Provkörning av Ford Focus 1,8 Flexifuel

Provkörning av Ford Focus 1,8 Flexifuel

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första intrycket

Om du vill ha en Focus så finns det i dag inte en enda anledning till att inte välja en Focus Flexifuel. Anledningarna till att välja en är däremot desto fler, men de ekonomiska är som sagt tidsbegränsade.

Basfakta

Pris

 Från 166 900 kronor (juli 2005) 

 Motor

 Tvärställd 4-cyl radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,8. Borrning/slag 83/83,1 mm, volym 1798 cm3. Max effekt 125 hk (92 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 170 Nm vid 4500 r/min.

 Kraftöverföring

 Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

 Fjädring/hjulställ

 Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och dubbla tvärlänkar per sida, bak multilänkaxel.

 Styrning

 Kuggstångstyrning, servo. 2,9 rattvarv, vändcirkel 10,4 meter.

 Bromsar

 Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

 Hjul

 Fälgbredd 6,5 tum, däck 195/65 R15. 

Mått/vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 264, längd 447 (434), bredd 184, höjd 145, spårvidd fram/bak 152/154. Tjänstevikt 1351, maxlast 544, max släpvagnsvikt 1200, med B-körkort 1360. Tank 58 liter.

 Fartresurser*

 Toppfart 198 km/h. Acceleration 0?100 km/h 10,5 s.

 Förbrukning*

 E85 blandad körning 1,05 l/mil. (Bensindrift: stad 0,96, landsväg 0,56, blandad körning 0,7 l/mil).

 *Enligt tillverkaren

 

Nya Focus - i renaste laget

Miljöfrågan står högst på agendan när världens åtta rikaste länder träffas för överläggningar i Skottland. Samtidigt ökar intresset för miljöbilar för varje dag och i Umeå presenteras nya Ford Focus Flexifuel.

Sedan lanseringen vintern 2001/2002 har miljöbilen Ford Focus Flexifuel sålts i runt 15000 exemplar. En imponerande siffra, inte minst då Ford själva var tveksamma till att de skulle kunna sälja fler än de 4000 som moderbolaget krävde order på innan utvecklingsarbetet kunde starta.

 Men modellen, som utvecklats för och bara sålts på den svenska marknaden, har blivit en stor framgång. Under sista kvartalet 2004 stod Flexifuel för 90 procent av den totala Focus-försäljningen och med nya Focus/C-MAX Flexifuel kommer Ford att ta steget ut i övriga Europa - Tyskland står först på tur.

 Anledningen till framgången är genialisk och simpel på samma gång: Focus Flexifuel ger dubbla mervärden utan att kosta något extra och utan att ha en uttalad miljöstämpel eller begränsande faktorer som dålig räckvidd. Den är lika enkel att äga som en vanlig Ford Focus, bortsett från tätare serviceintervaller, och det går lika bra att köra på vanlig bensin. Visserligen utan miljövinsterna, men man slipper i alla fall bli stående i brist på rätt pump.

 Om man tankar det förnyelsebara E85-bränslet (85 procent bioetanol och 15 procent bensin) reduceras koldioxidutsläppen med upp till 75 procent - bra för miljön. Som miljöbil kommer Flexifuel inte att belastas av trängselavgifterna i Stockholm, många städer erbjuder gratis parkering och förmånsvärdet reduceras med 20 procent - bra för plånboken. Lägg därtill att E85 är skattebefriat, så trots högre bränsleåtgång blir den ekonomiska kalkylen ändå bättre än för motsvarande bensinmodell. Dagspriset för en liter E85 är när detta skrivs 7,91 i Stockholm. Men, glöm inte att alla dessa ekonomiska fördelar bara gäller fram till 2008.

 Med nya Flexifuel tar Ford ett steg upp modellmässigt. Förra generationen hade 1,6-litersmotor på 100 hästkrafter, den nya en 1,8:a på 125 hästar. Motorn är helt i lättmetall och skiljer sig egentligen bara på två punkter från en vanlig bensinmotor - ventiler och ventilsäten är tillverkade av ett hårdare material och motorstyrningen är anpassad för att fungera för både E85 och bensin. Därutöver har bränslesystemet reviderats med andra packningar och en bränslepump med högre flöde har monterats eftersom motorn drar betydligt mer vid E85-drift.

 För mig som aldrig tidigare kört en E85-bil blir körupplevelsen till en början en besvikelse. Inga konstiga mätare på instrumentpanelen, ingen speciell procedur vid start och precis samma gångkultur som vilken bensindriven bil som helst. 

 Känslan håller i sig runt hela provkörningen, det finns absolut ingenting som avslöjar Focus Flexifuel - inget mer än emblemet på bakluckan. Och det är precis så som det ska vara, tror jag. I alla fall om man ska kunna attrahera de stora massorna. Enkelt och okomplicerat. Belackare kan naturligtvis hävda att priset på E85-bränsle kommer att stiga drastiskt efter 2007, då subventionerna kanske försvinner helt. E85 får också kritik för sitt lägre energiinnehåll, därav den högre bränsleförbrukningen samt att etanoldriften bara är ett steg på vägen mot vätgasbilarna. Och allt detta stämmer. Samtidigt är intresset för miljöbilar på topp och allt fler lanseras. Toyota Prius är inne på andra varvet och blev Årets Bil 2005, Volvo S40/V50 kommer till försäljningshallarna runt årsskiftet med Focus nya Flexifuel-motor (där gasbilen V70 Bi-fuel redan står) och Saab drar sitt strå till stacken med 9-5 Biopower. Fler bilar som rullar innebär större underlag för bränslebolagen, vilket innebär fler pumpar. Men det absolut bästa är att om en bil som Ford Focus Flexifuel körs på E85 reduceras koldioxutsläppen med ungefär 75 procent jämfört med likvärdig bensinbil. Så, vad kostar en liter bensin? Tja, vad kommer ett andetag ren luft att kosta i framtiden?

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!