Fiat Panda 4x4 med backspegel på svaj

Provkörning av Fiat Panda 4x4

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första intrycket

En fyrhjulsdriven minibil som bjuder på både fräck design och bruksvärde. Inte minst formatet gör att Panda tar sig fram. Men prispåslaget är omotiverat stort.

Basfakta

Teknik

R4, 1242 cm3, 60 hk vid 5000 r/min, 102 Nm vid 2500 r/min Fyrhjulsdrivning via viskokoppling. 5-växlad låda. 

Bromsar

  Skivor fram, trummor bak.

Mått och vikt (cm/kg)

  Axelavstånd 230, längd 357, bredd 160, höjd 163. Tjänstevikt ca 980, maxlast ca 370. Tank 30 liter. 

Fartresurser*

Toppfart 145 km/h, 0-100 km/h 20 s.

Förbrukning*

Blandad körning 0,66 l/mil. 

*Enligt tillverkaren

 

Samvets-SUV:en

Inte ens bilister med gröna ambitioner kan bli arga på Panda 4x4. Den visar att även en SUV kan vara gullig. 

När kritiken mot stadsjeepar är som störst ger Fiat svar på tal. Med Panda 4x4; liten, snål och terränggående. Fyrhjulsdriften är enklast tänkbara. En viskokoppling börjar driva bakhjulen om framhjulen tappar fästet. Normalt sett är alltså Panda 4x4 bara framhjulsdriven. 

Utan vare sig differentialbroms eller lågväxel framstår Panda i första hand som en bil för asfalten. Men egenskaperna i terräng imponerar. Testbanan är regnvåt och lerig men den lilla Pandan tar sig fram nästan överallt. Storleken betyder mycket, bilen är 1,6 meter bred, har ett axelavstånd på 2,3 meter och knappast några överhäng. Fjädringen är modifierad så att markfrigången är 16 centimeter. Det gör det lätt att ta sig fram när vägen kroknar till. Det ska mycket till innan botten slår i backen.

Motorn är på 1,2 liter och 60 hk, samma som i den framhjulsdrivna versionen. Framför allt ettan och tvåan är lägre växlade än i tvåhjulsdrivna Panda, men också toppfarten är lägre; 145 km/h jämfört med 155 km/h. Tyvärr blir Panda 4x4 surrig långt innan dess.

Det svenska priset är ännu inte fastställt, men landar gissningsvis strax under 130000 kronor. Med tanke på systemets enkelhet är fyrhjulsdriftspålägget ganska stort. En vanlig Panda 1,2 kostar 99900 kronor. 

Oavsett pris kan vi konstatera att idén med en mini-SUV inte är dum. Fyrhjulsdrivning är absolut en fördel i vissa situationer. Och att bilen står lite högre är heller ingen nackdel. Till skillnad från andra SUV:ar kan inte ens Gröna Bilister beskylla Panda 4x4 för att vara ett miljösvin. I blandad körning ska Panda dra 0,66 l/mil. 

Men vanlig lär den inte bli. Marknaden i Sverige är liten för bilar i A-segmentet och mikroskopisk för fyrhjulsdrivna sådana.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!