Provkörning av Fiat Ulysse 2,0

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor 

4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 vent/cyl. Kompression 10,8 Borrning/slag 85/88 mm, 1997 cm3. Max effekt 136 hk (100 kW) vid 6000 r/min, max vridmoment 190 Nm vid 4100 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda. Hastighet vid 1000 r/min på 5:an: 33,6 km/h. 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänkar, bak torsionsaxel i bakåtriktade bärarmar plus ett tvärstag (Panhard).

Styrning 

Kuggstång, servo. 3,2 rattvarv, vändcirkel 11,6 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. ABS, ESP.

Hjul 

Fälg 6,5 tum, däck 205/65 HR 15.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 282, längd 472, bredd 187, höjd 175, spårvidd fram/bak 157/155. 

Tjänstevikt ca 1700, maxlast ca 680, max släpvikt 1300 kg. Tank 80 liter.

Fartresurser*

Toppfart 185 km/h. Acceleration 0-100 km/h 11,2 s. 

Bränsleförbrukning*

EU-norm stad 1,23, land 0,91, blandad körning 0,73 l/mil.

*Tillverkarens uppgifter

Inte utan min takbox!

Fiat Ulysse rymmer sju men inte deras packning.

Det ser helt omöjligt ut. Fyra vuxna med helgpackning, två barn i ettårsåldern med allt vad det innebär i form av stolar, resesängar, vagnar, vällingvärmare, snuttekaniner... 

Allt och alla ska rymmas i den Fiat Ulysse som är tänkt att transportera oss upp till Norrland. Men hur ska det gå till? Bakom tredje stolsraden ryms bara några plastkassar med mat, sedan är det fullt. 

Vi börjar med att lyfta ut en av stolarna längst bak. Det är ganska okomplicerat men bäst hade förstås varit om det gått att trolla ned den i golvet, något som blir allt vanligare på större familjebilar. Så, nu får vi plats med en barnvagn, resesängen och flera stora väskor. Men det känns inte helt säkert att ha så mycket lösa prylar inne i bilen, vi lastar inte högre än upp till sidorutorna och spänner sedan fast lasten efter bästa förmåga.

Hade vi bara varit fem personer hade vi kunnat plocka ur båda stolarna och spänt upp det lastnät som går att köpa till för en dryg tusenlapp. Som det är nu tornar sig fortfarande en rejäl hög prylar upp utanför bilen och det står klart att takboxen, familjens bästa vän, måste grävas fram ur garaget. 

Tur då att Fiat Ulysse har lastbågar som standard. Normalt sitter de i takets bakkant, när de ska tas i bruk lossas de enkelt och flyttas till önskad position där de åter låses fast - plättlätt!

Nu ryms resten av prylarna (utom den andra barnvagnen) och vi kan bänka oss. 

Fiat Ulysse tillverkas i samma spanska fabrik som Citroën C8 och Peugeot 807 och är i allt väsentligt identisk med dessa två. Mekaniken i den här varianten är fransk, tvålitersmotorn på 136 hk som gör Peugeot 206 GTI till en riktig ärta och Citroën C5 till en harmonisk familjebil har i den fullastade Ulysse lite väl mycket att stå i. Maximalt vridmoment nås inte förrän vid dryga 4000 r/min och för att omkörningarna ska klaras av någorlunda snabbt måste man jobba hårt med den sladdriga växelspaken. Men motorn är ganska tyst i jämn fart och bränsleförbrukningen med full last och taklåda kom aldrig över litern. 

Det mesta i interiören smakar Peugeot, men Fiat har i alla fatt fått välja eget material till stolarna klädsel. Det glatta tyget är snyggt och känns slitstarkt, men är svettdrivande i värmen. Instrumenteringen är liksom i Peugeot och Citroën elegant men lite svåravläst. Att instrumenten sitter i mitten av panelen är produktionsvänligt och många förare vänjer sig snart vid detta - men alls inte alla. 

Samtliga stolar kan skjutas och lutas individuellt. Som i de flesta bussar av den här typen sitter man bäst fram och sedan avtar komforten ju längre bak man kommer; längst bak är det ganska trångt både för huvud och ben. 

Fiat Ulysse har fått fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest - ett argument som biter på vilken förälder som helst - och bältespåminnare fram är standard. Där-emot kostar antisladdssystemet ESP 5900 kronor extra.

Ulysse har det mesta man kan kräva av en minibuss i den här klassen. Problemet för Fiat är att det har även Citroën C8 och Peugeot 807. Och trots att de tre egentligen är samma bil ser framtidsutsikterna lite olika ut för ägandet. Fiat lär få sämst andrahandsvärde, den måste servas oftare än de andra två och rostskyddsgarantin är fyra år kortare. 

Så för den som kan avstå de "elegant utformade strålkastarna i två våningar" som Fiat-folket framhåller som unikt för Ulysse är det nog bäst att satsa franskt.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!