Fiat Punto 80 Dynamic

Provkörning av Fiat Punto 80 Dynamic

Basfakta

Motor 

4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,6. Borrning/slag 70,8/78,9 mm, 1242 cm3. Max effekt 80 hk (59 kW) vid 5000 r/min, max vridmoment 114 Nm vid 4000 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda. Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln: 35,1 km/h.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben, triangeltvärlänkar och krängningshämmare, bak torsionsaxel med längsgående bärarmar.

Styrning 

Kuggstång, elservo med reglerbart motstånd. Vändcirkel 10,5 meter.

Bromsar 

Skivor fram (ventilerade), trummor bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck 

Fälg 5,5 tum, däck 165/70 R14.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 246, längd 384, bredd 166, höjd 148, spårvidd fram/bak 140/139. Tjänstevikt 1093, maxlast 352, max släpvikt 1000 kg. Tank 47 liter.

Fartresurser

Toppfart 172 km/h. Acceleration 0-100 km/h 11,4 s.

Bränsleförbrukning

EU-norm blandad körning 0,6 l/mil.

Varför inte?

Benträning fick fart på Fiat Punto, men make up-artisten misslyckades.

Pris: 111600 kr (februari 2004)

Fiat Punto hör inte till de vanligaste precis. Det såldes 585 stycken i Sverige förra året, nästan en halvering jämfört med 2002. Detta säger nog mer om Fiats tillstånd på marknaden än om bilen. Denna generation Punto debuterade 1999 och är alltjämt okonstlad, rymlig, hyfsad i pris och riktigt snitsig i linjeföringen. Inget oävet alternativ, jag kan tänka mig att bilens tappra ägarskara är tämligen till freds. Till skillnad från större Fiatmodeller som Brava/Bravo, Marea etc. har den här generationen också ett hyfsat andrahandsvärde, i likhet med andra bilar i klassen.

Puntos vassa frontparti förändrades sommaren 2003. Den nya anordningen, med jättestrålkastare och ?riktig grill?, ser tyvärr ut att höra hemma på en annan bil. Så är det ju alltför ofta med lyft; de sänker ursprungligen god design.

En petitess måhända, desto viktigare är att Punto med små medel i övrigt blivit en ännu trevligare bil, en bekantskap var och en som funderar på en småbil mycket väl borde göra. Det gäller bara att hitta en handlare, men under Fiats nya generalagentur kanske det äntligen kan ordna sig med den saken också.

Den främsta kritiken hittills har gällt fjädringen. Punto har varit slapp att köra, har lutat för mycket i böjarna och har stampat med sin enkelt konstruerade bakvagn över minsta ojämnhet.

Redan efter några kilometer i den nya versionen märks en markant förbättring. Med hjälp av något så enkelt som en grövre krängningshämmare fram och något vassare fjädringsavstämning överlag har Punto blivit riktigt alert i böjarna och över gropar och gupp.

Tillsammans med 1,2-litersmotorns varviga karaktär är körupplevelsen plötsligt just så sportig man gärna vill att den ska vara i en italiensk småbil. Om föraren ligger på med gasen vill säga, Fiat kramar 80 hk ur den lilla motorn och karaktären är påtagligt högvarvig. Bottendrag kan du glömma, å andra sidan är växelspaken med sitt stora klot högst uppe ett nöje att hantera. Om du inte kört en Fiat sedan Ritmo regerade får du här revidera uppfattningen om märkets lådor radikalt.

Styrningen har elektrisk servo och kan ställas om till ett superlätt läge med hjälp av en 

"Cityknapp" på panelen. När man vant sig - det går snabbt! - undrar man varför inte alla bilar har finessen. Visserligen ger den inte riktigt samma styrkänsla i ratten, komfortvinsten är i alla fall i mina ögon betydligt mer värd.

Inredningsmiljön är detaljförändrad. Saker och ting finns där man förväntar sig, det är gott om platser för prylar och utförandet är betydligt bättre än vad många nog tror att Fiat är mäktigt. Grejerna är inte taskigt gjorda, men enkelt.

Särskilt de sköna framstolarna med sin behagliga klädsel imponerade på mig, liksom utrymmet i baksätet. Punto har plats för större fötter under framstolarna än andra småbilar. Karossen är inte mer än drygt 380 cm lång, men fyra på långfärd sitter anständigt och kan ha med sig en hel del bagage. Både ryggstöd och sittdyna kan fällas undan när man vill utnyttja halvkombimöjligheten.

Under provperiodens bistraste morgnar visade sig till och med värmen vara mer än tillräcklig, knappt en kilometer efter start strömmade den behagligt omkring i kupén.

Lägg därtill en bränsleförbrukning som lätt håller sig under 0,6 l/mil och köregenskaper som även i den värsta halka gjorde den lilla lådan enkel att bemästra - fram tonar snudd på rena lovsången till en hittills obesjungen modell.

Det finns nackdelar: ratten är läbbigt hal, flera av de förnämligt stora förvaringsfacken också så grejerna far runt. 

Viktig säkerhetsutrustning som ESP (aktivt antisladdsystem) och krockgardiner kostar extra. Punto är i och för sig en av de småbilar vars grundkonstruktion klarat sig bäst i Euro NCAP, men tillvalsberoendet övergår som bekant snabbt i standardbehov.

Bilar av Puntos snitt är välkomna gäster i verkligheten, till nästa år aviseras en helt ny generation. Den blir större, hoppas bara att den inte tappar enkelhetens attraktion från den här.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!