Provkörning av Ford Grand C-Max 1,6 EcoBoost 150 hk

Provkörning av Ford Grand C-Max 1,6 EcoBoost 150 hk

Ford C-Max har blivit två. En vanlig, femsitsig högkombi och Grand C-Max som har förlängts 14 centimeter, med skjutdörrar och sju stolar. Gillar!

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?



Ford har höga ambitioner med nya C-Max. Man hade ju inbillat sig att det här var bilen för barnfamiljer med korta garage, men målgruppen är betydligt större än så.

På pressträffen får vi veta att i princip hela mänskligheten passar i C-Max.

Äldre gillar insteget utan ryggkrök. Och nu ska "lilla" C-Max med sin lätt sluttande taklinje – vi kan kalla den kombi-coupé-buss-crossover – locka även yngre bilköpare som inte bara är ute efter något att frakta pianon i.

Storebror Grand C-Max är 14 centimeter längre och lite högre. Taklinjen är rakare och här hymlas det inte om att här kommer en bil med livspusslare bakom ratten. Till och med skjutdörrar har man kostat på.

Som vanligt på en helt ny modell ingår en räcka av finesser som premium­bilar har ruskat av sig vid förra faceliften.

C-Max lockar med backkamera, automatisk parkeringsassistans, elstyrd baklucka och mycket annat. Men tillvalen kostar en hel del pengar, och de flesta C-Max-kunder kommer även i fortsättningen att öppna bakluckan med handkraft.

Provturen tar oss runt Grasse i Sydfrankrike. Det känns som om Ford har nått gränsen för hur stor en stadsbil kan vara i södra Europa. Vi fastnar i en gränd och får backa ut. Jag noterar då att runt-om-sikten är bra i Grand C-Max – det är man inte bortskämd i nya bilar, med allt mindre bakre sidorutor. Samt att backkamera faktiskt är ganska praktiskt.

Ingen centimeter har kommit till i onödan. Paketeringen är smart. Mittplatsen går att fälla bort i baksätet och ytterstolarna kan då skjutas ihop och bakåt, vilket ger kopiöst benutrymme för baksätespassagerarna. I sjusitsversionen kan mittplatsen fällas in under ytterstolens sittdyna, varpå en gång skapas till tredje raden. Alternativt en riktigt bra plats för skidfodral.

Tredje raden har bra takhöjd, men sitsarna saknar som vanligt lårstöd. Men som nödsäte betraktat är det ovanligt bra i 4,5 meters-klassen. Grand C-max är också sex centimeter högre än lilla C-Max.

Men vad ska jag säga om interiören? En Ford är uppenbarligen inte en Ford utan ett hav av silverplast. Kanske är det bra att något bilmärke tar avstånd från premiumkulten ...

Mondeo var först ut med plottriga radioknappar, nu har turen kommit till C-Max. Extremt pyttesmå knappar och reglage som förmodligen tvingar föraren att parkera under en gatulykta när han ska byta radiokanal. Men det står SONY på radion, så de kan i alla fall skylla ifrån sig.

Motorerna är delvis nya. På bensinsidan hittar vi den turboladdade 1,6-liters-motorn som i två versioner ger 150 respektive 180 hästkrafter. Den är ett under av elasticitet, man kan krypa på 1 500 varv och motorn accelererar utan ryckningar. EcoBoost kallar Ford den nya motorfamiljen som även sitter i Volvo. C-Max är tyst och välisolerad, och det gäller både bensin och dieselmodellerna. Men om omdömet står sig när vi kör på grov svensk asfalt återstår att se. Ford själva påstår sig ha sänkt kupébullret med två decibel.

Ford tror att hälften av försäljningen kommer att gå på bensin, hälften på diesel. En storsäljare blir säkert korta C-Max och 1,6 liters-diesel, en kombination som är miljöklassad med 119 gram i koldioxidutsläpp. Mer miljöbilar är på gång: 2013 kommer C-Max även att finnas som elhybrid.

Ford C-Max bygger på nästa generation Focus, som kommer till Sverige efter årsskiftet. Provkörningen av C-Max ger mersmak, så mycket står klart. Chassit uppför sig bra och växel­lådan tillhör de bästa i klassen.

Ford Grand C-Max 1,6 EcoBoost 150 hk

Pris

216 400 kr.

Motor

Bensin. 4-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 10,0. Borrning/slag 79,0/81,4 mm, cylindervolym 1 596 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 5 700 r/min, max vridmoment 240 Nm vid 1 600-4 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Max 2,7 rattvarv. Vändcirkel 11,4 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

Hjul

Fälg 6,5 tum, däck 205/55-16.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 279, längd 452, bredd 183, höjd 168, spårvidd f/b 154/154. Tjänstevikt ca 1 496, maxlast ca 704, max släpvikt 1 200. Tank 60 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 56 (7-sits), 439 (5-sits), 1 742 (2-sits, till tak) liter.

Fartresurser*

Toppfart 202 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,9 s.

Bränsleförbrukning*

Stad 0,95, landsväg 0,55, blandad körning 0,68 l/mil. CO2 159 g/km.

Garantier

5 års nybilsgaranti/10 000 mil, 12 års rost.

Skatt

1 140 kr (fr o m 2011).

* Tillverkarens uppgifter.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr