Provkörning av Ford Ka 1,2 Titanium

Provkörning av Ford Ka 1,2 Titanium

Ford Ka krigar i botten av prislistan men är i toppen när det gäller körglädje och attityd. Kan bli en succé om bensinmotorn får lite mer ork och Ford förbättrar en del detaljer.

Våra krav på bekvämlighet och utrymmen har sånär utrotat den överkomliga och underhållande småbilen. Men nu gör den comeback. Är det någon biltyp som har framtiden för sig trots klimathot och lågkonjunktur så är det den här.

 Nya Ford Ka delar det mesta av tekniken med popbilen Fiat 500, men Ka är omkring 40 000 kronor billigare i Sverige. Dessutom är Ka faktiskt aningen bättre.

 Bilen är 3,6 meter lång och 1,5 meter bred och har ett hjul i varje hörn. Under huven sitter antingen en bensin- eller en dieselmotor som båda lyckas kvala in åkdonet som miljöbil. Dessvärre är bensinaren på 1,2 liter och 69 hästkrafter i tröttaste laget. Den räcker precis för att ta sig förbi stadsbussen och knipa luckan framför. Omkörningar på landsvägen får planeras i god tid. Dieseln på 1,3 liter och 75 hästkrafter är ett bättre val sett till prestanda, men prispåslaget är 20 400 kronor jämfört med bensinaren som kostar 112 000 kronor i Titanium-utförande. 

 Ford-designen är kanske inte riktigt lika charmig och uttrycksfull som Fiat 500 eller lika vågad som föregångaren. Men Ka känns modern och den söta spjuveraktiga uppsynen bör kunna tilltala fåfänga stadsbilister. 

 Material och utförande är bättre eller i nivå med klasstandarden, det vill säga budget. Kostnaderna är pressade för att hålla priset nere. Förra modellens analoga klocka har slopats. Interiören piffas upp av en vitlackad mittkonsol. Ka vill vara det chica ungdomsvalet och kunden kan göra sin bil personligare med hjälp av en uppsjö interiör- och exteriördetaljer. I utrustningslistan finns Bluetooth med röststyrning för 4 000 kronor, usb/aux-ingång ingår i Titanium-utförandet. Tyvärr hamnar usb-minnet precis vid mugghållaren så att flaskan förpassas till dörrfickan eller det väl tilltagna handskfacket. Utöver detta har förare och passagerare var sitt litet resårfack.

 Långa förare riskerar att kila fast knäet mellan tändningslåset och mittkonsolen. Justeringssmöjligheterna är godkända även om stolsdynan bara kan justeras i bakkant och ratten endast i höjdled.

 Växelspaken sitter högt och greppas naturligt, men byt knoppen, Ford. Man klämmer ju fingrarna i backspärren!

 Det kompakta formatet är en klar fördel i stadens myller. Tyvärr begränsas bakåtsikten av de breda c-stolparna.

 Originalchassit kommer från Fiat Panda och 500, men har bearbetats av Ford. Där Fiat-bilarna känns mjuka och tröga är Ka snabb och precis. 

 Med hjälp av krängningshämmaren bak – finns inte på Fiat 500 – kan stötdämparna absorbera ojämnheter i vägbanan i stället för att agera stabilisatorer. Tillsammans med andra bussningar i framvagnen, styvare fjädring och en annan styrgeometri bidrar det till ett imponerande tryggt och samtidigt underhållande uppträdande. Bilen går förvånansvärt neutralt och understyr sällan. ESP-systemet griper in mjukt på de rätta ställena.

 När jag kör bensinversionen på de kurviga Ibiza-vägarna skulle det vara möjligt att hålla gasen i botten hela tiden. Nu säger ju det inte särskilt mycket eftersom 0–100 km/h tar 13,1 sekunder och känns ungefär lika långsamt som det låter. Men som vardagsmotor fungerar den och huvudsaken är ju att den går snålt. Enligt tillverkaren ska den dra 0,51 liter per mil vid blandad körning. Under de ganska körintensiva provkörningsdagarna hamnade jag på 0,63 l/mil. Dieseln klarar en mil på 0,42 liter. 

 Fiats Abarth-trimmade 1,4-liters motor vore helkul, men Ford är förtegna om en SportKa eller ST-version.

 Kort axelavstånd brukar göra färden struttig över brokanter och liknande men Ford-chassit maskerar detta väl. En hel del vägbuller letar sig in i kupén och vid motorbroms hörs ibland ett skärande transmissionsljud. Inte vackert.

 Baksätet är slimmat för två passagerare, framför allt på höjden där den som är längre än 170 centimeter tvingas sitta med böjt huvud.

 Av strikt kostnadsmässiga skäl har Ford snålat på säkerheten. ESP är inte standard på alla marknader och till skillnad från Fiat 500 saknar Ka knäkrockkudden på förarplats. Bältespåminnare finns bara på förarsidan och passagerarkrockkudden är inte urkopplingsbar. I Euro NCAP får bilen fyra stjärnor, Fiat 500 fick fem. 

 Ka är ingen lastare. Öppningen är snäv och ett par kabinväskor eller några shoppingkassar är det enda som ryms. Baksätets ryggstöd kan fällas i 50/50-delning, men lastgolvet blir inte plant.

 En vardagsirriterande detalj är öppningen av bagageluckan. Luckan kan utifrån bara öppnas med nyckel. En Ford-talesman hävdar att ägarna till förra modellen har varit nöjda med nyckelöppningen. Jo, tjena.

 Trots missarna känns Ford Ka som en homogen produkt. Den klarar alla uppgifter i stadstrafiken fint och är samtidigt tillräckligt kultiverad för att fungera även på en lite längre resa.

 Titanium-utrustningen kostar 15 000 kronor och innehåller bland annat AC, cd-stereo, c-lås, elspeglar, elfönsterhissar och dimljus. Klart vettigt att lägga till från basmodellen Ambiente. Ägandet blir överkomligt med litet värdefall och de förmåner som miljöbilen åtnjuter. Är det en ny bil du vill ha lär Ford Ka vara ett av de minst deprimerande köpen du kan göra i dag.

Ford Ka 1,2 Titanium

Pris

112 000 kronor. (Ambiente 97 000 kr)

Motor

Bensin. 4-cyl tvärmonterad radmotor, 1 överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Kompression 11,1:1. Borrning/slag 71/79 mm, cylindervolym 1 242 cm3. Max effekt 69 hk (55 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 102 Nm vid 3 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädrar och krängningshämmare fram och bak. MacPherson-ben och undre triangellänkar fram. Halvstel axel bak.

Styrning

Kuggstång, elektrisk servo. Vändcirkel 9,25 meter.

Bromsar

Skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system. ESP.

Hjul

Fälg 6,0 tum, däck 195/50 R15.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 230, längd 362, bredd 166, höjd 151, spårvidd f/b 141/141. Tjänstevikt 940, maxlast ca 380, max släpvikt ingen uppgift. Tank 35 liter.

Fartresurser*

Toppfart 159 km/h. Acceleration 0–100 km/h 13,1 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 0,63, landsväg 0,44, blandad körning 0,51 l/mil.

CO2 119 g/km.

Skatt

645 kronor.

*Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!