Ford Focus RS

Provkörning av Ford Focus RS

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor

4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 8,0. Turbo, laddluftkylare. Borrning/slag 84,8/88,0 mm, cylindervolym 1988 cm3. Max effekt 215 hk (158 kW) vid 5500 r/min, max vridmoment 310 Nm vid 3500 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda. Kraftavkännande differentialbroms.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstång med servo. 2,9 rattvarv. 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. Brembo, 325/280 mm fram/bak.

Hjul/däck

Fälg 8 tum, däck 225/40 R 18

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 262, längd 418, bredd 200, höjd 146, spårvidd fram/bak 155/154. Tjänstevikt ca 1270. Tank 55 liter.

Fartresurser*

Toppfart 232 km/h. Acceleration 0-100 km/h 6,4 s. 0-160 km/h 15,5 s.

Bränsleförbrukning*

Stad 1,42, landsväg 0,77, blandad körning 1,01.

*Tillverkarens uppgifter

Ford med fokus på rally

Ford Focus RS smattrar som en riktig rallybil och känslan att köra den står inte långt efter!

Pris: Ca 300000 kr (september 2002)

Få biltillverkare har så mycket racingbränsle i bensinrören som Ford. Historien berättar om storslagna segrar i Formel 1, rally-VM, Le Mans 24-timmars och i standardvagnsracing. Idag är Ford det enda märke som deltar i VM-serierna för både F1 och rally, plus att de nästa säsong blir ensam motorleverantör i amerikanska CART. 

Inte helt oväntat har de stora satsningarna smittat av sig på modellfloran när det gäller standardbilar. Modellerna döps till RS (Rallye Sport) och vid nyår kommer Ford Focus RS till Sverige.

Ett kraftpaket på 215 hästkrafter som låtit vänta på sig i två år. Problem med kylningen av avgasgrenröret har försenat modellen och Ford har vis av skadan inte velat släppa ut en produkt som inte håller måttet på marknaden. Minns tidigare års versioner av Fiesta, Escort, Scorpio...

När nu företaget hittat rätt igen med bland annat Focus och Mondeo vore det ödesdigert att släppa ut en bil som inte håller måttet.

Men det gör Focus RS - med råge!

Många trodde att Focus RS skulle bli en fyrhjulsdriven bomb med 300 hk. Bomben kommer, men inte förrän i nästa generation Focus (2005) eftersom det inte går att modifiera det nuvarande chassit för fyrhjulsdrift utan att försaka baksätet.

215 hästkrafter, turboladdning och framhjulsdrift borde innebära ryck i ratten vid gaspådrag och kraftig understyrning i kurvor. Glädjande då att konstatera att Focus RS är närmast eliminerad från sådana olater! Resultatet uppnås genom dels en aktiv differential från Quaife som portionerar kraften till de drivande framhjulen med perfekt timing, dels att det maximala vridmomentet på 310 Nm skruvas ner vid kraftig acceleration på ettans och tvåans växel. Med dataålderns finess sänks vridmomentet successivt till cirka 250 Nm under de viktiga sekunder då all kraft vill ut i asfalten.

Det innebär att Focus RS med en tid av 6,4 sekunder på sprinten 0-100 km/h är den snabbaste RS-produkten någonsin sedan serien inleddes 1969. Monsterbilen, på sin tid, Ford Sierra RS Cosworth från 1986, är tiondelen långsammare i axet men marginellt snabbare i toppfart tack vare bättre aerodynamik. Focus RS uppges klara 232 km/h.

Focus RS är ruggigt snabb helt enkelt. På vindlande, öppna asfaltvägar i skotska Lake District (där Fords rallyavdelning håller till, för övrigt inkvarterade i ett före detta mentalsjukhus!) är bilen kapabel till mer än de flesta förare klarar av att hantera.

Framvagnen håller ett bastant grepp om moder jord även när farten är upptrissad till långt över det tillrådiga. 1,5 grads negativ cambervinkel på framhjulen, 25 mm sänkt fjädring som dessutom är 50 procent hårdare än original-Focus är ett par förklaringar. En annan anledning, utöver differentialbromsens hjälp, är att bilen är mycket bredbent. Spårvidden är 65 mm bredare än en standard-Focus, och därmed exakt samma som Focus WRC i asfaltsspecifikation.

Rallybilen har varit förebild för Focus RS. De stora spoilersjoken fram och bak, skärmbreddarna och bakvingen härstammar från WRC-bilen. Även invändigt är det mycket rally med djupt skålade Recaro-stolar och sportratt med märkning som talar om när du har framhjulen rakt och ska gasa!

Utöver blå mätartavlor, handbromsspak och växelspaksknopp i aluminium, kolfiberkonsol mellan stolarna och (löjligt nog) en startknapp är RS-modellen rätt standardmässig invändigt. En laddtrycksmätare för turbon har ersatt vattentempditon och en gul pil indikerar (vid 5800 för att du ska hinna växla vid 6000 r/min vilket är optimalt) när det är dags att greppa efter växelspaken.

Turbon har fått ärva ett mappningssystem från rallymotorn som gör att utblåsningsluften återanvänds för att hålla rotorbladen igång och därmed inte tappa för mycket laddtryck vid växlingar. Kostar soppa men är effektivt. 

För många är det möjligen förvånande att spaken i sig "bara" leder till en femväxlad låda, men Ford anser, med all rätt, att de inte behöver en sjätte växel. Lådan är utmärkt stegad, lägena sitter klockrent och med motorns kraft är trean en utmärkt "allt-i-allo-växel". Den räcker för det mesta.

En viktig detalj på en bil med bokstäverna RS klistrade på karossen är ljudet. Ford har lyckats där med. Visserligen är det mycket ljud i kupén men i en bil av den här typen stör det inte. Men det läckraste är att stå utanför bilen och höra ett avgassläpp inför en tvär kurva. Bam-bam-bam!

Stötdämpare och fjädrar kommer från specialisten Sachs och hjulen (Oz) är stora 18-tummare (8,5 tum breda) som rullar på 225/40-däck från Michelin. De stora hjulen har dubbla funktioner. Dels ger de ett tufft utseende, dels rymmer de enorma bromsskivor (325 mm) från Brembo. Fälgarna är kopior av WRC-hjulen men tillverkade av aluminium istället för magnesium.

Den som hunnit med att läsa dekalerna på McRaes bil när den susat förbi inser att Ford nyttjat sina samarbetspartners från rally-VM även i denna produktionsbil.

Focus RS kommer att tillverkas i 4500 exemplar. 30 bilar per dag kommer att sättas samman i fabriken i Saarlouis i Tyskland.

Femtio ex är öronmärkta för Skandinavien, en majoritet hamnar i Sverige.

Vad de blivande ägarna skall betala för bilen är inte fastställt, men en rak översättning av det engelska priset ger en nota på runt 300000 kronor.

Dyrt för en trimmad familjebil men sjutton vet om RS inte är värd stålarna.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!