Ford Focus C-max

Provkörning av Ford Focus C-max

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor 

1,8: Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,8. Borrning/slag 83/83,1 mm, volym 1798 cm3. Max effekt 120 hk (88 kW) vid 6000 r/min, Max vridmoment 165 Nm vid 4000 r/min. 2,0. 

TDCi: Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Direktinsprutning med common rail. Turbo. Borrning/slag 85/88 mm, volym 1997 cm3. Max effekt 136 hk (100 kW) vid 4000 r/min, Max vridmoment 320 Nm vid 2000 r/min. 

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad (2,0 TDCi 6-växlad).

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängingshämmare runt om. Fram fjäderben (McPherson) med triangelstag, bak multilänkaxel.

Styrning 

Kuggstång, elektrohydraulisk servo. 2,9 rattvarv. Vändcirkel 10,7 m.

Bromsar 

Skivbromsar. Låsningsfritt system med elektronisk bromskraftfördelning och "panikbromsassistans".

Hjul/däck 

Fälg alternativt 15 (däck 195/65), 16 (205/55), 17 (205/50) eller 18 (225/40) tum.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 264, längd 433, bredd 183, höjd 160, spårvidd fram/bak 154/153. Tjänstevikt ca 1400 (2,0 TDCi ca 1500). Max last ca 500. Släpvikt 1200 (1500). Tankrymd 55 l.

Fartresurser*

1,8L: Acceleration 0-100 km/h 10,8 s. Toppfart 193 km/h.

2,0 TDCi: Acceleration 0-100 km/h 9,6 s. Toppfart 200 km/h.

Bränsleförbrukning*

1,8L: Stad 0,97, landsväg 0,56, blandad körning 0,71 l/mil. 

2,0 TDCi: Stad 075, landsväg 0,45, blandad körning 0,56 l/mil.

*Fabriksuppgifter

Sen i starten, snabb i svängen

Sen i starten, snabb i svängenÄntligen har Ford samlat sig till en utmaning i Scénic-klassen.

Att göra konkurrenterna knäsvaga i vad som brukar kallas Golf-klassen eller C-segmentet var en smal sak för Ford Focus. Att få fram en värdig konkurrent till de högbyggda flexibilarna i samma storlek var betydligt svårare. Först fyra år senare rullar Focus C-max ut på vägar där det redan rullar hundratusentals Renault Scénic, Opel Zafira och Citroën Picasso, för att nämna de mest framgångsrika.

Uppgiften var i själva verket så krävande att det krävdes en helt ny konstruktionsbas för att förverkliga den. C-max är inte en högbyggd Focus utan den första bilen på Ford-koncernens nya plattform för C-segmentet. På den kommer nästa generation Focus att byggas liksom nya lilla Volvon och Mazda 3.

Inte för att själva plattformen innebär någon revolution, principiellt är det samma chassi som på Focus även om bottenplattan gjorts styvare och hjulupphängningarna förfinats. Axelavståndet har ökats med 25 mm och spårvidden med 20 mm, styrningen är helt ny och på motorer och växellådor finns många förändringar.

Men i grunden har det gällt att utveckla den succé Focus gjorde och som grundades dels på fräck formgivning, dels på klassens bästa köregenskaper. En grundförutsättning var att C-max inte skulle se ut som en minibuss och inte heller upplevas som en sådan från förarplatsen.

Så långt har man lyckats. Jag hade tillfälle att hårdköra flera varianter av Focus C-max på fabrikens testbana i belgiska Lommen och hade absolut ingen känsla av att åka buss. Uppträdandet i kurvor är snarare neutralt med ungefär samma känsla som i Focus. Därmed sagt att C-max trots den utpräglade familjekaraktären i övrigt är en utpräglat sportig bil - inte minst i jämförelse med konkurrenterna Zafira, Touran och Picasso som kunde provköras på samma bana.

Det här gällde alldeles särskilt med det sportchassi som är tillval och som känns lite mjukare och bekvämare än Focus? obehagligt stumma. Antisladdsystemet ESP blir tillval men att det vore motiverat som standardutrustning åtminstone i Sverige framgår av Folksams statistik över den effekt ESP visat sig ha på olycksstatistiken.

Styrningen är elektrohydraulisk och ger föraren mycket bra gensvar via ratten, särskilt på dieselversionen 2,0 TDCi med dess betydligt tyngre motor.

Mycken möda har offrats på att minska bullret, vilket inte är så enkelt som att ta bort exempelvis motorljudet helt och hållet. Då störs man antagligen desto mer av vindbruset och skulle konstruktörerna lyckas eliminera även detta skulle de åkande irritera sig på vinandet från däcken i stället.

I modern bilteknologi använder man begrepp som "source harmony", alltså harmoni mellan olika bullerkällor. Att på en artificiell testbana snabbt avgöra om detta har lyckats är inte så enkelt och omdömet får vänta tills C-max någon gång i höst (svensk premiär blir det i oktober) bekänner färg på notoriskt urusel svensk vägbeläggning.

C i C-max står dels för storleksklassen men även för Comfort. Bekvämlighet är alltså den ledstjärna konstruktörsgänget haft att följa, helt naturligt i en biltyp där utrymme och flexibilitet styr kundens intresse.

Med knappt 160 cm över marken platsar C-max visserligen bland de så kallade höghusen, men H-punkten (H för höftleden) ligger två-tre cm lägre än på de vanligaste konkurrentbilarna och ger en mer personbilslik sittställning. Stolar och körställning verkar fungera tillfredsställande, men de flexibla lösningarna finns i baksätet. 

Där kan mittstolen om så önskas fällas bakåt, halvvägs in i bagageutrymmet, samtidigt som ryggstödet förvandlas till ett litet bord. De båda ytterstolarna kan då föras snett bakåt/uppåt, vilket höjer sittpositionen med sex cm och förbättrar benutrymmet med en hel decimeter. En liknande lösning finns för övrigt på Opel Meriva.

Stolarna i baksätet kan lyftas ur bilen helt och hållet av den som orkar - de väger 15 kg och är inte särskilt smidiga att hantera. Däremot kan ryggstödet på högerstolen i framsätet inte fällas fram, vilket annars brukar vara ett bra sätt att utnyttja utrymmet i en del av konkurrentbilarna.

Ghia, den dyraste av de tre modellserierna, kommer att få elektronisk parkeringsbroms som eliminerar den platskrävande handbromsspaken. Den lär sörjas endast av handbromssladdens vänner, många sätter nog större värde på det utrymme som skapas åt en rymlig mittkonsol.

Naturligtvis kommer den nya Forden att erbjudas med ett stort antal motoralternativ. Det mest intressanta för svensk del är en utveckling av Fords 1,8-liters bensinmotor som i detta utförande ger 120 hästkrafter. Tillsammans med den franska PSA-gruppen har Ford utvecklat två nya turbodieslar som kommer att få partikelfilter för effektivare avgasrening.

Den större dieseln är på två liter, utvecklar 136 hk och har en angenäm framåtanda som får den att överträffa bensinmotorn rejält när det gäller fartresurser. Turbon arbetar med ett momentant övertryck som tillfälligt ökar vridmomentet med 20 procent under full acceleration. Förbrukningen i blandad körning uppges till 0,56 l/mil - men numera har dieseln fördelar även när det gäller gångkultur och när hälsoriskerna som i detta fall samlas upp i partikelfiltret känns den svenska fyrfaldigade fordonsskatten svårmotiverad.

Tvålitersdieseln har även en ny sexväxlad låda som bidrar till att sänka förbrukningen. 

Ytterligare motoralternativ följer under de närmaste åren, var så säker. Det framgår till exempel av att C-max redan är preparerad för 18-tums hjul trots att 15 tum är lägsta standard. Konkurrenten Opel Zafira säljs redan med 200-hästars motor och det talas om en 3,2 liters V6 i Volkswagen Touran. Den gamla kära hästkraftsjakten är alltså långt ifrån slut trots att man i bilar som C-max gärna betonar mjuka värden.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!