Fiesta ST - helrätt!

Provkörning av Ford Fiesta ST

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första intrycket

Riktigt kul busbil med mycket motormorr för pengarna och vidunderligt grepp i asfalten. Men positionen som prisledare intas tyvärr på bekostnad av säkerheten. ESP borde vara standard - eller åtminstone billigare - på en bil som vänder sig till förare med mer entusiasm än erfarenhet.

Basfakta

Motor

Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Borrning/slag 86/86 mm, volym 1998 cm3. max effekt 150 hk (110 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 190 Nm vid 4500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben och triangeltvärlänkar, bak halvstel axel med längsgående länkar. Krängningshämmare fram.

Styrning

Kuggstång med hydraulisk servo. 2,2 rattvarv. Vändcirkel 10,3 m.

Bromsar

Skivbromsar, de främre ventilerade.

Hjul

Fälgbredd 6,5 tum. Däck 195/45 R16. Tillval 205/40 ZR17.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 249, längd 392, bredd 169, höjd 147, spårvidd fram/bak 146/143. Tjänstevikt ca 1225, max last ca 365. Släpvikt 0. Tank 40 l.

Fartresurser*

Toppfart 208 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,4 s.

Förbrukning*

Landsväg 0,57, stad 1,04, blandad körning 0,74 l/mil.

 

Kul för varje krona

I ST-versionen hamnar körglädjen i första rummet. Tyvärr kommer den viktiga säkerheten i sista.

GTI-klassen lever och nya varianter poppar upp hela tiden. Problemet är att de bara blir dyrare och dyrare hela tiden. När Golf GTI kostar en kvarts miljon känns det skönt med lite återväxt underifrån.

Därför är Ford Fiesta ST välkommen i gänget. Med tvåliters motor, 150 hästkrafter och ett pris på 149900 kr är det en bil som är tillgänglig för många. Ford räknar med att i Sverige sälja 200-300 stycken nästa år men i många länder, till exempel i England, är efterfrågan på GTI-bilar betydligt större än så.

Motorn har hämtats från Mondeo. Effektökningen från 145 till 150 hk härrör från ett modifierat avgassystem och ett likaledes modifierat insugssystem med variabel längd på insugningsrören. Den här motorn ger också kvickare svar på gaspådrag beroende på ett lättare svänghjul, ett grepp som ger klart sportig känsla men dessvärre också ökar benägenheten för så kallade tjuvstopp.

Det antyds att det är en smal sak att höja effekten med ytterligare 20?30 hästkrafter men att man avstått bland annat av försäkringsskäl. 

Eftersom Fiesta är en lätt bil skjuter den inte oväntat entusiastiskt i väg när man trampar gasen i botten. 0?100 går enligt tillverkaren på 8,4 sekunder, toppfarten är en bit över 200.

Till Fords rutiner hör att inte använda dyr och avancerad teknik så länge det inte är strängt nödvändigt, hellre sparar man någon krona. Det är väl skälet till att Fiesta inte har någon märkvärdig sekventiell växellåda utan bara en förstärkt femväxlad. Den fungerar utmärkt med korta slag och utmärkt synkronisering, egentligen begär man inte mer av en GTI. Att det skrapar om backväxeln varje gång den används lär man sig möjligen att leva med.

Utvändigt är ST uppiffad med mångekrade lättmetallhjul och karaktäristiska fram- och bakstötfångare. En spoiler på bakluckan ger ytterligare antydningar om hur sportigt det hela är tänkt. 

Inuti finns både 

snygga och effektiva 

sportstolar samt lättmetallpedaler med racingkänsla. Ett ST-emblem pryder ratten.

Annars är det väldigt dystert med helsvart instrumentpanel och instrument som är svåra att läsa av. De runda huvudinstrumenten går väl an, men motortemperaturen och några andra funktioner visas med gröna lysdioder så otydligt att man lika gärna kunde vara utan.

Stolarna ger som sagt bra stöd i sidled och förarstolen kan justeras i höjdled. Ändå sitter man för högt för att vara i en sportig bil. Baksätet är bättre än man kunde tro, vi var två 182 cm-män som tog plats där och kunde njuta av en komfortnivå som åtminstone var acceptabel.

Det råmar lite från sportavgassystemet när man gasar på och särskilt tyst går det inte, men inte heller ljudligare än i en del bilar med mindre sportiga anspråk. I Sverige blir 16-tumshjul standard för ljud- och fjädringskomfortens skull och vägegenskaperna blir inte sämre för det, medger Fords tekniker.

Den som vill kan för 3000 kronor beställa de 17-tumshjul som är standard på andra marknader. De satt på provkörningsbilen och gav inget obehag på de släta fina vägarna i Tos-cana - men alla bilar har en tendens att bullra och vingla så mycket mer på svenska tjälskottsvägar.

Oavsett däckdimension levereras Fiesta ST med ett nytt sportdäck som heter Pirelli Zero Nero och som imponerade under min provkörning, som skedde på krokiga och mestadels fuktiga vägar. De gav ett förvånansvärt bra våtgrepp även när det kördes hårt - och ett hårt körsätt är uppenbarligen vad som passar den här bilen. Fjädrarna är exempelvis grövre dimensionerade än på vanliga Fiesta och styrvinklarna ändrade för att passa bilens karaktär. Servostyrningen (vanlig hederlig hydraulik, inget elektriskt) är ungefär tio procent mer direkt så att det inte är stort mer än två varv mellan fulla framhjulsutslag. ST styr villigt in i svängarna och gillar att balansera lite på överstyrningens gräns. Som det skall vara i en GTI.

Som tillval finns ett aktivt antisladdsystem som ger föraren stor frihet. Det visade sig till och med möjligt att låta bilen sladda en liten smula med bakvagnen tills ESP mjukt och fint gick in och rätade upp ekipaget.

Det finns två saker jag inte gillar med ESP. Dels att det inte är standard, dels att det som tillval kostar uppseendeväckande 8500 kronor.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att "det bästa med ESP är att skiten går att stänga av". Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller. När det gäller eventuella studentpresenter som Fiesta ST är det tvivelaktigt att pruta på säkerheten.

Hänförelsen över det hyggliga priset, 149900 kronor, svalnar betydligt vid tanken på att ESP kostar 8500 och sidokrockgardiner 2000. Vips har vi passerat 160000 för att få en hygglig säkerhetsstandard. Bältespåminnare saknas för övrigt. Däremot ingår luftkonditionering och radio.

Fiesta ST kommer att bli populär som tävlingsbil inte minst på svenska banor. Och ytterligare tillval finns för den som inte nöjer sig med den sportighet som redan finns inbyggd i chassi, växellåda och motor. Bland annat fartränder som klistras över huven och taket från nos till akter. Fartränderna kostar 4300 kr. Fast bilen går fortfarande inte mer än 208 kilometer i timmen.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!