Provkörning av Ford Fiesta 1,4

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Fiesta 1,4 (1,3 inom parentes)

Motor 

Tvärställd rak 4 med 2 (1) överliggande kamaxlar per cylinderrad och 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0. Borrning/slag 76,0/76,5 (74,0/75,5) mm, volym 1388 (1297) cm3. Max effekt 80 (68) hk/58 (50) kW vid 5700 (5500) r/min. Max vridmoment 124 (106) Nm vid 3500 (2800) r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda. 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben på vagga med undre tvärlänkar, bak torsionsaxel.

Styrning 

Kuggstång, servo. Vändcirkel 9,8 meter.

Bromsar 

Skivor fram och trummor bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck 

Fälgbredd 5 tum, däck 175/65 R14.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 249, längd 392, bredd 168, höjd 143, spårvidd fram/bak 148/144. Tjänstevikt ca 1110, maxlast ca 400. Bränsletank 45 liter.

Fartresurser*

0-100 km/h 13,2 (15,8) s, toppfart 168 (158) km/h.

Bränsleförbrukning*

0,62 (0,64) liter/mil, blandad körning.

*Tillverkarens uppg.

Med storebror i Focus

Nya Fiesta har blivit större och starkare och liknar i mycket storebror Focus.

Nya Fiesta kommer till Sverige först i september. Varken pris eller utrustningsnivå är bestämda till 100 procent av importören, men efter två dagars bekantskap är jag säker: Fiesta är värd att vänta på. I alla fall för dig som funderar på en liten Ford.

Den är större, tystare, bekvämare och säkrare än dagens Fiestageneration som hängt med ända sedan 1989. Konstruktörerna har utgått från ett blankt papper och konstruerat ett nytt chassi, ritat en ny kaross och till sist kastat stötstångsfyran på soptippen. 

In kommer i stället två helt nya bensinmotorer, den ena med fyrventiltopp. Dessutom Peugeots och Fords första 

gemensamma commonrail-diesel.

De nya greppen har framför allt skapat bättre utrymmen. Bakvagnen har moderniserats. Genom att separera fjädern från stötdämparen har lastbredden mellan hjulhusen ökat från 90 till 98 centimeter. Enligt Ford rymmer bagaget en golfbag, bilindustrins nya bagagestandard, utan att baksätet fälls. 

Kupén är också rymligare än tidigare Fiestas och förmodligen i nivå med de rymligaste i klassen; Opel Corsa och Fiat Punto. Föraren sitter 4,5 centimeter högre jämfört med gamla Fiesta. Det ger lättare insteg och bra sittvinkel. 

Baksätet imponerar mest. Bra med knäutrymme och rejäl takhöjd. Baksoffan i sig är ingen komfortledare, men bara det faktum att man får plats med benen förlåter bristen på stoppning. Där-emot kunde jag inte vänja mig vid att baksätets sittdyna i det närmaste lutar framåt. 

Men utrymmena är egentligen inget trolleri; småbilen Fiesta har nästan en decimeter längre hjulbas än en Ford Escort från 1980-talet och är nästan lika lång.

Gamla Fiesta-ägare känner igen framstolarna. Korta dynor och ganska smala och tunna ryggstöd. Precis som när Ford i fjol gjorde om Mondeo, med Audi och Volkswagen i siktet, har man arbetat mycket med kvalitetskänslan. Där den gamla Fiesta hade stora, ganska trista plastsjok på dörrsidorna är nya Fiesta ombonad och textilklädd. 

Instrumenteringen är av modernt snitt. Om det är bra kan diskuteras. 

Digital tankmätare i form av flera små block må vara billigare än en gammaldags visare, men särskilt exakt blir det inte. Den morgon man tar bilen efter att någon annan har kört den till sista "rutan" är det svårt att veta hur långt man vågar köra.

Utrustningen är inte slutgiltigt bestämd, men lyx och säkerhet är i fokus. Skinnratt, sidokrockkuddar fram och krockgardin som skyddar skallen vid sidokrockar. Säkerheten höjs ytterligare genom att Fiesta är utrustad med intelligenta krockkuddar fram som anpassar uppblåsning efter krockvåld.

Gamla Fiesta är egentligen ingen tokig vägvagn. Nya modellen håller traditionen levande, utan avancerade lösningar. Ford menar att det viktigaste är att chassit har gjorts ordentligt mycket styvare. Det är grunden för Fiestas fina kurvgrepp. Ändå är bilen inte småbilsstötig, här finns lite av samma känsla som i storebror Focus.

Styrningen blir däremot jag aldrig riktig vän med. Den drar sig aktivt tillbaka till mittläget, vilket jag tycker känns som om den lägger nosen i blöt för mycket.

Ford kommer till att börja med ta in bilen med den 80 hästkrafter starka 1,4-litersmotorn samt med en 1,4 litersdiesel på 68 hästkrafter. Bensinmotorn gillar jag för att den är tyst och varvvillig. Men riktigt som 80 hästkrafter känns det inte. 0-100 på 13,2 sekunder är långt ifrån klassledande.

Senare kommer också en snikmodell med 1,3-litersmotor på 68 hästkrafter samt en toppmodell på 1,6 liter och 100 hästkrafter. 

Blir det knockout på konkurrenterna i höst? Trots alla goda sidor tror jag inte Fiesta sopar banan med motståndet. En revolution jämfört med gamla Fiesta, visst. Men konkurrensen blir tuff i höst: nya Volkswagen Polo, Seat Ibiza och Citroën C3. Och fräscha Opel Corsa och Renault Clio biter ifrån duktigt.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!