Fiat Punto

Provkörning av Fiat Punto

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Fiat Punto 1,2i 16V (1,8 HGT inom parentes)

MOTOR 

4-cyl tvärställd radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,6 (10,3). Borrning/slag 71/79 (82/83) mm, volym 1242 (1747) cm3. Max effekt 80 (131) hk (59/96 kW) vid 5000 (6300) r/min. Max vridmoment 114 (164) Nm vid 4000 (4300) r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad låda. Hastighet vid 1 000 r/min på 5:an: 35,1 (31,3) km/h.

HJUL 

Fälgbredd 5,5 (6) tum, däck 165/70 TR 14 (185/55 VR 15).

STYRNING 

Kuggstång, elektrisk servo med två lägen. 2,75 rattvarv, vändcirkel 10,5 m.

BROMSAR

Skivor fram (ventilerade), trummor (skivor) bak. Låsningsfritt system. 

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring runt om. Fram fjäderben (McPherson), undre triangellänkar och krängningshämmare. Bak torsionsaxel med lägsgående bärarmar.

MÅTT/VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 246, längd 384 (380), bredd 166, höjd 148. Spårvidd fram/bak 140/139. Tjänstevikt 980 - 1050, beroende på utrustning. Släpvikt 1000, taklast 80. Bränsletank 47 liter. 

PRESTANDA (fabriksuppgifter)

Toppfart 172 (205) km/h, acceleration 0-100 km/h 11,4 (8,6) sek, 60-100 km/h på högsta växeln 16,8 (10,5) sek. Föbrukning enl. EU-norm stadstrafik 0,76 (1,15), landsväg 0,50 (0,64), blandad körning 0,60 (0,83) l/mil.

punto.rivig.smabil.fran.it

Det blir kanske inte revolution i småbilsleden när nya Fiat Punto gör entré, men en och annan bilköpare kommer nog att falla för fräcka former och skojiga färger.

Pris: Ca 100000 kr (1,2-liters) (januari år 2000).

När Fiat Punto presenterades i sin första version för sex år sedan räknade Fiat med 14 konkurrenter i klassen, den som på bilindustrins fikonspråk brukar kallas b-segmentet.

Sex år och över tre miljoner bilar senare är nya Punto här och man räknar med 21 konkurrenter 1999 och om ytterligare något år med 24.

Jag är förstås nyfiken på om den nya utgåvan har något att hämta i en så hårdnande omgivning. Fiat är ju den europeiska småbilstillverkaren framför andra och en ny Punto är av vital betydelse för koncernen.

Mest grunnar jag emellertid på hur Fiat ska få logistiken att fungera på det gigantiska kalas där jag befinner mig. Vi är inte mindre än 3 000 gäster i en gigantisk sal i bottenvåningen på Fiats klassiska fabrik Lingotto i centrala Turin.

Självaste Italiens president är här, gamle Fiatchefen Giovanni Agnelli och en mängd andra celebriteter - minsann om jag inte ser Henry Kissinger mumsa på vindruvorna också, han är tydligen fortfarande ute i svängen. Riktigt så intressant är nu knappast en ny småbil för dessa herrar: de har kommit för att fira Fiats 100-årsjubileum som, kan det vara en händelse, infaller just på den nya bilens premiärdag.

Pådraget är enormt, dels av vakter förstås, dels av budskap som trumpetas ut över allt. Varenda stolpe och vägg är tapetserad med bilder ur Fiats förflutna och på tv rullar bevakningen oavbrutet. Stämningen sordineras en aning när det visar sig att Schumachers ena ben inte var det samma efter kraschen i Englands GP - loppet som med en Ferrarivinst hade gett särskild piff åt anrättningen.

Nu blir det i sanningens namn rätt vasst i alla fall, vi får till exempel titta på dansare som ser ut som fyra meter höga insekter eller som kommer in på scenen iförda snurrande tunnor runt kroppen. En delikatess förstås, det är väl bara jag som inte förstår.

Lingottofabriken byggdes 1916-1922 och har sett miljoner och åter miljoner bilar byggas i fem våningsplan, med de inledande monteringarna längst ner och de färdiga produkterna rullande ut i solens sken på taket till fabriken. Där finns en fullkomligt enastående testoval, cirka 200 meter lång och känd för gemene man i synnerhet från 60-talsfilmen Italian Job - Brottsplats Italien fick en svensk översättare det till - där tre små Hundkojor hade roligt värre.

Nya Punto är inte så trist den heller, formgivningen är klart vassare än på den utgående modellen. Tre- och femdörrarskarosserna skiljer sig en hel del åt; den förstnämnda har aggressiv framtoning, med lätt konkavt bakparti som får bilen att se fartfylld ut. Femdörrarsmodellen har i stället ett buktande bakparti som om bilen dragits ut med gummipropp och som ger mer volym för bagaget - 294 liter är klassrekord.

Baklamporna skiljer sig också åt, liksom stötfångarna fram och bak och en hel del andra smådetaljer. Dessutom är tredörrarsmodellen knappt fyra centimeter kortare, men ändå större än den gamla modellen på alla ledder.

Detta märks i sanningens namn inte särskilt mycket på insidan, den gamla Punto var också rymligare än de flesta. Möjligen gläds jag åt att det finns ovanligt gott om huvudutrymme, men när jag försöker sitta "bakom mig själv" i en femdörrarsbil är det knappt att det går och jag tycker nog att den gamla modellen var bättre i det avseendet.

Utförandet är omsorgsfullt, Punto har fått en solid känsla i nästan alla detaljer och materialvalen - så när som på en särdeles gummiartad klädsel jag klämde på i en av provbilarna - är genomgående mycket förtroendeingivande. Avdelningen för prylfacksdesign har firat triumfer, inte mindre än 26 olika slitsar, lådor, fack och fickor att glömma grejer i - nytt klassrekord igen?

En annan liten detalj är att alla Punto får så kallad Follow me-home; strålkastarna fortsätter att lysa i upp till fem minuter när man lämnat bilen så att inte skurkarna ska våga sig fram och man själv hitta nyckelhålet i dörren. Den dyraste HGT-modellen med 1,8-motor får dessutom satellitnavigering som standard - klassens första.

Förarmiljön påminner om den i Fiat Bravo/Brava, men fungerar bättre och har inte samma massiva gråhet; mittkonsol och överdel har avvikande färg i Punto.

Elektriskt reglerbar styrservo är en finess. Här finns ingen hydraulpump som stjäl bensin konstant, bara en liten elmotor som behöver energi när ratten vrids om. Bränslebesparingen uppges vara tre procent. Med en knapp kan ett särskilt stadsläge kopplas in och så blir ratten påtagligt lättare att vrida.

Skulle man glömma sig träder funktionen automatiskt ur i 70 km/h och styrningen anpassas till landsvägsfart - och tillbaka till "lätt" igen när man saktar in.

Provbilen, en 1,2 liters, var påtagligt tyst av sig, motor- och vägljud effektivt avskärmade medan däcken susade en hel del när vi kom ut på snabb autostradakörning. Fjädringen fram är i stort sett den samma som tidigare men med något förändrad geometri för bättre kurshållning och mer spänst än i den tidigare ganska "mjuka" Punto.

Bakvagnen är helt ny, en torsionsaxel av delvis liknande typ som på så många andra bilar i klassen. Axeln gjuts i en ny teknik som ska ge både låg vikt och hög vridstyrka. Spontant tycker jag att upphängningen bak inte gav samma fina åkkomfort som i gamla Punto, hur än teknikerna förklarade dess fördelar kommer jag inte ifrån uppfattningen att man väljer en så enkel lösning av kostnadsskäl och inget annat.

Växellådan, denna gamla Akilleshäl för Fiat, är ytterst smidig att använda. Provbilen har vanlig femväxlad låda, men det finns en 6-växlad i Sporting-versionen av 1,2-modellen med 16V-motor. Dessutom - och det är en nyhet - kan man få Speedgear; en elektroniskt kontrollerad, kontinuerlig automatlåda, antingen 6-

eller 7-stegs (den sistnämnda endast i Sporting-utförandet). 

Lådan kan arbeta antingen helt automatiskt (i sport- och ekonomiläge) eller också manuellt, som en snudd på sekventiell låda. Tre i en således, jag kan inte låta bli att fråga mig vad det egentligen ska vara bra för - till Sverige lär den knappast komma i alla fall.

Säkerhetsutrustningen är tämligen omfattande med dubbla krockkuddar, trepunktsbälten och nackskydd på alla platser på bilarna som kommer till Sverige, sidokrockkuddar fram (som emellertid bara täcker en mindre del av kroppen), belastningsbegränsare för de främre bältena och omfattande användning av höghållfasthetsstål i konstruktionen bland annat.

Produktionen av nya Punto ska först och främst ske i Melfi i södra Italien och i Mirafiorianläggningen i Turin. Det tar 12-16 timmar att få ihop en bil beroende på utförande, och de är många, 23 stycken inalles.

Två karosstyper, fem motorer (1,2/60 hk, 1,2 16V/80 hk, 1,8 16V/131 hk, samt två dieselversioner på 1,9 liter och 60 respektive 80 hk, den sistnämnda med direktinsprutning och common-rail-teknik, först i klassen).

Förutom de snitsiga karosserna är karossfärgerna ett av glädjeämnena - flera av de 15 som finns att välja på ser lika käckt lysande och pastelliga ut som bilarna gjorde på 1970-talet.

Första bilarna kommer till Sverige vid årsskiftet, dels 1,2-modellen med 60 hk till ett förväntat pris på 90000 - 9 000 kronor, dels 1,2-modellen med fyrventils 80 hk-motor och pris 100000 - 105000 kronor.

Det blir knappast revolution bland småbilarna på grund av nya Punto, men bilen är ytterligare en övertygande bit i Fiats pusslande att få tillbaka sin position från fornstora dagar. 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!