Provkörning av Fiat Bravo

Provkörning av Fiat Bravo

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Fiat Bravo

Upplevs lite som en femdörrars coupé tack vare de stilfulla linjerna. Invändigt är det inte lika lekfullt, men Bravo är en charmig bil som med ett lågt pris kan bli ett intressant uddaval i klassen.

Basfakta

Pris 

Ej klart, cirka 162 000 kronor för instegsmodellen.

Motor 

Diesel. 4-cyl tvärmonterad radmotor, två överliggande kamaxlar per cylinderrad, fyra ventiler per cylinder. Kompression 17,5. Borrning/slag 82/90,4 mm, cylindervolym 1 910 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 305 Nm vid 2 000 r/min.

Kraftöverföring 

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ 

Skruvfjädrar och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och dubbla triangellänkar, bak halvstel axel med längsgående länkarmar.

Styrning 

Kuggstång, elektrisk servo. Vändcirkel 10,4 meter.

Bromsar 

Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system

Hjul 

Fälg 6,5 tum, däck 205/55 R16 

Mått/vikt (cm/kg) 

Axelavstånd 260, längd 434, bredd 179, höjd 150, spårvidd f/b 154/153. Tjänstevikt ca 1 460, maxlast i.u, max släpvikt 1 300. Tank 58 liter.

Fartresurser

Toppfart 209 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,0 s.

Bränsleförbrukning/miljö* 

Stad 0,76, landsväg 045, blandad körning 0,56 l/mil. CO2 149 g/km.

*Enligt tillverkaren.

 

Bravo Fiat men inte bäst

Fiat har slutat blöda och det starka självförtroendet demonstreras med nya Bravo. Bilen är charmig med vågad design, men frågan med Fiat är som vanligt: Vågar du?

Det går bra för Fiat. Fjolåret var det första året med positivt resultat sedan 2000 och försäljningen ökade med drygt 20 procent tack vare omstruktureringar och omfattande besparingar. Fler och bättre produkter är som vanligt botemedlet mot röda siffror och Fiat Group kommer att presentera inte mindre än 46 nya modeller den närmaste treårsperioden. Allt detta berättas stolt vid en gigantisk bjudning med omkring tusen inbjudna gäster där avancerade cirkusnummer avlöser varandra och när man tror att pådraget är slut kommer eldshowen, de galopperande hästarna (!) och avslutningsvis rockdrottningen som gett den raspiga sångrösten ett ansikte: Gianna Nannini. 

Målsättningen med Bravo är att utmana alla de stora konkurrenterna i Europas största segment – Golfklassen. Föregångaren Stilo som kom 2002 var alldeles för avpersonifierad och charmlös för att vara en Fiat och den stora publiken svek. 

Fiats egen undersökning visar att 37 procent sätter bilens utseende och image främst när de ska köpa bil i C-segmentet (Golfklassen). Utrymme, köregenskaper och komfort är inte ens hälften så intressant som bilens uttryck. Enligt Fiat.

Utformningen av Bravo är enligt mig lyckad med linjesnits, väl avvägda proportioner och inte så lite Alfa-känsla. Bravo är större än VW Golf på de flesta ledder. Bakpartiet är lite buktande och ger volym för bagaget: 400 liter är rekordstort, men vad och hur ska man lasta? Öppningen är liten och lasttröskeln hög.

Fiat Bravo kommer inte i tredörrarsutförande, vilket är intressant med tanke på vissa andra tillverkares (läs Volvos) fokusering på just sådana. Kombimodell kommer däremot, men först om tre år. Onödigt länge med tanke på att intresset för lagom stora Golfklasskombis med smart planlösning ökar. 

Enligt Fiat ska alla förare mellan 150 och 200 centimeter kunna hitta en perfekt körställning i Bravo. Min medelmåttliga kropp finner sig väl tillrätta bakom ratten. När jag ska sitta ”bakom mig själv” i baksätet är det precis att jag får plats och jag tycker nog att det finns konkurrenter som är bättre i det avseendet. 

Fiat har inte haft någon bensinturbo i programmet på ett tag, men i Bravo introduceras en ny generation kallad T-JET. Enligt trenden är volymen liten, 1,4 liter, och tack vare modern turboteknik får man kraftfulla prestanda samtidigt som bränsleförbrukningen kan hållas låg. Motorn kommer i två trimningsgrader, 120 respektive 150 hästkrafter. Produktionen av de nya motorerna har precis påbörjats, för tillfället finns bara den trötta 90-hästars sugmotorn från Grande Punto (och Opel Corsa) tillgänglig. Vid provkörningen fanns de två Multijet-dieslarna på antingen 120 eller 150 hk (8 respektive 16 ventiler). Jag körde den starkaste i en bil i det dyraste Sport-utförandet vilket bland annat innebär större hjul, rödmålade bromsok, dubbla avgaspipor och instrumentpanel med kolfiberlook. Motorn har fin gångkultur och bra ork med 305 Nm i maximalt vridmoment. Den sexväxlade lådan är lättarbetad men drivpaketetet ger sammantaget inte något särskilt sportigt intryck. Det gör inte heller resten av bilen, trots provkörningsbilens utstyrsel. Andra Golfklassbilar, exempelvis VW Golf, känns mer exakt i sina rörelser. Den elektriska styrservon förtar lite av vägkontakten och även på landsväg kan styrningen kännas orolig. Fjädringen är stabil med god komfort om du nöjer dig med 16-tumshjul. Chassit känns spänstigt, men helhetskänslan är ändå att bilen är mer mysig än busig. En Abarth-version övervägs, men det är inte beslutat.

Bravo kommer välutrustad från start, på säkerhetssidan erbjuds sju krockkuddar. Antisladdsystem och pisksnärtskydd är standard i de bilar som tas in av den svenska importören. Fiat räknar med fem stjärnor i Euro NCAP. 

Bland tillvalen finns kurvljus och blåtandsystemet Blue & Me som nu även kan fås med röststyrd navigator (ca 5 000 kronor). 

De svenska priserna är inte klara, men de italienska är kända och omräknat torde de börja kring 160 000 kronor. Volymmodellen lär bli den svagare dieselmodellen, åtminstone till dess att T-JET-bensinarna dyker upp. 

Fiat Bravo är utvecklad på rekordkorta 18 månader, bland annat har prototypstadiet helt hoppats över till fördel för virtuella tester. Frågan är om stressen får konsekvenser för kvaliteten.

Huruvida Fiat Bravo kan göra något för det obefogat risiga rykte märket har i Sverige är osäkert. Allt är förstås avhängigt priset som om det pressas ytterligare kan få fler att falla för modellen. Designen är rätt, utrustningen diger och komforten god, men något bestående intryck lämnar ändå inte Fiat Bravo efter en första, om än mycket kort, bekantskap.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr