Ford Fiesta finns numera som mildhybrid för att sänka förbrukning och utsläpp. Vi kör den i Active-utförande. Foto: Peter Klemensberger / Teknikens Värld

Provkörning av Ford Fiesta Active 1,0T EcoBoost Mildhybrid

Ford Fiesta tappar dieseln i utbudet men får ett 48-volts mildhybridsystem som ersättare. Vi kör modellen i Active-utförande med nya tekniken under skalet.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Det är nya tider nu. Dieselmotorerna försvinner hos allt fler biltillverkare. Så även till Fords småbil Fiesta som haft alternativet i 36 år. För fem år sedan valde var fjärde småbilsköpare dieselmotor, för Fiesta var siffran bara två procent under det senaste året. Bensinmotor med mildhybridteknik, där en startmotor/generator och ett extra batteri ger extra kraft, spås ta över efter dieseln. Det är i just en sådan jag nu sitter, Ford Fiesta 1,0T EcoBoost Mildhybrid.

Tekniken är inte ny i Ford-leden, vi har sett den hos andra modeller tidigare men den finns nu till senaste generationen Fiesta som lanserades 2017.

1 av 2: Inte klassens bästa lastare men bra höjd i bagageutrymmet. Foto: Peter Klemensberger / Teknikens Värld
2 av 2: Mildhybridsystemet finns till alla utföranden av Ford Fiesta. Här ses "suviga" Active. Foto: Peter Klemensberger / Teknikens Värld

Nya tekniken till trots är Fiesta som modell lite av den gamla skolan. Parkeringsbromsen utgörs av en traditionell spak, ratten är tjock och stor utan fånig kapning i botten. Mätarna är analoga även om det finns digital information där emellan, bland annat bilden av ett batteri eller en generator när hybridsystemet laddar eller ger kraft.

Modellen håller även en så gammal sak som körglädje högt. Styrningen är direkt och lagom tung. Fjädringen är fast utan att vara allt för stötig även om en del ojämnheter i vägbanan märks. Sportig är fel ord, fast passar bättre och ju mer jag kör bilen desto mer gillar jag uppträdandet.

Högsta växeln på den lättarbetade lådan är att betrakta som överväxel. Sexan läggs i först när man lutar sig tillbaka och låter milen rulla på, även om bilen så klart signalerar att den vill ha den tidigare.

Motorn är Fords prisade enlitersrova med tre cylindrar, som här med turbo ger 125 hästkrafter – kraft som räcker gott och väl. Lite gammaldags är också att motorn ofta är närvarande. Den är sedan tidigare omarbetad och har cylinderavstängningsteknik. Testlaget har tidigare kritiserat samarbetet mellan motor/låda och pekat på vibrationer samt behov av flitigt växlande för att bli kvitt dessa. Då handlade det emellertid om det svagare effektuttaget på 95 hästar och utan mildhybridteknik.

1 av 3: Nytt och traditionellt i mix. Högt placerad skärm och manuella vred. Foto: Peter Klemensberger / Teknikens Värld
2 av 3: Här ryms 311 liter. Fälls baksätesryggen ökar volymen till 1 093. Foto: Peter Klemensberger / Teknikens Värld
3 av 3: Fords prisade trecylindriga motor är det som gäller. Startmotorn/generatorn skymtas framtill. Foto: Peter Klemensberger / Teknikens Värld

Ljudmässigt har annars Fiesta bra isolering men däckbruset kan bli tröttande på grov asfalt. Ford har fått ordning på inredningen.

Nu hänger allt ihop från att tidigare ha spretat lite väl och materialvalen är överlag bra. Den standardmonterade pekskärmen mäter åtta tum och är högt placerad samt kompatibel med Apple CarPlay och Android Auto.

Mildhybridtekniken är svår att märka vid körning. En aning mer motorbroms vid gasuppsläpp är det enda som möjligtvis kan anas. Bränsleåtgången ska kapas med fem procent jämfört med samma motor utan tekniken som dock räknats enligt den gamla NEDC-cykeln.

Fords siffror visar en förbrukning på 0,5 liter per mil samt ett koldioxidutsläpp på 112 gram per kilometer för Fiesta som mildhybrid. Vid provkörningen snittade vi bilen, som är i Active-utförande, för 0,55 liter per mil. Hos Transportstyrelsen är siffran 0,53 liter per mil och 120 gram per kilometer i koldioxidutsläpp för just den provkörda bilen.

Peter Klemensberger till er service. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Hybridtekniken kommer bäst till sin rätt i stadstrafik. Det ser jag via tidigare nämnda lampor, att här jobbar systemet. Tekniken har höjt motorns vridmoment med 40 newtonmeter och puckeln finns lite högre upp i varvtalsregistret.

Version Active kostar 13 000 kronor extra och innebär plastdetaljer, unika fälgar och annan klädsel, det ingår också 19 millimeter högre markfrigång samt möjlighet till val av körlägen. Med mildhybridteknik kostar bilen 9 000 kronor mindre men då missar du automatlådan. Den provkörda bilen är extrautrustad för 40 000 kronor där LED-strålkastare, dragkrok, förarassistanspaket och metalliclack är de tyngsta posterna.

Det hela ger en bil med tidstypisk stil, kul köregenskaper, klassisk i hållningen utan att vara mossig. Men om du vill göra miljön så lite skada som möjligt finns det mer effektiva vägar att gå än med mildhybridteknik. Oavsett märke och modell.

Rivaler

Foto: Suzuki

Suzuki Swift 1,2 83 hk Hybrid Inclusive
Nu med ny drivlina och effektivare mildhybridsystem. Detta är toppversionen. Swift kom tvåa efter Fiesta i vårt test 2017 på grund av sämre komfort.
Pris: 194 900 kronor.

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Mazda 2 1,5 90 hk Optimum M Hybrid
Uppdaterad och med mildhybridteknik. Fin styrning och växellåda. Kul att köra men har fått kritik för vägbuller. Optimum är toppversionen.
Pris: 235 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!