Provkörning av Fiat Panda Cross 0,9 TwinAir

Cross betyder att Panda har tagit på suv-kostymen. En bil för alla asfaltsindianer, nu mer terrängduglig än någonsin.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

I pressreleasen står det ”The first of its kind”. Med tanke på att modellen som presenteras är tredje generationen Panda och andra generationen Panda Cross kan man undra hur de räknar i Italien. Men faktum är att Panda Cross blivit en smula mer terrängbil än tidigare. Aldrig förr har en så liten suv varit så mycket suv, menar Fiat.

Standard är diffbroms på båda axlarna och en ”Driving Mode Selector”, ett vred som låter föraren välja mellan tre olika körprogram. Normalläget är ”auto” som automatiskt väljer den kraftdistribution som för ögonblicket är mest effektiv. På vanliga väger betyder det att bilen i princip är framhjulsdriven, och vid behov låter bakhjulen krafsa.

Vill man vara mer förberedd än så väljer man läge off-road. Då är bilen konstant fyrhjulsdriven upp till 50 km/h. Vidare förhindras att antislirsystemet griper in i onödan och stryper motorn. Det är bra om man behöver hjulspinn för att komma i väg.

Cross klarar stora kliv i betong-terrängen. Diffbromsarna håller hjulen i luften i schack.

Ett varv på fabrikens terrängbana visar att Panda Cross är en hejare på att klättra. Banan går över stock och sten, genom vattensamlingar och över skarpa krön. Panda Cross ångar på.

När jag klättrat färdigt vrider jag ett snäpp till på vredet och kommer till HDC, ”Hill Descent Control”. Utförsläget alltså. Jag slipper bekymra mig om gas och broms. Bilen håller 5 km/h, allt jag behöver tänka på är att styra rätt.

Att Panda Cross klarar skivan kan jag vara säker på så länge jag håller mig på den Panda-kalibrerade terrängbanan i Balocco. Med det inte sagt att det är småpotatis. Panda Cross känns faktiskt väldigt kompetent.

På papperet ska den klara motlut på hela 31 grader, och frigångsvinklarna – 24 grader i fronten och 34 grader bak – är nästan i klass med riktiga offroad-modeller.

Stjerna och Panda precis innan starten går på terrängloppet i Balocco.

Markfrigången är 16 centimeter, en smula högre än vanliga Panda 4x4. Inte Jeep-stuk direkt, men nog för att en på bakbenen stående fjällämmel ska kunna klara sig helskinnad om jag kör över honom. Stålplåtar undertill skyddar mekaniken om det något hårdare än fjällämlar tar i.

Finesserna i drivlinan är inte teknik­ledande, snarare vardagsmat i suv-segmentet. Men en bil som är 3,7 meter lång och kostar 160 000 kronor är inte vardagsmat i suv-segmentet, och det är det som är grejen.

Storleken ger Panda Cross triumf på hand. Att klä sig i en liten kostym är inte bara city­smart. Det är i synnerhet offroad-smart. Att ta sig fram över höga berg och djupa dalar är betydligt enklare när det står 1 165 kilo på vågen än när vikten närmar sig två ton.

Känn själv på skillnaden när du bergsvandrar med och utan ryggsäck.

Två motorer finns på programmet. Fiats lilla tvåcylindriga motor på 0,9 liter och 90 hästkrafter samt den lilla dieselmotorn på 1,3 liter och 80 hästkrafter. Förbrukningen i EU-cykeln är ungefär densamma, 0,49 l/mil för bensinmotorn och 0,47 l/mil för dieseln, vilket egentligen bara bevisar hur opålitliga körcykelsiffrorna är. I verkligheten går dieseln betydligt snålare, den tvåcylindriga bensinmotorn är extremt ovillig att på vanlig väg repetera sitt mästarprov i körcykelmomentet.

På asfaltsvägar är Fiat Panda Cross lika lättkörd och trevlig som vanliga Panda. Fyrhjulsdrivningen har egentligen bara en nackdel som jag ser det, och det är den lägre utväxlingen. Femmans växel i Panda Cross är utväxlad som fyran i den vanliga, framhjulsdrivna Pandan. Det kan bli en smula surrigt om man kör längre sträckor på motorväg.

Vem är då Panda Cross till för? Nästan alla, skulle jag vilja säga. Vem skulle inte behöva ha en nätt, ta-sig-fram-kompetent, ekonomisk city-och-terräng-bil?

Problemet är väl bara att det redan finns en modell som i princip klarar av alla offroad-beting och dessutom är lika rymlig och lika lättparkerad.

Jag talar om Fiat Panda 4x4. Samma fyrhjulsdrift, samma motor och kaross. Men lägre markfrigång och ingen Hill Descent Control. Framför allt saknas svarta plastbitar strösslade runt hela karossen och utan det ser ju alla att det inte är en suv, bara en fyrhjulsdriven småbil…

Fiat har ännu inte bestämt sig för om de ska ta in Panda Cross till Sverige. Gör det! Suv-segmentet kan behöva hjärnberikas.

Fiat Panda Cross 0,9 TwinAir

Pris

Ca 160 000 kronor, säljstart ej bestämd.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 2-cyl radmotor med 1 överliggande kamaxel. Kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 80,5/86,0 mm, cylindervolym 875 cm3. Max effekt 85 hk (66 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 145 Nm vid 1 900 r/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 9,7 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 5 tum, däck 185/65 R15.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 230, längd 370, bredd 166, höjd 166, spårvidd f/b 140/140. Markfrigång 16. Tjänstevikt 1 165, maxlast 420, max släpvagnsvikt 800. Tank 35 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 225-870 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 12,0 s, toppfart 167 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,59, landsväg 0,43, blandad körning 0,49. CO2 114 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 8 år, lack 3 år, assistans 3 år.

 

Skatt

360 kronor per år.

Rivaler

Suzuki Swift 1,2 4x4

Lilla Swift saknar suv-kosmetiken, men är i alla fall fyrhjulsdriven och försedd med en kompakt kaross på 3,89 meter. 1,2 liters bensinmotor på 94 hästkrafter.

Pris: 144 900 kronor.

 

Foto: Fabian Kirchbauer Photograpy

Mini Cooper All4

Med 122 hästkrafter och fyrhjulsdrift får Mini Cooper Countryman en ganska bitig prislapp. Med 4,11 meter i längd är Mini Countryman dock snäppet större än Suzuki Swift och Fiat panda.

Pris: 219 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!