Foto: Glenn Lindberg / Klassiska Bilar

Provkörning av Ford Escort Mexico 1973

I nådens år 1973 var Ford Escort Mexico en av de roligaste vagnar du kunde ratta. Den kändes direkt som en tävlingsbil när du hoppade in. Stum och styv i fjädringen, direktstyrd, mekaniskt kärv växellåda. Ingen bra familjebil. Who cares?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Den 23 maj 1970 gick Hannu Mikkola med kartläsaren Gunnar Palm i mål som segrare i rallyt London-Mexico City. 2 500 mil på 38 dagar.
Det dröjde bara några månader så lanserade Ford en specialmodell av Ford Escort, döpt till Mexico. Tillverkad av AVO (Advanced Vehicle Operations), en avdelning som enbart byggde Mexico och RS 1600.
Den riktiga tävlingsbilen hade 1800-kubiks motor med dubbla Weberförgasare och en effekt på 140 hästkrafter. Mexico i civilutförande fick nöja sig med 86 hästkrafter och skulle kunna dubblera som såväl rallybil som familjebil.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Teknikens Värld Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!