Ford Mondeo 2,0 Ecoboost 5d Business

Provkörning av Ford Mondeo 2,0 EcoBoost 5d Business

Körglada Ford Mondeo har tre år på nacken och det är dags för en facelift. Vi åkte till södra Tyskland för att mötas av mindre plast och vässade motorer.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Hur stort kan ett luftintag bli på en familjebil? Peugeot och Audi trodde sig ha svaret men får nu en bredkäftad uppkomling att jämföra sig med. På Ford Mondeo dominerar det trapetsoidformade luftinsläppet när man ser bilen rakt framifrån, men faktum är att själva grillen gjorts mindre. Enligt rådande trend har Mondeo fått varselljus av lysdioder placerade strax ovanför dimljusen. Även huven har bullat upp sig en aning och sedd i verkligheten har bilen fått mer karaktär och sportigare profilering.

Mondeo är flerfaldig testvinnare i Teknikens Värld trots att detalj- och sammansättningskvaliteten lämnat övrigt att önska. Den plottriga och omåttligt plastiga mittkonsolen är nu ersatt av en mer diskret och ändamålsenlig dito. Känslan i det reducerade antalet knappar och vred är bättre, dörrsidorna är snyggare utformade och den extra ljudisoleringen uppskattas under körning.

Största nyheten är ändå de två motorerna som toppar bensin- respektive dieselprogrammet. Den nya bensinmotorn på två liter och 240 hästkrafter ersätter den gamla femcylindriga Volvo-spisen och imponerar stort, 340 newtonmeter med 20 extra Nm som overboost för en kort stund. Den är rapp och turbon laddar tidigt. Tyvärr förtar dubbelkopplingslådan Powershift lite av motorns riviga karaktär. En sexväxlad manuell låda skulle inte sitta fel, men Powershift är enda alternativet. Paddlar framför ratten ratten saknas och det manuella läget använder jag knappt. Lådan fungerar bäst använd som en vanlig automat och kan inte riktigt jämföras med dubbelkopplingslåda à la Volkswagens DSG.

Ljudet som kommer ur de dubbla ändrören är inte avgjort sportigt. Köregenskaperna är desto mer entusiasmerande och jag trycker gärna på lite extra genom böjarna. Det aktiva chassit hjälper till att greppa asfalten.

Inte ens i den bylsiga kombikarossen blir förflyttningarna sävliga. I kombin jag kör sitter den kraftfulla 2,2-litersdieseln på 200 hk och 420 Nm, som kan bli 450 med overboost. Den sexväxlade lådan spakas gärna, automatlåda till dieseln kommer inte förrän nästa år. Förbrukningen på 0,6 liter per mil vid blandad körning låter ju bra, men det är inte exceptionellt bra om man jämför med konkurrenterna. Volvos femcylindriga diesel på 205 hästkrafter nöjer sig med 0,54 l/mil.

De tre karossversionerna, sedan, halvkombi och kombi är knubbiga på utsidan och inuti ryms trebarnsfamiljen enkelt. Jag saknar en spak för enkel fällning av baksätets ryggstöd inifrån bagageutrymmet samt genomlastningslucka. Annars en riktig laståsna för tunga transporter, upp till 700 kg.

Från mitten av oktober finns bilar i Sverige för den som är redo att betala från 230 500 kronor och uppåt. För den pengen kan man välja mellan lilla dieseln på 115 hk eller E85-motorn på 145 hästkrafter med halvkombikaross, kombitillägget är 7 500 kronor.

Provkörningsbilarna 2,0 EcoBoost och 2,2 TDCi Duratorq – kostar med Business-paket (som inkluderar Titanium-utförande plus bi-xenon, läder, elstolar med minne och nyckelfritt låssystem) 297 500 kronor respektive 281 500 kronor.



ford mondeo 2,0 ecoboost 5d business

Pris

282 500 kronor.

Motor

Bensin. 4-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 87,5/83,1 mm, cylindervolym 1 999 cm3. Max effekt 240 hk (177 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 340 (overboost 360) Nm vid 1 900 – 3 500 r/min. Kraftöverföring Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad dubbelkopplingslåda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar, bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstångsstyrning, servo. Vändcirkel 11,6 meter. Rattvarv 2,7.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. ESP.

Hjul

Fälg 7,5 tum, däck 215/50 R17.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 285, längd 480, bredd 187, höjd 150, spårvidd f/b 159/161. Tjänstevikt 1 569, maxlast ca 631, max släpvikt 1 500. Tank 70 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 540–1 460 liter.

Fartresurser*

Toppfart 246 km/h. -Acceleration 0-100 km/h 7,5 s.

Bränsleförbrukning*

Stad 1,09, landsväg 0,60 blandad körning 0,77 l/mil. CO2 179 g/km.

Garantier

Nybil 2 år, rostskydd 12 år, lack 2 år.

Skatt

1 545 kr.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!