Fiat är modiga, eller dumma nog, att återintroducera modellnamnet Tipo på marknaden.
Tipo utsågs till Årets Bil i Europa 1989, det brukar vara en bra grund för att i ett senare skede av livet anses vara ett misslyckande. Det räcker ju med att gå tillbaka till Årets Bil 2015, Volkswagen Passat. Inte så mycket för bilen i sig men för ”Dieselgate”.
Fiat Tipo sålde hyfsat i Sverige under ett par år. Det gjorde den på bra utrymmen, hög utrustningsnivå och ett lågt pris. Men snart kom verkligheten ikapp och försäljningen dalade i snabb takt. Globalt tillverkades två miljoner Tipo mellan 1988 och 1995. Hyfsat men inte exceptionellt när det gäller äldre Fiat-modeller.
Nu gör Fiat exakt samma grej med nya Tipo. Det handlar främst om utrymmen och utrustningsnivå. 520 liter bagage i ett rejält utrymme bak är helt okej och i klass med en annan storlastande sedan, Seat Toledo. När det gäller sedanbilar brukar inte tillverkaren redovisa vad de rymmer med nedfälld baksätesrygg, om det ens går att fälla den. Men Fiat har varit vänliga att lämna denna information till eder favoritreporter: 823 liter.
Bagageutrymmet öppnar stort men när det ska stängas finns där inget handtag på insidan! Du blir alltså oftast nedsmutsad vid stängning. Klar miss där.
Italienarna släpper ut Tipo som sedan först. Lite märkligt kan tyckas då de själva tror att halvkombin kommer att stå för drygt femtio procent av försäljningen. I Sverige får vi vänta till hösten 2016 innan denna Golf-utmanare anländer och det är bara för Fiat att hoppas att det fåtal sedaner som kommer hit inte hinner ställa till med någon skada. Jag menar om det skulle visa sig finnas några barnsjukdomar.
Designen har trollats fram på företagets eget designcenter i Turin (Centro Stilo Fiat), annars har ju italiensk biltillverkning påfallande ofta dille på att använda sig av andra italienska formgivare, typ Pininfarina eller Giugario.
Fronten påminner mycket om modernare Kia. Sedd från sidan känns den nästan som en blåkopia på BMW 3-serie. Utan Fiat-logga hade det varit omöjligt att artbestämma bilen.
Nu är ju skönhet till det yttre inte något som speglar insidan, men faktiskt fortsätter Tipo att imponera när det gäller bagage och kupéutrymmen. Instrumentpanelen ser modern ut och det förefaller vara bra material som använts, känns så i alla fall. I mitten sitter en fem tum stor bildskärm som är standardutrustning, det är även en multifunktionsratt. Backkamera och TomTom 3D navigation med pekskärm är dock extrautrustning, liksom justerbart svankstöd i de främre stolarna.
Det är gott om utrymme i axelbredd både bak och fram, bak finns tre riktiga sittplatser. Benutrymmet bak är inte överdådigt bra men fullt godkänt.
Bagageutrymmet är som sagt stort men hjulhusen gör det inte så lättlastat.
Tipo som sedan kommer i första hand till Sverige med 1,6-liters bensinmotor på 110 hästkrafter och endast sexväxlad automat. Den kommer att kosta 164 000 kronor.
Enär detta är en italiensk pressvisning fanns inte det alternativet på plats och jag får i stället en 1,6-liters diesel på 120 hästar med manuell låda i min hand. I dag oklart i vilka karossformer den kommer till Sverige.
Det är emellertid hyfsat med knuff i dieselmotorn och den sexväxlade lådan löper fint mellan lägena. Så långt allting bra.
Men detta är inte förarens bil, och det har aldrig heller varit meningen.
Styrningen är minst sagt vag och det tar en stund innan bilen förstått att jag vridit på ratten och vill svänga.
Fjädring och stötdämpare är ganska hårt anspända och det slår en del i groparna i vägbanan. Men det skramlar inte och det är ju lovande.
Vindbruset från bakdörrarna finns där men inte alls som förr och något borde ju ha hänt på 25 år.
För att Fiat Tipo ska ha en chans i Sverige krävs att det blir en (mycket) sansad prisbild. Då förstås på främst kombi och halvkombi. Men det vet varken jag eller Fiat något om i dagsläget.
Fiat Tipo 1,6 120 HP DS
Pris
Ej fastställt, första kundleverans februari (1,6 110 HP AT6).
Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kamkedja. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 79,5/80,5 mm, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 120 hk (88 kW) vid 3 750 r/min, max vridmoment 320 Nm vid 1 750 r/min.
Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.
Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.
Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,9 meter.
Bromsar
Skivor fram, trummor bak. Antisladdsystem.
Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/55 R 16.
Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 264, längd 453, bredd 179, höjd 150, spårvidd f/b 154/154. Markfrigång 13. Tjänstevikt ca 1 225, maxlast 500, max släpvagnsvikt 1 200. Tank 45 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 520 liter.
Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 9,7 s, toppfart 199 km/h.
Bränsleförbrukning
Stad 0,52, landsväg 0,36, blandad körning 0,42. CO2 110 g/km.
Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 8 år, lack 3 år, assistans 1 år/assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.
Skatt
1 103 kronor per år.
Rivaler
Lada Priora 1,6
Att placera ett nytt modellnamn på ett gammalt chassi är inte smart och sedan sätta en prislapp på 119 000 kronor på det hela är galet.
Pris: från 119 000 kronor.
Seat Toledo 1,2 TSI 105
Ljusår från Seat Leon och känns som spanska bilar var förr. Förtjänsterna är god ekonomikalkyl och ett rejält bagageutrymme.
Pris: från 162 900 kronor.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.