Ford Focus ST

Provkörning av Ford Focus ST

Basfakta

Pris 

Från 242300 kronor (3 dörrar) 245800 kronor (5 dörrar).

Motor 

5-cyl, 4 ventiler per cylinder, turbo. Dubbla överliggande kamaxlar. Borrning/slag 83,0/93,2 mm, Cylinervolym 2522 cm3. Max effekt 225 hk (166 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 320 Nm vid 1 600 r/min.

Kraftöverföring 

Motorn fram, framhjulsdrift, 6-växlad manuell låda.

Bromsar 

Fram Ventilerade 320-millimesterskivor. Bromsar bak 280-millimeter.

Fjädring/hjulställ 

Skruvfjädrar fram och bak. Individuell upphängning fram och bak. McPherson fjäderben fram.

Styrning 

Kuggstång och servo.

Hjul 

Fälg 8 tum aluminium. Däck 225/40 R 18.

Mått/vikt (cm/kg) 

Axelavstånd 264, längd 436, bredd 184, spårvidd fram/bak 154/153. Tjänstevikt 1 392 kg.

Fartresurser (Tillverkarens uppgifter) 

Toppfart 241 km/h, acceleration 0-100 km/h 6,8 sekunder.

Förbrukning 

0,93 l/mil blandad körning.

 

Störtskön racer

Säker, praktisk och billig. Ford Focus är en förnuftig bil – men den kan väl aldrig bli rolig? Bakom ratten på nya Focus ST kommer den förutfattade meningen rejält på skam.

Den femcylindriga turbomotorn vrålar förföriskt genom sina bägge kromade avgaspipor när Ford Focus ST kastar sig fram längs de härligt kurviga bergsvägarna utanför Le Castelle, i Frankrike. 

Och motorn levererar mer än bara skönsång. Här finns ordentligt med kraft när vägen öppnar upp och chassit och antisladdsystemet ser till att däcken kan leverera ordentligt med grepp även i de skarpaste böjarna. 

Det är nästan så att jag glömmer att det är en Ford jag kör och att de 225 pigga hästkrafterna under huven ursprungligen kommer från den svenska kusinen Volvo. Körupplevelsen är väl i klass med många sportiga bilmärken med betydligt hetare image. 0-100 går på 6,8 sekunder och toppfarten noteras till 241 km/h.

Vridmomentet på hela 320 Nm ligger med hela vägen från 1600 till 4000 r/min. Det gör Focus ST extremt lättkörd. Hinner man inte växla ner inför en omkörning – ingen fara – Focus ST orkar tryggt om i de flesta situationer ändå. Men visst, växlar men inte ner missar man ju ett tillfälle att njuta av det läckra motorljudet. Och det vill man ju inte när nu teknikerna har jobbat så hårt för att leda skönsången från Volvomotorns insugsventiler in genom torpedväggen. 

ST står för Sports Technologies. Och det är för den här typen av körning som Ford födde Focus ST. 

Bilen ska fungera som en praktisk och bekväm bruksvagn, men ska också kunna bjuda på lite sportigare egenskaper och prestanda för dem som älskar att köra aktivt. Och Ford har lyckats mycket bra med sin kompromiss. Trots att chassiet har blivit hårdare, bland annat så har stötdämparna runt om hela bilen gjorts 30 procent styvare än på standardmodellerna, så känns det aldrig stötigt att köra Focus ST. För mig som tycker att den vanliga Focusen är alldeles för mjuk känns ST:n rent av bekvämare.

På racerbanan är det naturligtvis tydligt att det här inte är någon riktig sportbil, chassiet är för mjuk för det. Men på Formel 1-mogulen Bernie Ecclestones bana Paul Ricard i Le Castelle, som bland annat fungerar som testbas för Toyotas Formel 1-team, klarar sig Ford Focus ST ändå förvånansvärt bra. Den fint balanserade bilen gör det riktigt roligt och lätt att hitta rätt spår runt banan. Och både motor- och bromseffekt räcker väl till för den som har tänkt sig att använda sin bruksbil för att ha lite kul på bankörningsdagarna med kompisarna ibland. 

Styrningen har gjorts lite rappare (åtta procent snabbare ratio) på ST:n jämfört med standardmodellerna. Men ute på banan önskar jag att den skulle vara ännu lite mera direkt för att sportkänslan ska bli den rätta. Ute i trafiken känns det dock helt perfekt.

Miljön i kupén är bra. De sportiga Recarostolarna är standard och låter både förare och passagerare sitta riktigt bekvämt, även under tuff körning på kurviga vägar. Färgen på klädseln matchas smakfullt med ytterkulören. Som tillval går det att få sportstolar i läder, med åtta olika inställningsmöjligheter. Även de med färganpassade detaljer. Inredningen i Focus ST har testats noga för att Ford ska kunna garantera också alla allergiker behagliga resor.

På ST:n har tre mätare som visar turbotryck, motortemperatur och oljetryck flyttats upp ovanpå instrumentpanelen. Det sänder kanske några sportiga signaler, även om nyttan av det starkt kan ifrågasättas. Kvalitetsintrycket i kupén är okej, även om det här tydligt känns att utgångspunkten för det här bilbygget är en relativt billig vagn. Det blir speciellt märkbart i lite högre fart när ljudet från de 225 cm breda bakdäcken tränger in onödigt mycket.

En detalj som kan reta upp oss med långa ben ordentligt: Fjärrstyrningen till ljudanläggningen som någon kommit på att placera under ratten i vänsterkant. Varje gång jag lyfter vänsterfoten för att trycka ner kopplingspedalen tar knät i och leendet på läpparna blir en smula mindre. Jag tycker dessutom inte ens att knapparna är speciellt lätta att komma åt med fingrarna, utan sträcker mig hellre mot ljudanläggningens frontpanel för att sätta på en cd när jag får nog av den franska smörpopen som spelas i radion. Ford borde helt enkelt ha gjort som alla andra biltillverkare och byggt in de där knapparna i ratten.  

Självklart vill Ford att det ska synas ordentligt att deras Focus ST är en prestandabil. En specialvinge över bakluckan, 18-tums aluminiumfälgar (kommer med som standard) en ny kofångare bak, kromade utblås, specialkulörer till karossen och stora ST-emblem på sidorna av bilen sänder tydliga signaler till alla som tittar på att det här är någonting annat än en helt vanlig förnuftig Focus. Speciellt för ST-modellen är också integrerade blinkers i backspeglarna, något som saknas på de andra Focusmodellerna.

Och visst kan jag hålla med om att man hajar till lite när man ser en Focus ST, kanske till och med lite för mycket. Ansiktslyftet från den vanliga Focusen andas inte solid kvalitet när man tittar ordentligt, det här är ingen bil för finsmakare. Många plastdetaljer ser påklistrade ut, som till exempel kjolarna på bilens sidor, dimljusen i spoilern och grillen i fronten. Till och med de stora ST-emblemen ser lite ut att vara hemma-styling, direkt hämtad från Biltema. Andrahandsvärdet på Focus ST kan mycket väl komma att påverkas negativt när den dubbelhäftande tejpen börjar släppa.

Något som inte kommer att släppa är Focus profil som en riktigt säker bil. Nya Focus ST är inte sämre och har begåvats med samma fina säkerhetsdetaljer som övriga Focusfamiljen, det vill säga dubbla krockkuddar fram, sidokrockkuddar fram, sidoskyddsgardiner fram ock bak, bältessträckare fram. Dessutom finns sidokollissionsbalkar i dörrarna och en säkerhetsbur med en tvärbalk i motorrummet. Det ger fem stjärnor i Euro NCAP:s tester. 

Utrustningsnivån är hygglig redan i ST:s standardutförande. Men automatisk klimatanläggning (AC är standard), de aktiva kurvljusen, eluppvärmd vindruta och skinnklädseln finns på tillvalslistan. Däremot finns ingen farthållare till bilen, vilket är lite synd. På långresor med så här mycket inbyggd körglädje kan det behövas om körkortet ska behållas.

Ford Focus ST lanseras i Sverige sista veckan i januari.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!