Provkörning av Fiat Strada 1,9 Diesel LH

Första intrycket

Dieselmaskinen är ett viktigt tillskott för denna behändiga pick up i Skodas hjulspår. Motorn är dock extremt trög och bullrig. Förlängningen av hytten ökar användbarheten och priset är attraktivt.

Basfakta

Teknik

R4, 1910 cm3, 63 hk vid 4500 r/min, 118 Nm vid 2500 r/min. Framhjulsdrift, 5-växlad manuell.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 272, längd 440, bredd 167, höjd 154. Tjänstevikt 1260, maxlast 610. Tank 58 l. 

Fartresurser

Toppfart 148 km/h, 0?100 km/h 18,0 s.

Bränsleförbrukning

Blandad körning ca 0,6 l/mil. 

 

Buller utan bång

Fiat vill ta vid där Skoda lämnade marknaden för små pick up-fordon. Strada med förlängd hytt är praktisk, nya dieselmotorn är snålare än bra.

Sådana här skapelser behövs alltid, de är det kitt som gör trafikbilden komplett och får fönsterlagare, rörkrökare, och målarfirmor att överleva ännu en arbetsdag. 

Skoda tog över marknaden nästan helt för snart tio år sedan, efter det tjeckiska frånfället är det Fiat som framgångsrikt knaprar åt sig av den alltid närvarande kakan.

Trettio centimeter längre förarhytt och en 1,9 liters diesel gör Strada förnyat attraktiv, åtminstone när det gäller det förstnämnda. Det går inte att sitta i förlängningen men väl att hysta in verktygslådor, kompressorer, linor, vajrar, tåg och beslag - det är gott om plats bakom stolarna. Flaket är långt (axelavståndet är hela 272 cm) och det är inte dumt att färdas i bilen. Instrumenteringen är enkel och bra, stolarna riktigt sköna och sikten utmärkt.

Dieselmotorn kan man både ha och mista, det var länge sedan vi råkade på en så okultiverad oljebrännare. Den rasslar och slår vid kallstart och är irriterande trög nästan jämt. Visst, bilen toppar 150 km/h (om du får E4 mellan Stockholm och Jönköping på dig) och det går att med lite jobb hålla övrigt trafiktempo. En turboladdare står överst på önskelistan. Tack och lov är törsten inte så svår, trots att motorn ständigt måste plågas. Vi körde på knappt 0,6 liter milen och då räcker den hyfsat stora tanken en bit. Bilen ser trevlig ut och är ganska välgjord, att få fason på helheten borde inte vara så svårt.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!