Ford B-Max 1,0 EcoBoost Foto: Peo Kjellström, Ford

Provkörning av Ford B-Max 1,0 EcoBoost

För varje tillverkare gäller det att maximera sitt utbud utan att det får kosta för mycket. Direkt baserad på Ford Fiesta kommer nu B-Max, högre men också mer praktisk på sitt sätt. Och en riktig snåljåp.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Ford firade dundrande succér med C-Max och S-Max när de introducerades 2006 och de har redan hunnit med varsitt facelift.

Nu är det dags för en bil med samma stuk fast i mindre format, det vill säga B-Max.

Det mest framträdande med den är att B-Max sitt namn till trots saknar just B-stolpar, alltså den stolpe som sitter i mitten av bilen i vanliga fall. A-stolpen är den som sitter vid framrutan, följaktligen är C-stolpen den som sitter längst bak på en bil och kan komma i stort sett i vilken form som helst.

Att inte ha en B-stolpe låter ju lite farligt om man till äventyrs skulle trilla på rygg med bilen, men det är helt enkelt så att Ford bakat in B-stolpen i framdörrarnas bakkant, och bakdörrarnas framkant, så B-Max är lika säker som vilken traditionell bil som helst i det avseendet.

Fördelen med att inte ha en B-stolpe är förstås insteget till såväl fram som baksäte. Det är bara att vika in baken och falla på plats. Med framdörrarna och de bakre skjutdörrarna öppna erbjuds en 150 centimeter bred öppning. Rolls-Royce-mått!

Med andra ord en perfekt bil för folk som kanske inte är lika viga som de en gång var, därmed inte sagt att det bara är pensionärer som kommer att köpa bilen även om den borde bli populär i den målgruppen. Speciellt om de har bångstyriga barnbarn som inte vill in i bilen. De har ju inget att spjärna emot de små liven!

Men även en femtioplusare som jag uppskattar det smidiga insteget och uppskattar även det fina benutrymmet bak. Två personer med 185 centimeter i längd sitter lätt och ledigt bakom varandra.

Däremot är jag mindre imponerad av bredden i baksätet. Det finns förvisso tre säkerhetsbälten men i realiteten är Ford B-Max fyrsitsig. Jag vet inte vem som ska kunna sitta i mitten med fullvuxna svenskar på varsin sida. Och kan någon sitta där lär denna icke trivas.

En annan punkt B-Max briljerar på är motorsidan, i alla fall om alternativet heter 1,0 EcoBoost och har 120 hästkrafter. Hur versionen med 100 hästar är vet jag inte för den fanns inte tillgänlig för provkörning.

1,0 EcoBoost är en trecylindrig liten rackare med turbo. 120 hästar som sagt, och det var imponerade att se hastighetsmätaren kämpa sig upp till 200 km/h på autobahn. Utan att motorn egentligen lät ansträngd, även om den förstås har sitt karaktäristiska trecylindriga morr, men det är bara charmigt. Tycker jag.

Det låter faktiskt lite Porsche om hela anrättningen, fast med lägre varvtal.

I 200 km/h drar förstås motorn en del bränsle men det är få ägare av B-Max som kommer att utnyttja de fartresurerna.

Den av EU klassade bränsleförbrukningen vid blandad körning är 0,49 liter per mil. Klassledande resultat och jämförbara bilar som Opel Meriva 1,4 och Citroën C3 Picasso 1,6 VTI (båda 120 hk) är betydligt törstigare enligt samma mätningsförfarande. Vi pratar 0,57 respektive 0,60 liter per mil för dessa.

Ford B-Max 1,0 är med 114 gram koldioxid per kilometer miljöklassad. Numera ger det inte så mycket ekonomiskt (fri vägskatt i fem år) men det kan vara skönt att leva med ett renare samvete.

Enlitersmotorn är Fords egen konstruktion, (vald till årets motor) det är inte Fords dieselmotorer som tillverkas av PSA-gruppen.

Vi fick tillfälle att köra 1,6-liters TDCI och den imponerade inte på något sätt. Långsammare, tröttare, tristare.

Däremot glädjer B-Max med att vara tyst även i hög fart. Det är bara i stort sett lite vindbrus som stör vilket man kan förvänta sig i ett högbygge som detta. Men i det stora hela godkänt på den punkten också.

Ford B-Max är ingen smiskarbil direkt. Okej, den klarar sig genom kurvor i ganska god fart utan att knota, men styrningen är i långsammaste laget och det krävs rätt stora rattutslag för att ta dig dit du vill.

Fjädring och stötdämpning är av det mjukare slaget, det kommer att passa målgruppen bra. Samtidigt slår det ganska rejält i hjulställen om man lyckas pricka ett potthål.

Men B-Max har inte konstruerats för att vara en körmaskin och det skulle förvåna mig mycket om den kommer i någon ST-version som lillebror Fiesta som därtill är en mycket framgångsrik aktör i rally-VM och rallycross-EM. Då i något vassare utförande. Minst sagt.

Interiört har inte Ford gjort något imponerade jobb. Framstolarna är ganska smala med kort sittdyna. Startknappen sitter gömd bakom ratten, mittkonsolen är en salig röra med hur många knappar som helst som är så små att de knappt syns. Något att jobba med till facelift om typ tre år.

Ford B-Max angör Sverige i fjärde kvartalet i år. Instegspriset är lockande, 154 000 kronor, men då handlar det om 1,4 liters bensin med 90 hästkrafter i lägsta utrustningstrim, Trend.

Svenska folket föredrar mer utrustning, och är villiga att betala för det.

Vår favorit 1,0 EcoBoost 120 finns bara i Titaniumutförande och då landar prislappen på 193 200 kronor. Det är i alla fall billigare än 1,6 TDCI som kostar 197 300 kronor och är ett sämre val.

Inte så stor skillnad mellan diesel och bensin med andra ord, men jag har en känsla av att det här inte blir någon långmilaresenär. Så ta 1,0 Ecoboost 120 hk.

Tillvalspaket finns förstås, däribland Active City Stop som hjälper till att förhindra kollisioner i låg fart. I stadstrafik med andra ord. 3 800 kronor inklusive backkamera och elinfällbara ytterbackspeglar. Prisvärt.

B-Max blir ingen storsäljare, men de som köper den kommer inte att bli besvikna.

Om de inte ska ge sig ut på långresa med fyra personer. Bagageutrymmet med uppfällda säten är ynkligt litet.

Ford B-Max 1,0 EcoBoost 120 hk

Pris

 192 300 kronor.

 

Motor

 Bensin. 3-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 71,9/82,0 mm, cylindervolym 999 cm3. Max effekt 120 hk (88 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 170 Nm mellan 1 400 och 4 500 r/min. 200 Nm under korta stunder via overboost.

 

Kraftöverföring

 Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

 

Fjädring/hjulställ

 Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.

 

Styrning

 Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 10,2  meter.

 

Bromsar

 Skivor fram (ventilerade) och trummor bak. Låsningsfritt system.

 

Hjul

 Fälg 5,5 tum, däck 175/65 R 14.

 

Mått/vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 249, längd 408, bredd 175, höjd 160, spårvidd f/b 149/148. Markfrigång i.u. Tjänstevikt ca 1 279, maxlast ca 480, max släpvikt 750. Tank 48 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 318 – 1 386 liter.

 

Fartresurser*

 Toppfart 189 km/h. Acceleration 0–100 km/h 11,2 s.

 

Bränsleförbrukning*

 Stad 0,60, landsväg 0,42, blandad körning 0,49 l/mil. CO2  114 g/km.

 

Garantier

 Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år Skatt

 0 kronor.

 

* Tillverkarens uppgifter.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!