Provkörning av Fiat Freemont Cross AWD

Fiats bästsäljare Freemont kommer i höst ut ur suv-garderoben med nykromad uppsyn och fullmatad utrustningslista.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

I höst finns det en klar risk för att Fiat-handlarna får en ny bästsäljare i bilhallen – Fiat Freemont Cross. Fiat Freemont har nämligen något i skymundan seglat upp som en storsäljare i sitt segment. Faktum är att det är den överlägset bäst säljande Fiat-modellen i Sverige. Detta till dubbel glädje för handlarna, eftersom Freemont också är den dyraste Fiat-modellen. Till råga på allt är det de maxutrustade modellerna som säljer bäst.

Den nya top-of-the-line versionen, Freemont Cross, passar därför svenska köpare som hand i handske.

Du känner igen Freemont Cross på ny­designade front- och bakdelar i ”platinium chrome” och nya 19-tums fälgar i svart finish. Invändigt noterar jag att navigation är standard, med vägledning i en 8,4 tums tryckskärm.

Inga stora ändringar, men eftersom inte ens priset är ändrat så tror jag kunderna gillar paketet.

Provkörningen tog Mikael Stjerna till avkrokar i Piemonte.

För 329 900 kronor är det helt enkelt ganska mycket bil för pengarna. Bra utrymmen inte minst. Med en kroppslängd om 4,92 meter och höjd på 1,70 meter blir kupén både luftig och rymlig. Passagerarstolen kan fällas framåt om man behöver lasta riktigt långa prylar. Längst bak finns en tredje sätesrad som går att fälla ned under golvet. Få andra modeller i kompakt-suv-klassen erbjuder en tredje sätesrad, och i Freemont kan dessutom vuxna sitta i den utan att behöva hemfalla åt gamnacke. Dock är golvet högt vilket tvingar knäna till obekväma vinklar. Men det köper jag om alternativet är att två personer får stanna hemma.

Karossens storlek – det känns nästan som om jag ”kliver upp” i Freemont – skänker tydliga amerikanska vibbar. Den extremt plastiga inredningen dödar eventuellt kvarvarande undringar om ursprunget. Den varma sommaren verkar frigöra hittills okända, spännande plastaromer ur instrumentpanelen. Freemont känns helt enkelt som den jänkare den faktiskt är. Dock tillverkad i Mexiko, vilket betyder bingo rent ekonomiskt. Bilar tillverkade i Mexiko kan nämligen importeras till EU utan tull. På bilar som görs i USA tillkommer tio procent i tull när de landar i Europa. Men det där hade säkert Fiat-chefen Marchionne tänkt ut när han köpte Chrysler-koncernen 2008.

Kraftöverföringen är bilens andra plus och skingrar till en viss del den amerikanska biffsmaken. Fiats tvålitersdiesel på 170 hästkrafter passar utmärkt till bilen och ger bra prestanda och anständig bränsleförbrukning. Motorn tillverkas för övrigt i Italien så den reser två gånger över Atlanten, en riktig globetrotter.

En sexstegad automatlåda är standard. Varken distinkt eller snabbväxlande, men snål – förbrukningen i blandad körning enligt EU-cykeln är 0,73 liter per mil. Det är relativt bra siffror för en stor, sjusitsig bil med automatlåda och fyrhjulsdrift.

Med sju säten uppfällda har du plats för 145 liter bagage bakom tredje raden.

Provkörningen äger rum i ett värmedallrande Piemonte, i den bergiga, nordvästra delen av Italien. Vägarna är smala och städerna trånga. Förmodligen var det inte detta scenario utvecklingsingenjörerna såg framför sig när Dodge/Chrysler tog fram bilen 2007, då med namnet Dodge Journey. Men det funkar bra. Stora fönster underlättar, liksom relativt kantiga former. Till och med stadsparkeringar klaras av, Freemont Cross har parkerings­kamera som standard.

Dessutom är bilen lättkörd. Det är stora reglage som kan manövreras med ett finger samtidigt som man kniper om en Big Mac. Eller en panini.

Belysta kopphållare, detta amerikanska bidrag till mänskligheten, gör det enkelt att avnjuta en kvällsfika på väg hem. Visst, man kan raljera om kopphållare, men hur värdelöst är det inte med europeiska snobbilar där man måste be medpassageraren hålla i koppen medan man växlar eller skriver SMS?

Skämt åsido…

Fjädringen är relativt mjuk och komfortorienterad. Passar till stolarna, stora och breda och elektriskt inställbara. Skinnklädsel är standard och den grå sömmen på stolarna glädjer Cross-ägarna exklusivt.

Körglädje är ärligt talat inte ämnet för dagen när man färdas i Freemont Cross. Snarare handlar det om att må gott och att komma fram – fyrhjulsdrift är standard. På Freemont är det en elektronisk, Haldex-liknande konstruktion som utgår från framhjulsdrivning och kopplar in bakhjulen vid behov.

Alltsammans kokar ned till en riktigt nyttig soppa, till ett överkomligt pris. Den är allt annat än ny och het, men Cross-paketet lär hålla liv i anrättningen ännu ett tag.

Fiat Freemont Cross 2,0 MJT 170 hk AWD AT6

Pris

329 000 kronor.

 

Motor

Diesel. Tvärmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamrem. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 83,0/90,4 mm, cylindervolym 1 956 cm3. Max effekt 170 hk (125 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 350 Nm mellan 1 750-2 500 r/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Hydraulisk servo. Vändcirkel 11,6 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 8,5 tum, däck 225/55 R19.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 289, längd 492, bredd 188, höjd 170, spårvidd f/b 157/158. Markfrigång 20. Tjänstevikt 2 089, maxlast ca 500, max släpvagnsvikt 1 100. Tank 80 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 540-1 461 liter. 7-sits 145 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 11,1 s, toppfart 183 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,96, landsväg 0,6, blandad körning 0,73 l/mil. CO2 194 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 8 år, lack 3 år, assistans 3 år.

 

Skatt

4 677 kronor per år.

Rivaler

Audi Q7 3,0 TDI Automat

Foto: PictureService

Stora Audi Q7 – 5,1 meter lång, dyrare och lyxigare. Prisskillnaden jämfört med Fiat Freemont är stor, och ändå är utrustningen i vissa delar till Freemonts fördel.

Pris: 503 600 kronor.

 

Mitsubishi Outlander 2,2 4WD

Business-versionen har en tredje sätesrad och lyxig utrustning, bland annat skinnklädsel och 18 tums hjul. Aningen mindre än Freemont.

Pris: 333 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr