sidorna är samma som hos halvkombin, men takpartiet ner till bakluckan är ersatt av kanvastyg. Suffletten skjuts ner elektriskt och viks prydligt ihop över det lilla bagage­utrymmet. Takläggning- och fällning låter sig göras i farter upp till 50 km/h. Taket har tre fasta lägen – öppet endast över framsätena, öppet även för baksätesfolket samt hela kupén frilagd för frisk luft.

Prispåslaget för 500C är cirka 30 000 kronor vilket innebär startpris på 175 000 kronor – dyrt men fortfarande den näst billigaste cabrioleten på marknaden. Bara tvåsitsiga Smart ForTwo kostar mindre.

 Fiat 500C fick svensk premiär på höjdhoppargalan Auto Lounge Comeback i Göteborg den 20 mars. En av initiativtagarna bakom välgörenhetsgalan är Patrik Sjöberg, som antog Stefan Holms utmaning i Sveriges Televisions underhållningsprogram Mästarnas mästare om att hoppa högst på fel ben. Välgörenhets­tävlingens överskott gick oavkortat till Barncancerfonden, man räknar med att skänka minst 150 000 kronor. 

 Långe Patrik tar plats bakom ratten och omgivningen i Göteborgs inner­stad förvånas över att höjdhopparstjärnan ryms. Sjöberg förklarar att han redan beställt sin 500C som ersättning för den vanliga halvkombin han kör i nuläget.

 – Fiat 500 passar mig perfekt, förklarar Sjögren. Liten, miljövänlig, tuff och ekonomisk är fördelarna enligt höjdhopparlegenden som framhåller fördelen med att enkelt kunna koppla in mp3-spelaren så att han eller dottern får spela sin favoritmusik.

 Lättkördheten är en paradgren hos 500C med bra sikt runt om och finessen med ett separat City-läge i styrningen som gör rattandet lekande lätt. 

 Komfortmässigt är 500C som en ordinär småbil i den mindre klassen. På motorväg upplevs 1,2-litersmotorn på 69 hästkrafter som surrig och tygtaket ökar på bullernivån jämfört med halvkombimodellen. Fiat 500C hör hemma bäst på den långsamma landsvägen eller i storstäder. Trots det finns det ändå tillräckligt med bottenkraft och 500C hänger enkelt med i trafikrytmen. Utomlands finns 500C med större motoralternativ och nya Abarth-versionen är drömbilen för entusiaster denna sommar. Fördelen med 500C 1,2 är bensinförbrukningen på dryga halvlitern per mil samt koldioxid­utsläpp på 119 g/km.

 Den femväxlade lådan löper smidigt och närsikten ut över den runda motorhuven gör 500C barnsligt enkel att hantera på trånga utrymmen. Provbilens backvarnare uppskattas eftersom det nerpackade tygtaket effektivt stjäl bakåtsikten. Bagageutrymmet är litet som hos vanliga 500. När bakluckan ska öppnas glider även suffletten upp ett hack så att glasbakrutan kommer på plats – fiffigt. Mellanläge på taket skyddar också kupén från de allra värsta virvelvindarna, det blåser friskt med kall turbulens i nedersta nerfällda läget och vi önskar oss att termometern kunde sträcka sig över tio plusgrader.

Fiat 500 C

Pris

Cirka 175 000 kronor.


Motor

Bensin. 4-cyl tvärmonterad radmotor med 1 överliggande kamaxel och 2 ventiler per cylinder. Kompression 11,1:1. Borrning/slag 70,8/78,9 mm, volym 1 242 cm3. Max effekt 69 hk (51 kW) vid 5 500 r/min. Max vridmoment 102 Nm vid 3 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad manuell.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak halvstel axel.

Styrning

Kuggstång, elservo. Vänd­cirkel 9,2 meter.

Bromsar

Skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 5,5 tum, däck 185/55 R15.

Mått/vikt (cm/kg) 

Axelavstånd 230, längd 355, bredd 163, höjd 149, spårvidd fram/bak 151/151. Tjänstevikt 1 320, maxlast 210 kg, släpvikt 800. Tank 35 liter.

Fartresurser*

Acceleration 0-100 km/h 12,9 s, toppfart 160 km/h.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 0,64, landsväg 0,43, blandad körning 0,51 l/mil. CO2 119 g/km.

Skatt

645 kronor per år.**

* Enligt tillverkaren.

** Skattebefriad i fem år.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!