Foto: Charlie Magee Photography

Provkörning av Ford Focus ST 2,0 TDCi Kombi

Att en ny Ford Focus följs upp med först en ST och senare en RS har vi blivit vana vid. Men nu kommer en ST i dieselutförande och det är något helt nytt.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Det var inte många år sedan en dieselmotor i en prestandabetecknad bil var tabubelagt, men i dag är det helt gångbart. Så det är ingen sensation att en dieselsnurra tar plats i nya Ford Focus ST. Lika lite som att det gör det i Volkswagens diesel GTI med modellbeteckningen GTD. Men lite konstigt känns det ju att det finns lika starka dieselmotorer i bilar som inte har någon sportbeteckning alls.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Teknikens Värld Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!