Fiat Panda

Provkörning av Fiat Panda

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor 

Tvärställd 4-cyl rak med 1 överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Kompression 9,8. Borrning/slag 70,8/78,9 mm, volym 1242 cm3. Max effekt 60 hk (44 kW) vid 5000 r/min. Max vridmoment 102 Nm vid 2500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell alternativt 5-stegs automat med möjlighet till manuell växling. 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben (McPherson), bak halvstel axel. Krängningshämmare fram och bak. Elektroniskt antisladdsystem (ESP) på vissa modeller.

Styrning 

Kuggstång med eldriven servo. Vändcirkel 9,1 m.

Bromsar 

Skivor fram, trummor bak. På vissa modeller låsningsfritt system med elektronisk bromskraftfördelning (EBD).

Hjul/däck 

Fälg 5 alt. 5,5 tum. Däck 155/80 R13 respektive 165/65 R14.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 230, längd 354, bredd 158, höjd 154, spårvidd fram/bak 137/136. Tjänstevikt ca 935, max last ca 370. Släpvikt 800. Tank 35 l.

Fartresurser (fabriksuppgifter)

Toppfart 155 km/h. Acceleration 0-100 km/h 14,0 s.

Bränsleförbrukning (fabriksuppgifter)

Stad 0,71 (aut. 0,68), landsväg 0,48 (0,46), blandad körning 0,56 (0,46) l/mil.

Kul och klok i samma paket

Kan nya Panda rädda Fiat från utrotning? Den bekräftar i alla fall att den krisdrabbade biljätten är bäst på småvagnar. 

Att styrkan hos Fiat ligger på mindre bilar har bekräftats lika ofta av framgångsrika småttingar (vem minns inte 500 Topolino, 600, 127 och Panda) som av alla kalkonerna i större klasser (även om många förträngt Croma, 132, Argenta och allt vad de hette). Nya Panda bekräftar historien. Frågan är om det räcker för att bli en svensk succé.

Gamla Panda blev oerhört seglivad. När det sista exemplaret häromdagen rullade av det löpande bandet var det 23 år sedan sagan började. Så gammal blir inte ersättaren, men tillverkaren räknar ändå med att den tekniska basen, det som ibland lite slarvigt kallas plattformen eller bottenplattan, kan stå sig i ungefär tolv år. Det kan behövas om investeringarna på motsvarande fem miljarder kronor skall löna sig.

För övrigt var det nära att det gulliga namnet Panda också gick i graven, på Genève-mässan i våras visades den nya bilen upp under namnet Gingo. Om det nu berodde på att Renault (Twingo) protesterade eller på något annat så tvärvände man i alla fall plötsligt. Alltså Panda.

Marknadsförarna arbetar med en tämligen spridd träffbild som omfattar dels unga singlar av båda könen (men med tonvikt på tjejer), unga familjer som köper sin första bil och sist men inte minst pensionärer.

Med andra ord blir Panda en instigar- och utklivarmodell på samma gång. Det ger en målgrupp på närmare 1,5 miljon potentiella köpare och tillverkningstakten är beräknad till 200000 exemplar om året.

Konkurrenterna heter sådant som Hyundai Atos, Opel Agila, Suzuki Wagon R+, Suzuki Alto, Daewoo Matiz och Citroën C2. Konkurrensmedlet framför andra är ekonomi. Billigast bilen har bästa oddsen. Sexsiffriga inköpspris är onämnbara. 

Numera behöver inte en liten bil betyda dåligt med utrymme. Bilkonstruktörer av i dag är djävulskt skickliga på att trolla undan motorer, växellådor, bakaxlar och bensintankar där det knappt märks. Dessutom bygger man på höjden så att folk kan sitta upprätt i stället för halvliggande. Panda är bara 354 cm lång, men ger ändå bra sittkomfort för föraren och faktiskt även i baksätet. Det är inte bara utrymmet som inger respekt, stolarna förefaller ovanligt rejäla för den här bilklassen.

Baksätet kan levereras antingen som hel soffa eller tudelat i proportion 50/50. Det senare förefaller vettigast med tanke på baksätets bredd och kan dessutom fås med längdjustering.

De bakre stolsryggarna kan fällas fram, men sittdynan kan inte vikas undan. Med andra ord bildas inte något plant lastutrymme. Även om bakluckan går ända upp i taket känns beteckningen kombi inte på sin plats i det här fallet.

Den goda sittkomforten matchas av en riktigt bekväm fjädring och en ljudisolering som förefaller lyckad till och med för en baksätespassagerare. Detta är ett omdöme med viss reservation efter en provkörning som inte omfattade mer än fem-sex mil i centrum och utkanten av Lissabon. Lite motorväg och några sträckor med riktigt grovkorning asfalt hanns i alla fall med.

Panda har McPherson-fjädring fram och så kallad halvstel axel bak och känns hyggligt stabil och lättkontrollerad på vägen. Inte ens den elektriska servostyrningen irriterade - utom i city-läge där ratten går så lätt att det känns obehagligt. En "finess" som inte behövs på en lätt bil som ändå är så lätt att hantera. Vändcirkeln på dryga nio meter torde för övrigt vara oslagbar med undantag för citybilen Smart.

Växelspaken sitter inte i golvet utan försvinner in under instrumentpanelen, som är lätt futuristiskt formad och inte så plastig som man skulle kunna befara. Panda är lättväxlad och har en hög utväxling som bidrar till att bullret hålls inom rimliga gränser.

Helt konsekvent bidrar den också till att Panda inte känns som någon hyperpotent raggster, men det var ju heller aldrig meningen. 1,2-litersversionen räcker i alla fall till för man ska hänga med i trafikrytmen utan att närmare begrunda det faktum att motoreffekten är måttliga 60 hk. Men visst får man växla ned i backarna.

En 1,1 liters på 54 hk finns också samt en ny 1,3 liters diesel - men den kan svensk publik glömma så länge fyrfaldigad fordonsskatt drabbar dieselbilarna.

Utrustningen i de enklaste versionerna Active och Actual är synnerligen simpel medan Dynamic och Emotion som den intelligente läsaren anar kan innehålla mer godis, nästan lika mycket som en stor vagn. Till exempel klimatanläggning, hygglig ljudanläggning, sekventiell halvautomatisk växellåda och ett transparent soltak av kolossalformat.

Panda är inte krocktestad hos Euro NCAP och det verkar inte heller helt klart om så kommer att ske. Enligt Fiats egna tekniker skulle Panda kunna räkna med fyra stjärnor i detta test eller till och med fem om bilen var försedd med all den säkerhetsutrustning som finns på eller till de mest påkostade versionerna.

Rent generellt brukar italienska bilar klara sig halvbra till dåligt i krocktester, vilket bara till en del kan förklaras av att försäljningen är störst på marknader där efterfrågan på säkerhetsutrustning är minst. Euro NCAP testar alltid basmodellen. 

För övrigt är Panda egentligen ingen italiensk bil, den tillverkas i Tychy som ligger i södra Polen.

Generalagenturen i Sverige har precis bytt ägare till Olle Olsson-bolagen. Därifrån gavs vid provkörningstillfället ett jakande besked om att nya Fiat Panda skall importeras, däremot inga uppgifter om exempelvis priser, utrustningsalternativ, återförsäljare etc.

Ett övergripande mål för Fiat-försäljningen i dess helhet är dock att under en treårsperiod nå en svensk marknadsandel på tre procent. I den processen kommer Panda säkert att spela en viktig roll.

Priset går bara att gissa kring. En helnaken Panda går i Italien att köpa för 7950 euro, motsvarande 73000 kronor. Men inte ens fattiga unga singlar eller snåla pensionärer vill väl ha en bil utan låsningsfria bromsar, styrservo, antisladdsystem, 14-tumshjul, radio och klimatanläggning?

Om vi utgår från italienska priser och lägger på svensk moms skulle en Panda 1,2 Dynamic Class med fjärrstyrt centrallås, låsningsfria bromsar, höjdjusterbar ratt, manuell klimatanläggning, elstyrda ytterspeglar, servostyrning, delat baksäte, 14-tums lättmetallhjul och sex krockkuddar kosta 98500 kronor. Precis på rätt sida om den onämnbara gränsen. Det vore inget dumt köp med tanke på att Panda är både kul och klok.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!