Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift

Provkörning av Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift

Ännu vet ingen hur många crossovers eller suvar bilmarknaden mäktar med. Men Ford Kuga är fortfarande en ­variant som heter duga.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Det var lite sparsamt till en början vad gällde modellurvalet hos Ford Kuga. Tvåliters Duratorq TDCi på 140 hästkrafter räckte till men konkurrenterna erbjöd oftast mer.

Till modellåret 2010 introduceras den från Volvo bördiga ­femcylindriga 2,5T-bensinturbon samt en upptrimmad version av tidigare TDCi-maskinen, nu når effektkurvan 163 hk. Viktigare är att Fords Powershift dubbelkopplingsteknik nu erbjuds till dieslarna.

Tyska Getrag står för utvecklingen av lådan som sedan tidigare funnits i diverse Ford-, Volvo- och Chrysler(!)-modeller. Det har varit lite si och så med lådoptimeringen, våra tidigare erfarenheter av Powershift har varit slapphänta växlingar och gungigt uppförande. Volkswagenkoncernens DSG-teknik har varit överlägsen.

Ihopkopplad i fyrhjulsdrivna – drivningen sker via Haldex-teknik – Kuga med nya 2,0 TDCi beter sig dock Powershift som man förväntar sig. Upp- och nedväxlingar sker korrekt, men är fortfarande segare än DSG i manuellt läge.

Provbilen är maxad, när dörren öppnas är känslan nästan som en Baby-Range Rover! Med ljus klädsel i kombination med mörk sidopiping i dekorativt mönster kan man tydligen komma långt. Lägg därtill förmånliga extrapaketlösningar med navigator och fullstort glastak.

Som alltid rämnar den lyxiga fasaden något eftersom de stora och feta 19-tumshjulen gör Kuga onödigt bullrig och spårbenägen. Inget enskilt fenomen för Kuga tyvärr.

Värsta konkurrenter är Honda CR-V, VW Tiguan och poppisen Nissan Qashqai. Ingen av ovanstående har dock Kugas inbyggda körglädje – på kurviga sträckor vaggar förvisso Kuga i sidled men styrningen och kontrollen är hela tiden på topp. Överlag en lika bussig typ som när den kom för två år sedan.



ford kuga 2,0 tdci powershift

Pris

291 400 kronor.

Motor

Diesel. 4-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 17,9:1. Borrning/slag 85,0/88,0 mm, cylindervolym 1 997 cm3. Max effekt 163 hk (120 kW) vid 3 750 r/min, max vridmoment 340 Nm vid 2 000 r/min. Kraftöverföring Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad automat (dubbelkoppling).

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare.

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11,5 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 8,0 tum, däck 235/45 R19.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 269, längd 445, bredd 186, höjd 171, spårvidd f/b 58/159. Tjänstevikt 1 790, maxlast 370, max släpvikt 2 100. Tank 66 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 410-1 405 liter.

Fartresurser*

Toppfart 192 km/h. -Acceleration 0-100 km/h 9,9 s.

Bränsleförbrukning*

Stad 0,85, landsväg 0,58, blandad körning 0,68 l/mil. CO2 179 g/km.

Garantier

Nybil 2 år, rost 12 år, vagnskada 3 år, assistans 3 år.

Skatt

4 866 kronor per år.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!