Provkörning av Ford Edge 2,0 TDCi 210 hk

Ford är inte blyga av sig när de introducerar suven Edge i Sverige och Europa. Målet är högt satt men frågan är om de klarar det. Bilen är bra, men nackdelar finns.

På senare år har Ford fått för sig att skynda långsamt med Europaintroduktionen av sina nya modeller. Inte minst med Mondeo som lät vänta på sig väldigt länge. Ford Edge har också tagit tid på sig. Den visades först som koncept 2013 och började säljas året därpå i USA.

Tanken var att den skulle komma till Europa vid den här tidpunkten i fjol men nu blir det inte förrän i höst. Det är dålig tajming med tanke på den rush som nu sker i suv-kategorin och det hela tiden dyker upp nya modeller som möjligen kan upplevas som fräschare än Edge.

Ford påstår att Edge är konstant fyrhjuldriven, men det är en sanning med modifikation. När jag och en svensk kollega (han körde…) satt fast i ett lerhål utanför München kändes Edge allt annat än fyrhjulsdriven. Det spann på alla hjul och bilen rörde sig inte ur fläcken. En mittdifferential hade kanske tagit oss loss, kanske hade det räckt med lite grovmönstrade däck.

Ford Edge är framhjulsdriven i grunden. Bakhjulen kliver in vid start eller gaspådrag men drivningen bak försvinner så fort man är uppe i fart. Det är inget ovanligt i sig med suvar i dag, men konstant fyrhjulsdriven är Edge inte.

Ford Edge anträder Sverige med två dieselmotorer. Båda med två liters cylindervolym och försedda med antingen ett eller två turboaggregat. Skillnaden på antalet hästkrafter är förvånansvärt liten. Med en turbo gives 180 hästkrafter, med två 210. Det borde inte vara några större problem att pumpa upp effekten mer med dubbla turbo. Inte ens med två fläktar upplevs Ford Edge som speciellt pigg. 0-100 km/h tar 9,4 sekunder och någon toppeffekt att tala om känns aldrig.

Med den starkare motorn har du inget annat alternativ än att välja en sexväxlad Power Shift låda (dubbelkopplingslåda fast det inte känns) och en högre utrustningsnivå, Titanium. Detta höjer vikten till närmare två ton så det är klart att Edge inte är så snabb ur startblocken. Den klenare 180 hästar starka versionen får nöja sig med en sexväxlad manuell låda. Den är en halv sekund långsammare men motoralternativen drar enligt Ford exakt lika mycket bränsle. 180-hästaren är cirka 40 kg lättare.

Ford ger sig alltså på premium-märkena i Europa och gör det i flera divisioner. Själva talar de gärna om BMW X3 och Audi Q5 men även BMW X5 och Volvo XC90 står på utmanarlistan. Frågan är dock emellertid om tänkta köpare av dessa bilar överhuvudtaget ens är intresserade av att ha en Ford på sin gård. Det känns lite mer som om Hyundai Santa Fe och Kia Sorento är de egentliga utmanarna.

Ford Edge i detta utförande kan tyckas dyr men har en gedigen basutrustning redan i basutförande Trend. Det innebär helljusautomatik, start/stopp-funktion, farthållare, tvåzons luftkonditionering, baksäte med enkel nedfällning och lutningsmöjlighet på ryggstödet, elektriska fönsterhissar fram och bak, filvarningssystem, startknapp och backkamera. I Titanium-trim tillkommer navigation, elektriskt öppningsbar baklucka med ”fotviftning”, identifier­ing av vägmärken, eluppvärmd ratt och 220 volts nät-uttag i mittkonsolen.

Ford är själva väldigt stolta över sin nya variabla styrning som sköts via en elmotor i ratten. Tyvärr är vi inte lika imponerade. Det fungerar bra i stadstrafik men när bilen är uppe i fart blir det väldigt stramt och styrningen i noll-läge blir allt för snabb. Det är lätt att åka omkring och vingla.

Ford ska dock ha en eloge för sitt aktiva system som tar ned ljudnivån via högtalarna. Edge upplevs som sällsynt tyst och ända upp i farter runt 140 km/h är det i princip ljudlöst. Innerutrymmena är också väldigt bra. Ben-utrymmet bak är riktigt bra och tre fullvuxna sitter bekvämt en längre sträcka. Bagageutrymmet är också helt godkänt. Väljer du en taklucka blir det dock lite trångt runt huvudet.

Stort gap med Ford-emblemet i mitten.

Edge ser bra ut med sina breda axlar (193 cm) och kaxigt utmejslade hörn, samt en stor tuff grill. Men den är inte lika sofistikerad som sina tyska och svenska konkurrenter. Inte ens i Sportutförande känns fjädring/stötdämpare speciellt bra. Bilen är för mjuk och det blir en hel del roll i kurvorna.

Ford Edge är en bra bil, men inte bra nog att klara motståndet.

Ford Edge 2,0 TDCi 210 hk

Pris

448 000 kronor, säljs nu, första kund­leverans september.

 

Motor

Diesel. Tvärställd 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Dubbla turbo. Kompression 16,0:1. Borrning/slag 85,0/88,0 mm, cylindervolym 1 997 cm3. Max effekt 210 hk (154 kW) vid 3 750 r/­min, max vridmoment 450 Nm mellan 2 000-2 250 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,9 m.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 235/55 R 19.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 285, längd 481, bredd 193, höjd 169, spårvidd f/b 166/166. Markfrigång 20. Tjänstevikt 1 949, maxlast 606, max släpvagnsvikt 2 000. Tank 69 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 602-1 874 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 9,4 s, toppfart 211 km/h. Bränsleförbrukning: Stad 0,64 l/mil, landsväg 0.54 l/mil, blandad körning 0,58 l/mil. CO2  149 g/km.

 

Garantier

Nybil 5 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 2 år, assistans 1 år/assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.

 

Skatt

3 085 kronor per år.

Rivaler

Volvo XC90 D5

Vår favorit i storsuv-klassen. Stort bagageutrymme. Edge lockar den som söker stora utrymmen men mindre utgifter.

Pris: 598 000 kronor.

 

BMW X5 xDrive 25d

Betydligt dyrare och likaså mer sofistikerad. Storleksmässigt väldigt nära Ford Edge, men där slutar likheterna. Pris: 571 700 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!