Provkörning av Ford Focus Kombi 1,8 TDdi

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

MOTOR

4-cyl rak med överliggande kamaxel. Två ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Turbo, laddluftkylare. 1753 cm3. Max effekt 90 hk (66 kW) vid 4000 v/min. Max vridmoment 200 Nm vid 2000 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) med underliggande triangellänkar. Bak individuell multilänkaxel.

STYRNING

Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,9 meter

BROMSAR

Skivor fram (ventilerade) och trummor bak. Låsningsfritt system.

HJUL

Fälg 5,5 tum. Däck 175/65 HR 14.

MÅTT/VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 262, längd 444, bredd 170, höjd 145, spårvidd fram/bak 149/149. Tjänstevikt 1260, maxlast 375, släpvagnsvikt 1200

PRESTANDA (fabriksuppgifter)

Acceleration 0-100 km/h 12,6 s, toppfart 184 km/h. Bränsleförbrukning blandad körning 0,52 liter/milen.

Stationsvagnen

Årets bil pigg även med diesel.

Pris: 151300 kr (juli 1999)

Jag vrider om tändningen, låter glödlampan slockna och vrider ytterligare ett hack. Det karaktäristiska knattret från en dieselmotor bryter tystnaden vid stationen Södertälje Syd.

En man i femtioårsåldern vänder sig om i tron att en taxi äntligen infunnit sig. Hans blick letar frenetiskt efter ljusrampen på taket, men hittar ingen. Jag lägger i ettan och drar iväg mot Trosa, i backspegeln ser jag hur mannen förbryllat tittar efter mig. Jag känner mig faktiskt lite förbryllad själv. Ford har ju inte gjort sig kända för att tillverka roliga bilar utan funktionella, bra och lite småtrista vardagsbilar. Ponera att man då tar en sådan vagn och lägger till en dieselmotor. Snacka om tråkstämpel.

Men tråkig är just vad Ford Focus 1,8 TDdi inte är. Det är inte bara till det inre och yttre som Focus är annorlunda, utan framförallt är det körmässigt som den överraskar. Bilen är tyst, dieselmotorn till trots, inget gnissel, inget knakande eller annat störande.

Enligt Ford är det en helt ny motor och att den har 20 procent gemensamt med IDI-motorn som sitter i systerbilarna Fiesta och Mondeo. Övriga delar är antingen nya eller omarbetade.

Motorn ger 90 hk vid 4000 r/min och 200 Nm vid 2000 r/min, något jag inte betvivlar. Motorn känns pigg och smidig mellan just 2000 och 4000 r/min, därutöver känns den som vilken annan diesel som helst med vibrationer och allt. Med 1,8 TDdi-motorn klarar Focus halvlitersgränsen vid blandad körning, 0,49 liter/mil. Det är nog tvunget om den ska konkurrera med bensinsyrran och andra klasskamrater. Enligt min egen beräkning drog Focus 0,52 liter/milen under provkörningen.

På småvägarna kring Trosa får jag plötsligt "Mika Häkkinen" i hasorna. Han kör en Ford Escort av sen 80-tals modell, men han har i alla fall hjälmen på (eller är det en bakåtvänd keps?)

För att inte hindra Escortens framfart på den kurviga vägen ökar jag tempot. Escorten kränger betydligt mer i kurvorna än Focuskombin som mjukt och följsamt drar mig genom dessa. Till slut slår jag av på takten och låter "Mika" passera på ett mer omkörningsvänligt parti. Om han bara visste att han just rejsat mot en diesel?

Ford Focus TDdi är en mycket trevlig bekantskap, den överraskar med sin fina motor, tysta kupé och sina säkra köregenskaper. Det enda som förtar intrycket kan tyvärr inte Ford ändra på. Det är nämligen vägskatten, 3952 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!