Den nya fronten är betydligt kaxigare och i stil med Fords Kinetic design.

Provkörning av Ford C-Max 1,8 Flexifuel

Förfinad exteriör, detaljjusterad interiör men samma gamla trötta etanolmotor. Miljöbilsrabatten gör ändå att de flesta väljer denna motor till C-Max – en körglad höghusversion av Ford Focus.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Fords lilla MPV C-Max, nu utan förnamnet Focus, slåss i ett fullproppat segment. Vissa av konkurrenterna är sjusitsiga, eller har i alla fall sju sittplatser. Tredje raden duger oftast bara för de yngsta i familjen. C-Max rymmer bara fem, men bra chassi och styrning ger segmentledande körglädje. Dock är testbilens 18-tumfälgar en klar överdrift som gör C-Max onödigt spårig, stötig och bullrig. Lägg i stället pengarna på det nya tillvalet glastak.

Sportstolarna som ingår i Titanium-paketet kramar nästan åt för mycket, du får inte vara storväxt. Men min tunna lekamen sitter fint även om dynan är aningen kort. Baksätets tre ryggstöd kan fällas separat och stolarna kan plockas ut individuellt. Sittdynan är ännu kortare än fram och vuxna sitter för högt och nära taket. Dock bra för barn som får fin sikt ut genom sidorutorna. Bara föraren har bältespåminnare vilket är dåligt på en uttalad familjebil.

 Det finns bra förvaringslösningar. Framdörrarna har kluriga fack och mittarmstödet döljer ett jätteutrymme. Bak finns tyvärr ingen förvaring i dörrsidorna, lönnfack under golvet finns men dessa glöms lätt bort under gummimattan.

 C-Max trumfkort är att den finns tillgänglig med etanolmotor. Det rör sig om samma maskin som sitter i Focus samt Volvo-modellerna C30, S40 och V50. Tröttare maskin får man leta efter, de 125 hästkrafterna har ett hårt jobb och först vid 3 500 r/min börjar responsen bli acceptabel. På motorväg bullrar det rejält på grund av märklig utväxling, i 110 km/h står varvräknaren på 3 400 r/min. En sjätte växel hade inte skadat ur komfortsynpunkt, samtidigt som bränsletörsten kunnats göra lite mer moderat. Med etanol i tanken drog testbilen cirka 1,2 l/mil. En tank på bensin gav en snittförbrukning runt 0,8 l/mil, vilket inte heller imponerar. De ekonomiska fördelarna som etanolmotorn ger gör ändå detta till det populäraste alternativet. 

 Miljöbilsfördelarna och körglädje i allt utom motorn talar ändå för milt uppdaterade C-Max.

Ford C-Max 1,8 Flexifuel

Pris

181 600 kronor.

Motor

Bensin/etanol. 4-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,8:1. Borrning/slag 83,0/83,1 mm, cylindervolym 1 798 cm3. Max effekt 125 hk (92 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 165 Nm vid 4 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangelstag, bak multilänkupphängning.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,6 meter.

Bromsar

Skrivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 6,5 tum, däck 205/55 R16.

Mått/vikt(cm/kg)

Axelavstånd 264, längd 437, bredd 183, höjd 159, spårvidd f/b 149/149. Tjänstevikt 1 409, maxlast ca 500, max släpvikt 1 200. Tank 55 liter.

Fartresurser*

Toppfart 195 km/h.

Acceleration 0–100 km/h 10,8 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 0,96, landsväg 0,56, blandad körning 0,71 l/mil. CO2 169 g/km (data för bensin).

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!