Provkörning av Ford Fiesta ST, Mitsubishi Colt CZT och Seat Ibiza 1,8 20V FR.

Provkörning av Ford Fiesta ST, Mitsubishi Colt CZT och Seat Ibiza 1,8 20V FR

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Ford Fiesta ST

Sportig, direkt styrning, välutrustad.

Aningen seg motor.

Basfakta

Pris 

149 900 kronor.

Motor 

 4-cyl radmotor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,8. Borrning/slag 87,5/83,1 mm, volym 1 999 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 6 000 r/min. Max vridmoment 190 Nm vid 4 500 r/min.

Kraftöverföring 

 Motorn fram. Framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ 

 Individuell fjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och triangellänkar, bak halvstel axel och bakåtriktade bärarmar.

Styrning 

 Kuggstångstyrning, mekanisk-hydraulisk servo (konventionell). 2,6 rattvarv.

Bromsar 

 Skivor runt om, ventilerade fram och solida bak. Låsningsfritt system.

Hjul 

 Fälgbredd 6,5 (7) tum, däck 195/45 R16 (205/45 ZR17).

Mått/vikt (cm/kg) 

 Axelavstånd 249, längd 392, bredd 168, höjd 146, spårvidd fram/bak 148/145. Tjänstevikt 1 230, maxlast 360, ej typad med dragkrok. Tank 45 liter.

Fartresurser* 

 Toppfart 208 km/h*. Acceleration 0-100 km/h 8,8 s (8,4 s*).

Förbrukning* 

 Stad 1,04, landsväg 0,57, blandad körning 0,74 l/mil.

*Enligt tillverkaren

Mitsubishi Colt CZT

Snabb rakt fram, bränslesnål.

Mjuk men stötig, dålig pedalkänsla.

Basfakta

Pris 

 149 900 kronor.

Motor 

 4-cyl radmotor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank, 4 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 9,0. Borrning/slag 75,5/82 mm, volym 1 468 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 6 000 r/min. Max vridmoment 210 Nm vid 3 500 r/min.

Kraftöverföring 

 Motorn fram. Framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ 

 Individuell fjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och triangellänkar, bak torsionsaxel. Antisladdsystem.

Styrning 

 Kuggstångstyrning, elektrohydraulisk servo. 2,8 rattvarv.

Bromsar 

 Skivor runt om, ventilerade fram och solida bak. Låsningsfritt system.

Hjul 

 Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/45 R16.

Mått/vikt (cm/kg) 

 Axelavstånd 250, längd 381, bredd 170, höjd 152, spårvidd fram/bak 146/145. Tjänstevikt 1 230, maxlast 290, max släpvagnsvikt 750. Tank 47 liter.

Fartresurser* 

 Toppfart 210 km/h*. Acceleration 0-100 km/h 7,5 s (8,0 s*).

Förbrukning* 

 Stad 0,86, landsväg 0,57, blandad körning 0,68 l/mil.

*Enligt tillverkaren

Seat Ibiza 1,8 20V FR

Snabbast i gänget, gillar vanliga vägar.

Dyr, tappar väggreppet.

Basfakta

Pris 

164 900 kronor.

Motor 

 4-cyl radmotor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank, 5 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 9,5. Borrning/slag 81/86,4 mm, volym 1 781 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 5 500 r/min. Max vridmoment 220 Nm vid 2 200 r/min.

Kraftöverföring 

 Motorn fram. Framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ 

 Individuell fjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och triangellänkar, bak halvstel axel och bakåtriktade bärarmar.

Styrning

 Kuggstångstyrning, elektrohydraulisk servo. 2,8 rattvarv.

Bromsar 

 Skivor runt om, ventilerade fram och solida bak. Låsningsfritt system.

Hjul 

 Fälgbredd 7 tum, däck 205/45 R16.

Mått /vikt (cm/kg) 

 Axelavstånd 246, längd 396, bredd 170, höjd 144, spårvidd fram/bak 142/141. Tjänstevikt 1 300, maxlast 400, max släpvagnsvikt 1 000. Tank 45 liter.

Fartresurser*

 Toppfart 216 km/h*. Acceleration 0-100 km/h 7,3 s (8,4 s*).

Förbrukning*

 Stad 1,09, landsväg 0,61, blandad körning 0,79 l/mil.

*Enligt tillverkaren

 

150-hästarsklubben

Ford Fiesta ST, en vit med blå fartränder, kan inte misstolkas. Den skriker ”jag ÄR sportig” och för 149_900 kronor verkar den riktigt prisvärd. Seat Ibiza 1,8T 20V FR är 15_000 kronor dyrare och aningen mer lågmäld, men den gula lackeringen och de stora hjulen är tydligt nog. Mitsubishi Colt CZT är den diskreta av de tre, inte minst i silver som vår testbil. Den är din till samma pris som Fiestan.

 Men oavsett inriktning, utseende och ambition har dessa tre en extremt förenande faktor: 150 hästkrafter. 

 Ytterligare en extremt förenande faktor är att alla tre står i bandepån på Gelleråsens racerbana. På andra sidan depån står PeO Kjellström, Ruben Börjesson och undertecknad och hänger mot skyddsräcket. Samtalet svävar mellan dikt och verklighet. Bilarna knäpper av svalnande metall. Insekterna i fronten ser lite hängiga ut.

 Vi har precis avverkat uppvärmningspasset och efter att ha kallpratat lite är det dags igen. Jag åker ut i Mitsubishi Colt CZT, en bil jag stiftade bekantskap med på Ring Knutstorp i samband med Bankalaset (se TV 15/05). Det kan inte påstås att bilen lämnade ett överväldigande positivt intryck, snarare kändes den brutalt malplacerad på en racerbana. Och mycket riktigt återupplivas känslan även på Gelleråsen, eller Karlskoga Motorstadion som banan egentligen heter. Redan vid första inbromsningen känns Colt igen. Pedalkänslan är riktigt dålig, alldeles för mjuk och alldeles för lång pedalväg – det känns nästan som att trampa pedalen i botten. Bromsverkan är i och för sig inte så dålig, men det märks att bromsarna mattas efter några upprepningar. Dessutom blir baken väldigt lätt och flyter ut en aning i sidled vid hård bromsning. 

 När bromsskräcken lagt sig kommer nästa intryck som en fetsmäll mitt i fejset, Colt är för mjukt inställd och rollar kraftigt i kurvorna. Styrningen är lätt och förmedlar ytterst dåligt vad som försiggår i framvagnen och bilen har svårt att få ner sina 150 hästkrafter i backen, det spinner gärna om innerhjulet.

Mitsubishi Colt gör inga anspråk på att vara en banracer och är det inte heller, tillslut känns varven runt banan som ett nödvändigt ont. Turbo­motorn på 1,5 liter gör sitt yttersta för att ge bra prestanda, men med en märkbar ketchupeffekt är den ingalunda lämpad för banan. Rakt fram är den däremot snabb och dessutom en halv sekund snabbare till 100 km/h än vad fabriken uppger – 7,5 sekunder i stället för åtta blankt. 

 Ett depåhäng senare drar jag iväg med Seat Ibiza 1,8T FR. Just förkortningen ger förväntningar – FR står för Formula Racing. Om det är på allvar eller bara en marknadsstrategisk ploj lär snart märkas. Motorn är i alla fall en välkänd typ, Volkswagens 1,8-litersturbo med fem ventiler per cylinder har hittat ner i hur många bilar som helst och dessutom i tre olika utföranden: 150, 180 och 225 hästkrafter. Från Audi TT och VW Beetle via Golf, Passat, Seat Leon och Skoda Octavia till Audi A6 och VW Sharan. Bara för att nämna några. Och nu i Ibiza med 150 hästkrafter.

 Redan i första kurvan märks en tydlig skillnad gentemot Mitsubishi Colt, Seat går rakt vid inbromsning och rollar/lutar inte lika mycket vid kurvtagning. I stället avslöjar sig däcken som den svaga länken, när bilen pressas hårdare försvinner greppet från både fram- och bakhjul. Ibland samtidigt. Men med lite varsam hantering av gas, broms och ingångshastighet i kurvorna går det att åka förhållandevis fort. Och den stora skillnaden gentemot Mitsubishi Colt är att man som förare trivs i Ibiza ute på banan, bilen kämpar inte i motvind. Visst har även Seat bekymmer ut ur kurvorna, hjulställen orkar inte hålla framvagnen i schack när turbokraften kommer farande. Men, som sagt, med lite varsam hantering slipper vi spinnande innerhjul. Accelerationstestet visar att Ibiza är snabbast i gänget med 7,3 sekunder från 0 till 100 km/h.

In i depån igen där Ruben och PeO väntar.

 – Sicken surhink alltså! Lite Bambi på hal is-varning på den här, menar PeO om Mitsubishi.

 – Mm, men den går i alla fall fort rakt fram, kontrar Ruben som precis klivit ut ur Ford Fiesta ST. 

 Jag kastar mig in i Fiestan och drar ut på banan. Redan ut ur depån märks skillnad gentemot båda övriga, Fiesta är inte fullt lika rapp rakt fram. Acceleration 0–100 km/h tar nästan 1,5 sekunder längre med Fiesta än med Ibiza och det märks.

 Men bristen på accelerationskraft tar bilen igen med sitt mycket fina chassi, Fiesta håller sitt spår vid bromsning och rollar/lutar knappt alls. 

 Chassit arbetar mycket bra genom kurvorna och Fiesta är den enda bilen som verkligen uppträder sportigt med härligt direkt styrning. Provbilen var extrautrustad med 17-tumshjul och Pirelli PZero Nero-däck, ett klart mer prestandainriktat val från Fords sida än exempelvis Seats Bridgestone Turanza ER30. Men däcken är långt ifrån hela sanningen. Chassit är väl avstämt, hårt och fast utan att för den delen vara för stötigt. 

 Fiesta är den enda som saknar turbo, något vi tycker är positivt trots att bilen är den klart långsammaste rakt fram. Men den jämna kraftutvecklingen från 2-litersmotorn är helt klart att föredra ute på banan. Motorn kommer ursprungligen från Mondeo, men har masserats av motorteknikerna för att ge ytterligare fem hästkrafter – 150 totalt.

 Fiesta är favoriten, inget snack om saken. Sällan har testlaget varit så ense om en rangordning.

 – Fiesta är i en klass för sig själv, inget snack. Den enda bilen som verkligen manar att köras hårdare och hårdare. Och som dessutom klarar av det, menar PeO och vi kan bara hålla med.

 Eftermiddag har blivit kväll och efter ett fyratimmars fotopass får vi bända loss fotograf Engströms fingrar från kameran för att äntligen kunna åka till hotellet och få oss en välförtjänt öl i hotellbaren. Ännu en gång hamnar samtalet mellan dikt och verklighet när ingångshastigheter, sladdradier och bakhjulslyft diskuteras. Eftersom vi redan har en solklar rangordning kan vi ju kosta på oss den lyxen. Eller?

Nej, inte riktigt. Halva jobbet är gjort och den viktigaste halvan återstår under morgondagen – landsvägssträckorna. För hur gärna vi än skulle vilja nöta racerbana dag efter dag kommer verkligheten snabbt ikapp: dessa bilar ska och kommer att brukas på vägen. Men nu vet vi i alla fall var den yttersta gränsen går. Vi hinner även kolla en sväng i prislistorna och konstatera att alla tre är välutrustade i standardutförande och att vår Ford verkar extremt fullutrustad. Mitsubishi Colt däremot kan knappt extrautrustas alls, bara metalliclack och läderklädsel går att välja till. Seat Ibiza är den dyraste av de tre, men bjuder då på helautomatisk klimatanläggning.

 Efter en halvrisig nattsömn (försök själv att somna med huvudkudden full av försäljningsbroschyrer) drar vi vidare från Karlskoga. Småvägar i Närke och Sörmland står på agendan, solen skiner som aldrig förr. Och Mitsubishi Colt ska få sin upprättelse. Är det tänkt. Eller i alla fall en chans att visa sig bättre på landsväg än på bana.

Av ovan nämnda fundering blir intet. Så länge vi åker på jämna, fina, nyasfalterade riksvägar går det bra. Men så fort underlaget blir minsta lilla gropigt eller skadat blir Colt den i särklass sämsta reskamraten. Värsta egenskapen är att bilen blir extremt riktningsinstabil, även ganska små ojämnheter sätter den lilla bilen ur kurs. Föraren får konstant korrigera med styrningen och färden blir lite läskig eftersom man inte vet vart bilen kommer att sikta. Dessutom studsar det i hjulställen även över mindre ojämnheter och dessa ojämnheter letar sig direkt upp i stolen, som i sig inte är någon höjdare den heller. Leden mellan dyna och ryggstöd sitter konstigt nog en bit upp på ryggstödet vilket gör komforten klart annorlunda då chassits brister går direkt ut i ryggslutet på föraren. Inte bra.

 Seat Ibiza är klart bättre på småvägarna och inte alls lika benägen att påverkas av tjälskador, potthål eller skarvar i vägen. Ibiza håller sitt spår och är riktigt underhållande på småvägarna, turbomotorn fungerar ännu bättre utanför racerbanan. Styrningen ger en skön känsla i vårt mellantempo och det enda som stör är att fjädringen bottnar över större ojämnheter och det slår hårt i bilen.

 På den punkten är faktiskt Ford Fiesta bättre. Med tanke på 17-tumshjulen trodde vi att stötkomforten skulle bli sämre, men Fiesta klarar småvägarna bäst. Skillnaden gentemot Ibiza ligger i att Forden klarar de stora ojämnheterna bättre och har lite mer inspirerande och direkta reaktioner. Sportstolarna kramar skönt runt kroppen, komforten är god och enda negativa detaljen är att vi sitter lite för högt även i lägstaläget.

Överlag vinner Ford Fiesta ST stort, helt enkelt för att den är en roligare bil. Det märks att Ford tagit utvecklingen av Fiesta ST på allvar, den är utan tvekan den mest kompletta bilen av de tre. Så bra att den får bli hedersmedlem i 150-hästarsklubben.3

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!