Provkörning av Ford Focus 2,0i Ghia Sedan och Ford Focus Kombi 1,6 Ambiente

Ford Focus 2,0i Ghia Sedan

Rymlig, körglad

Irriterande detaljer

Basfakta

MOTOR

4-cyl tvärmonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. 1989 cm3. Max effekt 130 hk vid 5750 r/min. Max vridmoment 174 Nm vid 3750 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING 

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) med underliggande triangellänkar. Bak individuell multilänkaxel.

STYRNING

Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,9 meter.

BROMSAR

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

HJUL

Fälgbredd 5,5 tum, däck 185/65 R14.

MÅTT/VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 262, längd 436, bredd 170, höjd 143, spårvidd fram/bak 149/149. Tjänstevikt 1307, maxlast ca 288, släpvagnsvikt 1200.

PRESTANDA (fabriksuppgifter)

Acceleration 0-100km/h 9,3 s, toppfart 201 km/h. Bränsleförbrukning blandad körning 0,85 liter/mil.

Ford Focus Kombi 1,6 Ambiente

Rymlig, körglad

Irriterande detaljer

Basfakta

MOTOR

4-cyl tvärmonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. 1596 cm3 . Max effekt 100 hk vid 6000 r/min. Max vridmoment 143 Nm vid 4000 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING 

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) med underliggande triangellänkar. Bak individuell multilänkaxel.

STYRNING

Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,9 meter.

BROMSAR

Skivor fram (ventilerade) och trummor bak. Låsningsfritt system.

HJUL

Fälgbredd 5,5 tum, däck 175/70 R14.

MÅTT/VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 262, längd 444, bredd 170, höjd 145, spårvidd fram/bak 149/149. Tjänstevikt 1260, maxlast ca 375, släpvagnsvikt 1200.

PRESTANDA (fabriksuppgifter)

Acceleration 0-100km/h 10,9 s, toppfart 185 km/h. Bränsleförbrukning blandad körning 0,68 liter/mil.

 

Focus för fler!

Pris: Sedan 151300 kr (mars 1999)

Pris: Kombi 139300 kr (mars 1999)

När Ford Focus introducerades i höstas var den annorlunda och extrem - något som renderade stor uppmärksamhet.

Det var svårt att inte ha en åsikt om hur den såg ut och för Fords del var det inte så viktigt om du tyckte Focus svulstiga skärmbreddare och underliga bakparti var snyggt - det väsentliga var att du hade en uppfattning.

Sedan dess har utmärkelserna haglat över Focus - en i princip enig motorpress har berömt dess vägegenskaper, utrymmen och faktiskt också dess design. I krocktestet Euro NCAP fick den högsta betyg och så har den blivit utnämnd till "Årets Bil 1999".

Nu kvarstår egentligen bara ett problem: kunderna.

Försäljningen går lite trögt och anledningen är enkel - utseendet är för extremt för många traditionella Fordköpare. Detta kan inte ha kommit som någon chock för Ford 

- företrädaren Escort tillverkas alltjämt som en extra försäkring. Focus´ yttre går verkligen stick i stäv med den traditionelle Fordkundens ideal.

Nu kommer del två i lanseringen av Focus: sedan- och kombimodellerna. Mindre extrema till formen ska tilltala fler köpare - tillsammans väntas de svara för tre fjärdedelar av Ford Focus´ totala försäljning i Sverige.

Focus Sedan kommer bara att säljas i Ghia-utförande med tvålitersmotorn på 130 hästkrafter och är något så ovanligt som uttalat riktad mot äldre, mer konservativa köpare. Escort-människor med andra ord.

Med sin klossiga "ryggsäck" ser Focus betydligt större ut och det är den också - 21 centimeter längre än 3/5-dörrarsmodellerna. Bagageutrymmet rymmer 490 liter med det delbara och fällbara ryggstödet uppe.

Fjädringen är något mjukare - något man inte lider av ens på kurvig väg och som föraren uppskattar på motorväg. Ghia-paketet innebär några kromlister och lite "träliknande" material utspritt i kupén samt ett försvarligt antal Ghia-emblem varhelst man kommit åt.

Intressantare för svenskt vidkommande är kombimodellen - Ford tror att 65 procent av 7500 Focus-kunder 1999 kommer att välja den - inte minst för att den inte kostar något extra jämfört med 3/5-dörrarsvarianterna. 

Focus Kombi är bland de största i klassen med en längd på 444 centimeter och 262 centimeter mellan hjulaxlarna. Även lastutrymmet är imponerande men Focus slår inte Peugeot 306 när det gäller utrymmen. Dessutom är maxlasten satt till 375 kg - med fyra passagerare blir det inte mycket mer än ett par semlor som får läggas i bagagutrymmet. Inte sämst i klassen men konkurrenten Astra får ta 505 kg.

De bakre hjulupphängningarna är omarbetade på kombin för att hjulhusen ska stjäla mindre plats. Multilänkbakaxeln finns kvar men stötdämparna är vinklade inåt bilen och lastutrymmets golv är något höjt för att vara helt slätt när sätena fälls.

Bakluckan öppnar stort och brett men mattan på golvet är sladdrig och i reservhjulsbaljan under en lucka i golvet ryms bara just reservhjulet. Lastutrymmet är tämligen konventionellt utformat - av något nyskapande tänkande som i Saab 9-5 kombi syns inga spår.

En irriterande detalj är att bakluckan saknar ytterhandtag - luckan öppnas antingen med nyckel eller med en knapp inuti. Men man kan inte kräva hur mycket som helst av en bil för 139300 kronor. Med tanke på detta ger Focus Kombi mycket för pengarna. Att tippa den som en försäljningssuccé ter sig inte särskilt vågat.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!