Ford C-Max 2,0 TDCi Powershift

Provkörning av Ford C-Max 2,0 TDCi Powershift

Ford C-max är en körglad liten MPV av det mindre formatet. Det ryms bara fem men de sitter å andra sidan kungligt bra. Nu kommer C-max med stor diesel och dubbelkopplingslåda.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Hade nog setts som kanon för fem, sex år sedan. Men i dag känns den inte nämnvärt bättre än en bra, konventionell automatlåda. Däremot är den ljusår ifrån Volkswagens DSG och framförallt Porsches dubbelkopplingslåda PDK.

Ingreppet vid växling sker visserligen ganska snabbt men därefter sker en fördröjning innan nästa växel går i läge. Framförallt märks detta vid nedväxling.

 Att växla manuellt med spaken placerad i höger läge blir det inte mycket bättre av.

 Växelöverföringen går tungt och inte speciellt snabbt. Något sportläge finns inte och det går inte att snabbt växla ned två lägen utan lådan tar hand om det i sitt eget lite sävliga tempo.

 Det har hänt att DSG-lådor i vissa kombinationer med motorer inte fungerat lika tillfredställande som i andra, så visst kan Powershift ha den läggningen också.

 Samtliga provryttare är dock samstämmiga när det gäller att DSG fungerar bättre överlag.

 Enligt Ford ska bränsleförbrukningen med Powershift förbli närmast oförändrad i jämförelse med en manuell. Den ska öka från 0,57 till 0,59 liter per mil.

 Bra så men under vår provkörning ville förbrukningen inte gå under 0,7 liter per mil.

 Powershift i C-max finns bara med den största dieselmotorn på två liter som ger 136 hästkrafter. En pigg motor som dock gör att priset blir rätt högt. I billigaste utförande, Trend, kostar bilen 226 400 kronor.

Ford C-Max 2,0 TDCi Powershift

Pris

Från 226 400 kronor.

Motor

Diesel. 4-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 18,0:1. Borrning/slag 85,0/88,0 mm, cylindervolym 1 997 cm3. Max effekt 136 hk (100 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 320 Nm vid 2 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangelstag, bak multilänkupphängning.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,6 meter.

Bromsar

Skrivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 6,5 tum, däck 205/55 R16.

Mått/vikt(cm/kg)


Axelavstånd 264, längd 437, bredd 183, höjd 159, spårvidd f/b 149/149. Tjänstevikt ca 1 530, maxlast ca 500, max släpvikt 1 500. Tank 55 liter.

Fartresurser*

Toppfart 197 km/h.
Acceleration 0–100 km/h 10,1 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 0,80, landsväg 0,40, blandad körning 0,59 l/mil. CO2 159 g/km.

Skatt

3 921 kronor.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!