Provkörning av Fiat Grande Punto

Provkörning av Fiat Grande Punto

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första intrycket

Stor, rymlig bil för att tillhöra Poloklassen. Ett rejält kliv framåt jämfört med ”vanliga” Punto, men mycket hänger på priset. Svårt att hitta någon motorvariant som kommer att slå på den svenska marknaden. I alla fall än så länge.

Basfakta

Pris 

 Ej prissatt 

Motor

Tvärställd 4-cyl rak med 1 överliggande kamaxel, 4 ventiler per cylinder Kompression 11,1. Borrning/slag 72/84 mm, volym 1368 cm3. Max effekt 77 hk (57 kW) vid 6000 r/min, max vridmoment 115 Nm vid 3000 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift. 5-växlad manuell. (6-vxl på 1,9 liter JTD).

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) med dubbla triangellänkar. Bak halvstel axel.

Styrning 

Kuggstång med servo. Vändcirkel 10,2 m.

Bromsar

Skivbromsar fram (ventilerade) trummor bak. Låsningsfritt system.

Hjul

175/65 R15 (1,8/2,0), Tillval: 185/55. 1,9 JTD upp till 205/45 R17 (2,3).

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 251, längd 403, bredd 169, höjd 149, spårvidd fram/bak 147/146. Tjänstevikt ca 1100, maxlast ingen uppgift, släpvagnsvikt 1000. Taklast 100. Tanken rymmer 45 l.

Fartresurser*

Toppfart 165 km/h. Acceleration 0-100 km/h 13,2 s.

Förbrukning*

Stad 0,59, landsväg 0,40, blandad körning 0,47 l/mil.

*Enligt tillverkaren

 

Rubrik

Med Grande Punto drömmer Turin om guld igen. Och visst har Fiats viktigaste modell spottat upp sig – på nästan alla plan.

Att Grande Punto är viktig för krisdrabbade Fiat gick inte att ta miste i den kommande OS-staden. Inga resurser hade sparats inför lanseringen. Inte nog med att 800 journalister plus hela Fiat-societeten var på plats i konferenshallen Palavio. I vimlet sågs även Michael Schumacher, den lokale borgmästaren samt en och annan kardinal!

Grande Punto, som storleksmässigt placeras mellan gamla Punto och Stilo, är ritad av Giugiaros Italdesign i samarbete med Fiats egna formgivare.

Sammanfattningsvis kan man säga att Fiats traditionella småbils funkis fått stå tillbaka för mer skulpturala former. En kilformad kaross med breda skuldror droppar ned mot en smal svart grill och strålkastarglas som mjukt av rundar av bakåt längs karosshörnen. Bakljusengagemanget lever kvar från föregångaren. Inga dörrhandag syns till. Lucköppningen sker elektriskt. Allt som pryder bakluckan är den nya Puntologgan. 

Modellen att finnas med både tre och fem dörrar, men vi i Sverige får vänta till februari innan vi kan få klämma på den. Grande Punto kommer till att börja med med fyra dieselmotorer, men bara två bensinmotorer. Bensinmotorerna är på 65 och 75 hk. Dieselmotorerna på 1,3-liters till 1,9 liter är på 75, 90, 120 och 130 hk. Det tre större oljebrännarna har sexväxlade lådor. De flesta versioner går att få med konventionell automatlåda, men inte med CVT-låda. Eftersom Fiat kommer att lansera nya motorfamiljer nästa år kommer modellprogrammet att växa fort. Fiat utlovar bland annat högprestandaversioner på upp till 180 hk. 

Bäst av allt är att Fiat kommer att hålla priserna intakta. Bensinvarianten på 77 hk kostar i Italien och Tyskland motsvarande 107 000 kronor.

Fiat gör en stor affär av att Grande Punto är större än konkurrenterna. Grande Punto gör i så motto skäl för namnet – enda renodlade småbil som är längre än fyra meter.

Storleken innebär även att avståndet mellan axlarna sträckts ut med fem centimeter. Det har lett till betydligt bättre innerutrymmen. 

Kvalitetskänslan känns ok när det gäller inredningen, riktigt bra när det gäller karossen. 

Teknikens Värld fick en generös chans att provköra den större bensinmotorn på 77 hk och en av de mindre dieselmotorerna på 1,4 liter och 75 hk i Turin med omnejd. 

Väghållningen kändes förutsägbar, krängningsbenägenheten vid kurvtagning var måttlig. Karossen kändes betydligt vridstyvare än tidigare. 

Trots det har den stötiga fjädring som varit en plåga i Fiats småbilar mjukats upp.

Motorsurret var väl utestängt. Däremot var vägbullret påtagligt in en av provbilarna. 

Växellådan gjorde sitt jobb utan mankemang. Dieselmotorn var för slö för att ens ta på allvar – inget för Sverige. 1,9-litersdieslarna ger säkert bilen den dragkraft som behövs men då tillkommer också en hel del vikt över framhjulen.

Bensinmotorn var åtminstone varvvillig men hur mycket gasfot som stampades var det svårt att avancera på rakorna längs byggstaketen som dominerade Zlatan-stan fem månader före OS-invigningen.

En el-assisterade styrningen höll Fiatklass: följsam och exakt. Med enkel knapptryckning ökas servoverkan vid parkeringsmanövrar. 

Summa summarum: Grande Punto är precis vad Fiat behöver för att vinna tillbaka sina kärnkunder i Europa, småbilsköparna. För svensk del behövs det nog en bensinmotor på en si sådär 90 kusar i programmet för att Fiat ska börja växa sig Grande även här.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!