Ford Focus 1,0 EcoBoost Foto: Linus Pröjtz

Provkörning av Ford Focus 1,0 EcoBoost

Fords strävan mot mindre motorer tar ett nytt steg med trecylindriga 1,0 EcoBoost – den nya förmodade storsäljaren i Focus-familjen.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Ford skär ner och satsar hårt på samma gång när nya trecylindriga turbomotorn 1,0 EcoBoost nu introduceras. För den svenska marknaden förväntas den stå för en tredjedel av totala Focus-försäljningen, vilket skulle motsvara ungefär 1 500 bilar under 2012. Så viktig är den nya motorn.

Focus 1,0 med 125-hästarsversionen av den nya maskinen står på menyn i dag. Den ska vara minst lika stark som 1,6-motorn den ersätter, fast den är 30 kg lättare och ska vara 15-20 procent snålare. Ford uppger en blandad förbrukning på 0,5 l/mil för 125 hk-motorn, under provkörningen blir snittet 0,68 enligt färddatorn.

Den svagare 1,0-motorn på 100 hästkrafter, som förväntas bli storsäljaren på den svenska marknaden, fanns inte att tillgå vid provkörningen. Men vi återkommer så snart den landar på svensk mark. 

Första intrycket är det trecylindriga ljudet som är en skön detalj, och det låter inte så rått som det kan göra. Det andra första intrycket (!) är krafttillgången redan vid låga varv samt att motorn arbetar sömlöst utan ryck under acceleration. Imponerande med tanke på den lilla motorvolymen och hur mycket turbon därmed tvingas arbeta. Karaktären är precis som Ford vill ge sken av under introduktionen, en blandning av diesel- och bensinmotor. När man varvar mer märks en behaglig kraft tillsammans med ett utpräglat ljud. Men oftast hamnar man mellan 1 500 och 3 500 r/min. Körbarhet framför allt. Samspelet mellan motor, koppling och låda kräver lite tillvänjning, men 1,0 EcoBoost är ändå ingen svår produkt att ta till sig. Fullt vridmoment ska enligt Ford finnas tillgängligt från 1 400 r/min och efter att ha kört längs bergsvägarna runt Barcelona så tror jag dem.

Motorblocket är tillverkat i gjutjärn och topplocket i aluminium, och vad vi vet är det Fords första trecylindriga motor – i alla fall i modern tid. Trots sin litenhet (den sägs rymmas stående på ett A4-ark) så är den full av intressanta tekniska lösningar. Vevaxelns placering i blocket är förskjuten åtta millimeter i sidled, vilket ska ge mindre friktionsförluster. Kylningen i topplocket kan begränsas till bara den ena sidan, vilket då blir avgassidan under kallstart. Den positiva effekten är att motorn, och i förlängningen bilen, värms upp snabbare vilket gör att motorn snabbare når sin effektiva förbränning. Efter ett tag öppnas kylningen till hela toppen och när rätt temperaturer uppnåtts så öppnas kylningen även till blocket.

EcoBoost-motorn har inget konventionellt avgasgrenrör, bara ett avgasutlopp till turbon. Grenröret är i stället inbyggt i topplocket och på så vis har man kunnat dra kylkanalerna mer effektivt. Mer värme när det behövs, men även en milt kylande effekt på avgaserna när motorn är varm. Direktinsprutning med möjlighet till två insprutningssekvenser per detonation, oljepump som arbetar med variabelt tryck (fjäderstyrd, inte enbart motorvarvsstyrd funktion) och en kamrem som ska hålla motorns livslängd är andra tekniska detaljer som sticker ut.

Men trots de tekniska lösningarna är det ändå den mjuka, kraftfulla och smidiga gången som ger den bestående känslan – bilen känns aldrig trött. Ford Focus 1,0 EcoBoost kostar i 100 hk-utförande 171 400 kr för femdörrarskarossen och 125-hästaren 181 400 kr, kombitillägget är 5 000 kronor.

Rivaler

Hyundai i30 1,6

Snart är den här, Hyundais miljöbilsklassade i30 med 1,6-liters direktinsprutad motor på 135 hästkrafter. Ny bil och ny motor som lovar gott. Billig är den också.

Pris: 169 900 kronor.

Toyota Auris HSD

Auris Hybrid redovisar en blandad förbrukning på 0,38-040 l/mil. Lite snålare, men mycket dyrare och med dagens bensinpris skulle det högre inköpspriset betala sig efter 26 583 mil?

Pris: 229 250 kronor.

Ford Focus 1,0 EcoBoost

Pris

Från 171 400 kronor i femdörrarsutförande. Provkörd 125 hk 181 400 kr.

 

Motor

Bensin. 3-cyl rak tvärställd, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder . Kom­pression 10,0:1. Borrning/slag 71,9/82,0 mm, cylindervolym 999 cm3. Max effekt 125 hk (92 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 170 Nm vid 1 400-4 500 r/min. Tillfällig overboost ger 200 Nm.

 

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben med tvärställd undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11,0 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

 

Hjul

Fälg 6,5 tum, däck 205/55 R16.

 

Mått/vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 265, längd 436, bredd 182, höjd 148, spårvidd f/b 154-156/153-155. Tjänstevikt 1 279, maxlast cirka 540, max släpvikt 1 200. Tank 55 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 277–1 062 liter (beräknat med fullstort reservhjul).

 

Fartresurser*

Toppfart 193 km/h. Acceleration 0–100 km/h 11,3 s.

 

Bränsleförbrukning*

Stad 0,63, landsväg 0,42, blandad körning 0,50 l/mil. CO2 114 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, lack 2 år, rostskydd 12 år.

 

Skatt

640 kr. Miljöbilsklassad (både 5-dörrars och kombi, både 100 och 125 hk), första fem åren skattefria.

 

* Tillverkarens uppgifter.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!