Foto: Mikael Stjerna

Provkörning av Fiat 500 Hybrid

Fiat har varit sena när det gäller elektrifiering, men nu vänder den italienska skutan. Först ut är mildhybriden Fiat 500.

Jag provkör Fiats nya hybriddrivlina i lämplig miljö, i tät stadtrafik. Men ärligt talat märker jag inte av hybridiseringen särskilt mycket. Fiat har gjort en mildhybrid – med betoning på ”mild” – där grunden är den trecylindriga Firefly-motorn på 999 kubik och 70 hästkrafter.

Vid inbromsningar och så snart man lättar på gasen laddas energin i ett litet litiumbatteri som driver startmotorn på 3,6 kW. Den lilla elmotorn ger en extra knuff vid accelerationer och vid starter. Start/stopp-systemet slår av motorn snabbt vid rödljusen, men så fort jag trampar ned kopplingen går bensinmotorn i gång. Det händer aldrig att startmotorn driver iväg bilen på eget bevåg. För det är startmotorn för svag och batteriet för litet.

Styrningen är som alltid i 500 en smula diffus och ger begränsad återkoppling från vägen. Foto: Mikael Stjerna

Men hybridiseringen spar på dropparna. I WLTP-körcykeln nöjer sig Fiat 500 Hybrid med 0,53 liter per mil. I min egen, högst verkliga city-cykel klarar jag bitvis att ligga på runt halvlitern men det kräver en disciplinerad gasfot. Det är snålt, men inte revolutionerande snålt.

Skillnaden hybridiseringen gör har kanske mer betydelse för biltillverkaren Fiat än för Fiat-ägaren. Fiat sägs vara den tillverkare som har svårast att klara EU:s krav på högst 95 gram i genomsnittligt CO2-utsläpp (mätt i gamla NEDC-cykeln). Trots att Fiat är en utpräglad småbilstillverkare ligger man högt i utsläpp eftersom tillverkaren tills nu helt har saknat laddhybrider och elbilar.

Fiat 500 är billig att äga. Inte för att den är bränslesnål, mer på grund av bra andrahandsvärde. Foto: Mikael Stjerna

För att slippa betala EU-böter har Fiat till och med köpt utsläppsrätter av Tesla, ett avtal som sägs ge Tesla 20 miljarder kronor fram till 2023. EU:s regler ger nämligen biltillverkarna rätt att kompensera varandras törstiga bilar. En elbilstillverkare som Tesla kan därför sälja den utsläppsrätt de har till godo för sina elbilar. Frågan är om man har räknat in den energi som går åt i Bryssel när byråkraterna ska hålla koll på alla plus och minus i kalkylen.

Den nya hybriddrivlinan med 88 koldioxidgram (NEDC) ur avgasröret kommer att bli en viktig beståndsdel i koldioxidkalkylen. Även om besparingen inte är stor i gram räknat eftersom småbilar i grunden är snåla så märks skillnaden genom volymen. Fiat dominerar småbilsmarknaden i Europa med stor marginal, och intar både förstaplatsen med Panda och andraplatsen med 500. Över 175 000 Fiat 500 såldes i Europa under 2019. Det är nästan en fjärdedel av Fiats försäljning i Europa.

Bagageutrymmet har i alla fall inte blivit ännu mindre. Fiat 500 är inte gjord för storshopping. Foto: Mikael Stjerna

Den trecylindriga motorn har ett karaktäristiskt trepipsljud, lätt knattrande. Jag kan inte minnas att andra trecylindriga motorer – från Ford, PSA, Volkswagen etc – låter lika mycket. Motorn särskiljer sig också genom andningen. Till skillnad från många andra trecylindriga motorer är det en sugmotor, utan turbotryck. Jag kan inte påstå att anrättningen är särskilt pigg. Karaktären är uddlös, motorn varvar när man gasar men det känns inte som att det händer något. Nytt är att motorn kombineras med en sexväxlad låda, precis som den tvåcylindriga turbomotorn.

I displayen lyser bokstaven ”N” upp om jag kör under 30 km/h och inte ger gas. Tanken är att jag ska påminnas om att att lägga i neutralläget, för då slås motorn av helt och hållet. Själv tycker jag körstilen känns väldigt främmande. Det handlar om sekunder när man rullar i 30 km/h, antingen ska man snart accelerera eller så ska man bromsa ned till stillastående. Hur mycket kan man rimligtvis spara?

Den trecylindriga motorn har ett karaktäristiskt trepipsljud, lätt knattrande. Foto: Mikael Stjerna

Stolklädseln är ny. Beställer man sin 500 Hybrid i Launch Edition får man på köpet den nya miljövänliga Sequel-klädseln. Sequel är ett nytt material som består av återvunnen plast. Tio procent kommer från plastskräp som plockats på stränderna, resten är plast som är uppsamlad på land. Mönstret är i mina ögon riktigt snyggt, och visst känns det bra att någon tar tag i nedskräpningen i havet. Det ­handlar inte bara om att plocka russinen ur kakan, eller petflaskan i Medelhavet. När tillverkaren av Sequel har samlat in ett ton plastskräp som man kan återvinna har man dessutom tagit bort 6-10 ton annat skräp från havet.

Styrningen är som alltid i 500 en smula diffus och ger begränsad återkoppling från vägen. Men det är inte det värsta med 500:an i dag. Det är chassit. Det återkopplar desto mer. Bilen skuttar och studsar fram, det känns som om någon från Fiat har tryckt i tre kg i ringarna i provbilen. De relativt dåliga stadsgatorna vi kör på i dag gör absolut ingenting för att släta ut bilens tillkortakommanden.

Sparsmakad förarmiljö, lite bullrig. Klädseln är tillverkad av återvunnen plast. Foto: Mikael Stjerna

På det stora hela är det alltså inget revolutionerande som har hänt. En vid det här laget gammal 500 har blivit snålare utan att ­priset har ändrats nämnvärt. Och trots brister i konstruktionen så lär Fiat 500 år 2020 ta tillbaka platsen som den mest sålda minibilen i Europa. Kalla det charm eller karaktär, den har något som lockar kunder till sig. Men det är inte åkkomfort.

Dessutom får Fiat 500 Hybrid draghjälp i 95 grams-kampen när nya eldrivna Fiat 500e kommer till Fiat-handlarna. Den eldrivna modellen bygger på en helt ny 500-generation, som bara finns med elmotor och dessutom byter tillverkningsland. Eldrivna 500 har redan börjat rulla av bandet i en förserieproduktion i Mirafiori-fabriken utanför Turin. Hybriddrivlinan kommer alltså bara att finnas i kombination med den gamla 500-generationen, som även i fortsättningen tillverkas i fabriken i Polen.

Tre frågor

Foto: Mikael Stjerna

Carlo de Marino – Utvecklingsansvarig för hybridmotorn

Varför har ni inte utvecklat en laddhybrid och verkligen kommit ner i koldioxidutsläpp?

– I den här storleksklassen efterfrågas inte laddhybrider. Bilarna är så snåla ändå, det är inte förnuftigt att investera i dubbla drivlinor.

Hur stor betydelse har några gram mindre utsläpp?

– Mycket stor betydelse. Vi presenterar hybridmotorn i Fiat 500 och Fiat Panda, våra två mest sålda bilar. Eftersom vi säljer 200 000 bilar per år av varje modell får minskningen stor betydelse.

Har Fiat upphört att utveckla dieselmotorer i dag?

– Nej, de tillverkas fortfarande i stora antal och vi måste fortsätta utveckla även dem för att de ska bli så effektiva som möjligt.

Fiat 500 Hybrid

Pris: 146 900 kronor, säljstart i mars första kundleverans i mars.

Motor: Bensin. Tvärställd 3-cyl radmotor med 1 överliggande kamaxel. 2 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 12,0:1. Borrning/slag 70,0/86,5 mm, cylindervolym 999 cm3. Max effekt 70 hk (51 kW) vid 6 000 r/­min, max vridmoment 92 Nm vid 3 500 r/­min.

Kraftöverföring: Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.

Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 9,3 meter.

Bromsar: Ventilerade skivor fram, trummor bak.

Hjul: Plåtfälg. Fälgbredd 5,5 tum, däck 175/65 R14.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 230, längd 357, bredd 163, höjd 149, spårvidd f/b 141/140. Markfrigång i. u. Tjänstevikt ca 1 080, maxlast ca 280, max släpvagnsvikt i. u. Tank 35 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 185-550 liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 13,8 s, toppfart 167 km/h.

Bränsleförbrukning (WLTP): Blandad körning 0,53 l/mil. CO2 119 g/km.

Garantier: Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 8 år, lack 3 år.

Skatt: 2 328 kronor per år under de tre första åren, därefter 536 kronor per år.

Rivaler

Citroën C1 Minimala

Citroën C1 (och Peugeot 108 och Toyota Aygo) är liksom Fiat en bil i 3,5 meters-klassen. Den är inte lika charmig, men på en annan planet när det gäller funktionalitet.

Pris: 114 900 kronor.

Kia Picanto 1,0 Advance

Kia Picanto har en mer användbar femdörrars kaross med 255 liter bagageutrymme. Drar 0,57 liter per mil (WLTP). Aluminiumfälgar och rattvärme är standard.

Pris: 124 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!