Foto: Charlie Magee Photography

Provkörning av Ford Focus ST 2,0 TDCi Kombi

Att en ny Ford Focus följs upp med först en ST och senare en RS har vi blivit vana vid. Men nu kommer en ST i dieselutförande och det är något helt nytt.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Det var inte många år sedan en dieselmotor i en prestandabetecknad bil var tabubelagt, men i dag är det helt gångbart. Så det är ingen sensation att en dieselsnurra tar plats i nya Ford Focus ST. Lika lite som att det gör det i Volkswagens diesel GTI med modellbeteckningen GTD. Men lite konstigt känns det ju att det finns lika starka dieselmotorer i bilar som inte har någon sportbeteckning alls.

Medan exempelvis Golf GTD inte gör något väsen av sig för att tala om att den försöker vara sportig gör Ford Focus ST tvärtom. Den skiljer sig från vanliga Focus på ett flertal punkter.

Röda bromsok och PeO Kjellström kostar extra.

På utsidan är det mest flagranta den bakre spoilern, diffusor bak, centralt placerat avgasutsläpp (två pipor), annan frontspoiler, dubbla grillar fram där den övre är bredare än på Focus à la normal. Sidokjolar och en skulpterad motorhuv förstärker ST-looken.

På insidan märks Recaro sportstolar även i lägsta utrustningsnivå. Speciell ST-ratt med flat undersida, egna ST-pedaler och tre små mätare på instrumentpanelens ovansida. Dessa visar laddtrycket på turbon, oljetryck och oljetemperatur.

Om det bara är ST-looken man är ute efter så duger dieseln utmärkt. Den är dessutom 10 000 kronor billigare än den bensindrivna versionen på 250 hästkrafter.

Dieselmotorn bjuder sålunda 185 hästkrafter vilket absolut inte förvandlar den till någon raket. 0-100 km/h 8,3 sekunder och toppfarten är 217 km/h. Ganska modesta siffror för en Ford ST. Men den förbrukar bara 0,42 liter bränsle per mil och släpper ut 110 gram CO2.

Motorn baseras på vanliga 2,0 TDCi-motorn på 150 hästkrafter och de 23 procent extra hästkrafterna har uppnåtts genom en annan kalibrering, tillgång till mera syre och ett annat avgassystem. Ingen större hokus-pokus alltså.

Färgen Stealth-grå är unik för Focus ST men om du tror att den skyddar från radar tror du fel!

Ford har valt att inte göra dieselversionen mjukare i köttet än bensinversionen vilket betyder att den har ett hårt satt chassi. Det märks framför allt i stadstrafik och på kurviga vägar men gör sig påmint även i högre farter. Så för de som tillbringar större delen av sin tid att köra fram och tillbaka längs motorvägar kan det kanske bli lite jobbigt och det är möjligt att de önskar sig en softare bil.

Liksom i bensinalternativet har Ford ljudtrimmat dieseln så att den ger ifrån sig ett tuffare ljud. Det är bra framför allt eftersom dieselknattret i stort sett elimineras, men ljudvässningen fortsätter även i högre fart.

Recarostolar är standard och Ford är inte snåla med ST-logotyper.

Förutom detta upplevs Focus ST diesel som en relativt tyst vagn men framför allt känns den väldigt välbyggd och stabil, styrningen är helt enkelt kanon. Enligt Ford ska en ST uppfattas som en duglig mångkampare och kanske inte vara bäst på något men bra i allt och jag tycker att de lyckats rätt bra med det.

ST diesel finns förstås inte bara i kombiversion utan även i femdörrars halvkombi. Den läckra grå färgen på bilen vi provkör kallas Stealth och är unik för Focus ST, i alla fall för nu.

Stealth är ett samlingsnamn för olika militära tekniker att dölja exempelvis trupper, flygplan och båtar. Detta genom att minimera radarekona från flygplan och fartyg. Vi tror dock inte att denna färg gör något för att minimera följderna av att farbror Blå är ute och pekar med sin radarpistol.

Då vet du. Kör försiktigt.

Ford Focus ST 2,0 TDCi Kombi

Pris

Från 270 400 kronor (kombipris), säljs nu.

 

Motor

Diesel. Tvärställd 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 16,7:1. Borrning/slag 85/88 mm, cylindervolym 1 997 cm3. Max effekt 185 hk (136 kW) vid 3 500 r/­min, max vridmoment 400 Nm mellan 2 000–2 750 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 12,4 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 8,5 tum, däck 235/40 R 18

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 265, längd 456, bredd 182, höjd 149, spårvidd f/b 155/154. Markfrigång 13. Tjänstevikt ca 1 488, maxlast ca 537, max släpvagnsvikt 0. Tank 60 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 476-1 516 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 8,3 s, toppfart 217 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,50, landsväg 0,38, blandad körning 0,42. CO2 110 g/km.

 

Garantier

Nybil 5 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.

 

Skatt

1 051 kronor per år.

Rivaler

Volkswagen Golf GTD

Finns inte som sportscombi men lastar bra ändå. Är återigen riktmärke i den klass den själv namngett. Lika stark motor som Ford.

Pris: 284 500 kronor.

 

BMW 120d

Inte heller detta en riktig kombi. För några år sedan var denna 184 hk starka bil en sensation i dieselsammanhang.

Pris: 275 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!