Provkörning av Ford Focus 1,0 Ecoboost

Är det en ny Aston Martin som kommer där… Nej, det är Ford Focus som har fått nya finkläder och finesser på fyraårs­dagen men behåller prislappen. Billigare blir det inte att låtsas köra Aston Martin.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Fiat Grande Punto lanserades för några år sedan med en Maserati-grill. Om inte den italienska superbilen föll dig på läppen så kanske detta är ett alternativ. Ford Focus med Aston Martin-front.

Den nya fronten och ett nytt bakparti på halvkombimodellen är det som märks mest när Focus-generationen från 2011 nu får en facelift. Men under skalet har det också hänt en del. Chassit har förbättrats med ­kraftigare bussningar och gjort den redan vassa Focus ännu krispigare att ratta. Dessutom har Focus uppdaterats med de senaste mjukvarufinesserna.

Mikael Stjerna har inte kört vilse, han är bara glad.

Provkörningen äger rum i bergen ovanför Malaga, på kurviga vägar som passar Focus perfekt. Focus har en väldigt distinkt styrning som ger lite motstånd, även i högre fart. För att ytterligare förbättra egenskaperna har man satsat på att styva upp framvagnen, och gjort vissa nyckeldelar i extra tjock plåt. Det har medfört ökad i vikt, men när viktökningen kommer på tal svarar chassiutvecklarna att de har sparat kilo på andra håll som kompensation. Focus är hur som helst ingen tung bil, den minsta versionen väger in under 1 300 kilo.

En nyhet med Focus 2015 är att alla modellerna får en så kallad ”Smart Key”. Det ger möjlighet att programmera en av nycklarna med vissa begränsningar. På så vis kan till exempel föräldrar begränsa toppfarten och radions ljudvolym när de lånar ut bilen till sina ättelägg.

Åtta tums skärm ger bra navigationshjälp.

Andra finesser är en ny generation röststyrning som kan styras med ganska enkla kommandon – men bara på engelska.

Fords parkeringshjälp har också utvecklats och klarar numer av att styra in bilen på tvärställda parkeringsplatser. Jag provade systemet på en parkeringsplats i samband med en kaffepaus, men resultatet imponerar inte. Det blir många körningar ut och in innan bilen står på plats. Ärligt talat – tycker man att Fords parkeringsautomatik innebär en förbättring borde man nog överväga att lämna in lappen.

Men fågelvyn i bildskärmen förenklar parkeringen betydligt. Likaså varningen för korsande trafik när man backar ut ur en parkeringsplats.

Bildskärmen på åtta tum är för övrigt helt ny och ger med Michelin-kartor bra navigeringshjälp. Tyvärr är det bara nämnda ”Smart Key” som är standard i nya Focus. Ska man ha parkeringshjälpen finns det i ”parkeringspaket plus” som kostar 6 100 kronor. Navigeringspaketet kostar 13 700 kronor. För båda paketen gäller att de bara kan beställas i kombination med utrustningsnivån Titanium, som i sig kostar 20 000 kronor extra. Totalsumman 33 700 kronor är orimligt mycket pengar för den som bara vill ha en navigation, när det finns utmärkta eftermarknadsnavigationer av senaste modell för mindre än tusen kronor på valfri elektronikaffär.

Men även utan tekniknyheter är Focus en av de bästa modellerna i Golf-klassen. Den lilla trecylindriga enliters-motorn är troligen den bästa trepipen på marknaden i dag. Den har bra tryck från låga varv och upplevs som en bra mycket större motor. Ljudmässigt låter den en aning mer än fyrcylindriga alternativ, men den saknar den typiska, trepipiga trumvirveln.

Tyvärr finns inte den nya lilla dieselmotorn här i Malaga för provkörning. Den gamla 1,6 liters motorn som Ford och Peugeot har utvecklat tillsammans – och som också har suttit i många Volvo-modeller – ersätts våren 2015 av en vidareutveckling med 1,5 liters cylindervolym. Den nya motorn kommer att säljas med två effektuttag, 95 och 120 hästkrafter. Båda är utrustade med ett nytt NOX-filter som sitter ihop med katalysatorn, och motorerna är klassade i nästa års avgasreningskrav i Euro 6. Man har lyckats få ner förbrukningen till 0,38 liter per mil i EU-körcykeln. Lågt, men med tanke på att Volkswagen Golf Blue Motion drar 0,32 och Peugeot 308 drar 0,36 är det inte så att man trillar av stolen.

Ford Focus 1,0 Ecoboost 100 hk Trend 5-d

Pris

164 300 kronor, säljs nu.

 

Motor

Bensin. Tvärställd motor med 2 överliggande kamaxlar. Kamrem. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 71,9/82,0 mm, cylindervolym 998 cm3. Max effekt 100 hk (74 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 170 Nm vid mellan 1 400-4 000 r/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkupphängning.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,0 meter.

 

Bromsar

Skivor fram och trummor bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Plåtfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/55 R16.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 265, längd 436, bredd 182, höjd 148, spårvidd f/b 154/153. Markfrigång 14. Tjänstevikt 1 276, maxlast 624, max släpvagnsvikt 1 000. Tank 53 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 363-1 148 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 12,5 s, toppfart 187 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,57, landsväg 0,39, blandad körning 0,46. CO2 105 g/km.

 

Garantier

Nybil 5 år/10 000 mil, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.

 

Skatt

360 kronor per år.

Rivaler

Opel Astra 1,6 CDTi

Den nya motorn är mycket trevlig och går att köra sparsamt med. Drar 0,37 l/mil, miljöbilsklassad. Kampanjprissatt till 189 900 kronor.

Pris: 206 900 kronor.

 

Skoda Octavia 1,6 TDI 105 hk

Foto: glenn.lindberg@teknikensvarld.se

En rymlig utmanare i Golfklassen. Men även Skoda Octavia har drabbats av koncernens prishybris och kostar i dag över 210 000 kronor.

Pris: 210 600 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr