Foto: Alessandro Altavilla

Provkörning av Fiat 500e Cabrio

Ett musikstycke från filmen Amarcord, regisserad av Federico Fellini 1973, ljuder plötsligt på parkeringen utanför Fiats designstudio i Turin. Ljudet kommer från den Nuovo Fiat Cinquecento, som italienarna säger om nya Fiat 500 – elbilen för det vackra folket. För Fiat var det självklart att inte bara skapa ett ljud utan ljuv musik.

EU tycker att tysta elbilar behöver få ett eget ljud i låga farter vilket har tvingat tillverkarna av elbilar satsa stora belopp på att skapa sitt eget karakteristiska ljud. Jag minns hur Volkswagen engagerade en känd tysk-ungersk kompositör för sitt ljud till ID.3. Ingenjörerna i Turin skruvade på sig lite över uppgiften att "skapa ett oljud". Det gick emot deras italienska själ och lösningen hittade de i Federico Fellinis film Amarcord från 1973. Stycket är komponerat av Nino Rota som också gjort filmmusik till filmer som "Det ljuva livet" och "Gudfadern".

Filmen beskrivs som en fransk-italiensk dramakomedi där Amarcord betyder "jag minns". Fiat har också gjort allt för att minnas sin succé från 1957, första generationen av 500, Cinquecento, när de skapat den nya ikonen. Då hade Fiat uppdraget att bygga en praktisk bil för folket och precis som Volvo beskrivs som bilen som tog det svenska folkhemmet till jobbet och ut på semestern så har Fiat 500 betytt oerhört mycket för Italien, italienarna och inte minst staden Turin.

Nya Fiat 500 är väldigt lik gamla Fiat 500, men den är klart större och det är en helt ny teknisk plattform. Foto: Alessandro Altavilla

Andra generationen 500 kom 2007. Då skulle det praktiska vara popigt, glatt och lekfullt. När Fiat nu presenterar en tredje generation, som i alla fall till en början blir enbart eldriven, är cirkeln sluten. Fiat minns, Amarcord, hur det började och designen ska spegla släktskapet med originalet. Elbilen behöver ingen grill till exempel vilket gett friheten att ta designen närmare gamla 500:an. Positionsljusen på sidan är en annan detalj som kommit till bara för att de visar på släktskapet.

Designchefen Klaus Busse visar den ikoniska taklinjen, hur suffletten fäller ihop sig och på hur lamporna byggts. Inte för glatt, inte för allvarligt och aggressivt. Kompromissen blev att motorhuven delar lyktan på mitten och den blir som två halvor.

Världens enda fyrsitsiga elbil med sufflett. Jo, Fiat kan få skryta över sin nya 500. Foto: Alessandro Altavilla

Inredningen är också stramare och stilrenare än i generation två, den poppiga och glada. Notera de enkla knapparna för att välja växel. Notera mittkonsolen som linjerar med stolarna för att skapa känslan av en romantisk soffa. Notera en diskret knapp för att öppna dörren.

Batteripaketet, som Fiat köper färdigt från Samsungs fabrik i Ungern, ligger i golvet så det behövs ingen puckel på golvet. Att det ändå inte är helt plant golv beror på att klimatanläggningen ska få plats någonstans. Två bildskärmar förser föraren med information, båda nya. Skärmen framför ratten är sju tum stor och i mittkonsolen sitter en traditionell skärm på 10,25 tum. Fiat har utvecklat ett nytt informationssystem och de har köpt navigatorn från TomTom. Informationssystemet är inte helt färdigutvecklat på förseriebilen jag kör men Fiat lovar produktionsklara bilar i oktober då den stora lanseringen sker.

1 av 2: En 10,25-tumspekskärm är väl mer eller mindre standard i bilvärlden. Men notera de stilrena knapparna till växellådan under skärmen. Foto: Jan-Erik Berggren
2 av 2: Tre körlägen där Sherpa är supersnålt för att komma fram till laddstationen. Foto: Jan-Erik Berggren

Produktionen har redan startat i fabriken i Mirafiori men tills vidare parkeras bilarna i väntan på en helt färdig programvara. Nya 500 byggs sida vid sida med suven Maserati Levante och målsättningen är en kapacitet på 80 000 bilar per år.

Ute på de bitvis rätt dåliga vägarna i Turin imponerar 500 med kvick styrning och en hjulupphängning och ett chassi som klarar hålor och bulor. Styrningen är snabb och följsam, det är lätt att hålla bilen rakt fram och körningen blir enkel och avslappnad. Nya 500 är större än den gamla på alla sätt, bredare, längre och framför allt högre. Hjulen har dragits ut i varje hörn. Taklinjen var viktig att behålla och den lite speciellt sluttande bakrutan. Jag kör en bil med sufflett som viker ihop sig snyggt längst bak. Och det är viktigt att den är längst bak. Det finns ett läge som stannar taket över baksätet men då får du obehaglig turbulens i kupén.

Det är lätt att drömma sig in i en Fellinifilm när vi med taket borta och sidorutorna nere näst intill ljudlöst – Amorcordstycket hörs bara i låga farter – sveper runt på lederna, i gränderna och runt de vackra torgen. Fiat 500 har på något underligt sätt väl alltid varit en elbil, eller hur?

1 av 2: Varje Fiat 500 säljs med laddbox från Mover. Foto: Alessandro Altavilla
2 av 2 Foto: Jan-Erik Berggren

Batteriet med en bruttoeffekt på 42 kWh ska ge en räckvidd enligt körcykeln WLTP på 32 mil. Det tar Fiat 500 upp till samma nivå som betydligt större elbilar. Förbrukningen är i nivå med konkurrenternas, så att Fiat lyckats plocka i ett så stort batteri i en liten bil har mycket med paketering att göra. Och den som tror att elmotorer och styrenheter inte tar så stor plats ska öppna motorhuven på Fiat 500. Där finns elmotorn från Bosch och alla omvandlare och styrenheter som behövs i ett paket som till stor del liknar en gammal förbränningsmotor. Fiat förnekar inte heller att den nya elbilsplattformen till sin struktur skulle kunna klara en liten förbränningsmotor men för dagen är det el som gäller.

Fiat har valt att inte ha en värmepump för kyla och värme av kupé och batteri utan en traditionell kylare och en trevägsventil som styr vätskan för värme och kyla. Att batteriet ska jobba i rätt temperatur och framför allt kylas när det snabbladdas är en viktig komponent för att optimera batteriets prestanda. Fiat har tänkt på både kyla och värme, påstår de, men det återstår att se under ett tufft vintertest i norra Sverige.

Fiat har lovat assistanssystem och teknik för självkörande i till exempel köer enligt Level 2. Det betyder att jag måste hålla i ratten som har sensorer som känner av mina händer.

Traditionell filkörningsassistent finns redan i förseriebilen men de sista detaljerna finns i den mjukvara som ska vara klar till oktober.

1 av 2: Viktigt! Dra taket hela vägen bak annars blir det turbulens i kupén. Foto: Jan-Erik Berggren
2 av 2: 185 liter ryms innanför den lilla bagageluckan. Foto: Jan-Erik Berggren

För att reglera effektuttag har Fiat valt tre olika körlägen: normal, range och sherpa. I normalläget återvinns en viss energi men du behöver bromsa med bromspedalen. Du har tillgång till all effekt och alla tekniska system. I läget range motorbromsas bilen kraftigt och rörelseenergi kan återvinnas upp till 30 procent. Läget är väldigt likt Nissans e-pedal och bilen går snabbt ner till stillastående. Det kräver en mjuk touch på gaspedalen och en erfaren förare för att det inte ska upplevas ryckigt. "Sherpa" har Fiat plockat från den folkgrupp som lever i Himalaya och som inte sällan ser till att bergsexpeditioner kommer fram till sina läger. Fiat menar att läget tar 500 till närmaste "base camp", laddstation. Effekten stryps till 57 kW och klimatanläggningen slås av. All energi går åt till att ta bilen till laddaren. I den för dagen tryckande värmen, alla väntar på att åskmolnen ska tömmas, blir det lite för varmt i kupén och av de tre lägena gillar jag normalläget bäst. Dessutom är knappen jag väljer läge på lite trög och tung.

Fiat har valt att skicka med en laddbox till alla som köper en 500. Det är Mover som vunnit upphandlingen och som ska leverera boxar i hela Europa. 500 kan också snabbladdas upp till 85 kW eller superlångsamt i ett vanligt 230-uttag.

Utanför Fiats designkontor i Turin noterar vi en glad förare och att Fiat bara skriver 500 i grillen. Foto: Jan-Erik Berggren

Nya Fiat 500 ska lanseras brett i oktober och då ska Fiat avslöja om det blir även ett mindre batteri, ytterligare karossalternativ och en serie tjänster och produkter i form av appar och hjälpsystem ska visas upp. Då får vi också priser och specifikationer på de olika utrustnings– och designalternativ som planeras. Lanseringsmodellen La Prima är utsåld sedan länge men det går att förbeställa en 500 för leverans runt årsskiftet.

500 ska byggas i Turin och när vi får en exklusiv visning av fabriken råkar guiden avslöja att det finns två olika batteripaket som kommer färdiga från Samsungs fabrik i Ungern. Mycket talar alltså för att 500 även kommer med ett mindre batteri i en billigare bil med kortare räckvidd. Men inget är officiellt.

Samma dag som vi går runt i fabriken kommer uppgifter om att Fiats sammanslagning med PSA-gruppen betyder att Fiat ska plocka bottenplattor från den franska bilkoncernen. Ingen vill svara på frågor om hur det påverkar 500 och den helt nyutvecklade bilen. Mindre än fyra procent är kvar från tidigare generation och det är tydligt att Fiat vill att nya 500 ska bilda den nya elektriska familj av bilar som ska lanseras de kommande åren.

Att Fiat valt bort sitt eget varumärke i fronten – där står bara 500 – kan betyda att 500 blir mer eller mindre en fristående, egen, del av FCA-PSA-familjen och att plattformarna från PSA närmast ska användas för andra modeller. Alla svar vi får är av typen: "vi är fortfarande två skilda företag".

Varje gång jag provkör en bil med V8 kommer jag på mig själv med att åka och lyssna av och njuta av motorljudet vid gaspådrag och när jag släpper gasen. Det mysiga mullrandet och den råa kraften. Magiskt.

Nu med Fiat 500 trycker jag ner sidorutan, håller mig runt 20 km/h och lyssnar till Nino Rotas klassiska stycke. Det om något visar åt vilket håll utvecklingen går. Eller att jag blivit gammal.

Fiat 500e Cabrio

Pris: 409 900 kronor. Säljs nu.

Motor: El. Synkronmotor, permanentmagnet från Bosch. Max effekt 118 hk (88 kW), max vridmoment 200 Nm, batterityp litiumjon, prismatisk, 42 kWh brutto, ca 38 kWh netto. Snabbladdning 85 kW.

Kraftöverföring: Motor bak, bakhjulsdrift. 1-växlad reduktionslåda.

Fjädring/hjulställ: Krängningshämmare fram. Fram McPherson fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak torsionkaxel. Bak multilänkaxel.

Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 9,6 m.

Bromsar: Ventilerade skivor fram och trumbromsar bak. Antisladdsystem.

Hjul: 17 tum.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 232, längd 363, bredd 169, höjd 151, spårvidd f/b 199/194. Markfrigång i.u. Tjänstevikt 1 365 kg, maxlast 272 kg, max släpvagnsvikt 0. Bagagevolym (VDA-liter) 185-i.u liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 9,0 s, toppfart 150 km/h.

Förbrukning (WLTP): 16,8 kWh per tio mil. Räckvidd 32 mil.

Garantier: Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 8 år, lack 3 år. 8 år/160 000 km batteri.

Skatt: 360 kronor per år de första tre åren, därefter 360 kronor per år.

Rivaler

Honda e

Hondas lilla citybil utmärker sig med minimalistisk design. Cirka tio mils kortare räckvidd än Fiat 500 kan bli avgörande för många köpare. Drar blickarna till sig.

Pris: från 370 000 kronor.

Foto: Patrik Lindgren

Renault Zoe R135

Europas mest sålda elbil i konkurrens med Tesla Model 3. Fiat tittade mycket på Zoe när de bestämde prestanda och räckvidd för 500. Slätstruken design och inte värst spännande köregenskaper.

Pris: 386 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!