Ford Mondeo SCi

Provkörning av Ford Mondeo SCi

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor 

4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Diretinsprutning. Kompression 11,3. Borrning/slag 83/83,1 mm, volym 1798 cm3. Max effekt 125 hk (92 kW) vid 4250 r/min. Max vridmoment 170 Nm vid 3600 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram. Framhjulsdrift. 6-växlad manuell.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben, bak multilänkaxel. Krängningshämmare fram och bak. 

Styrning 

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,1 meter. 3,0 rattvarv.

Bromsar 

Skivbromsar (de främre ventilerade). Låsningsfritt system. 

Hjul/däck 

Fälg 6,5 tum. Däck 205/55 16.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 275, längd 473, bredd 181, höjd 143, spårvidd fram/bak 152/154.Tjänstevikt ca 1375, maxlast ca 490 kg. Bränsletank 59 liter.

Fartresurser*

Acceleration 0-100km/h 10,5 s, toppfart ca 200 km/h. 

Bränsleförbrukning*

Blandad körning enligt EU-norm, ca 0,72 liter/mil.

*Enligt tillverkaren

Snålare Mondeo

Direktinsprutning och sex växlar nyheter i lätt uppdaterad Mondeo.

Pris: Ca 200000 kr (juli 2003)

Fler och fler tillverkare väljer direktinsprutning av bränslet för att pressa ned förbrukning och gifthalter i avgasutsläppen. Mitsubishi, Audi och Volkswagen är några exempel - nu sällar sig Ford Mondeo till skaran av bensinbilar med direktinsprutning.

Ford kallar sin teknik Smart Charge Injection. Man har utgått från sin 1,8-litersmotor och i princip kan man säga att detta är dieselteknik tillämpad på bensindrift. Liksom i en modern dieselmotor sprutas bränslet in via ett gemensamt rör (common rail) under högt tryck direkt i cylindrarna.

För detta ändamål har SCI-motorn en speciell bränslepump, högeffektstift med fyra elektroder (byte endast var 6000:e mil) samt tre katalysatorer. Kompressionen är höga 11,3. Effekten är 125 hk, alltså lika mycket som vanliga Mondeo 1,8 men 20 mindre än tvålitersversionen som står för 75 procent av försäljningen i Sverige. 

SCI-motorn väntas få störst efterfrågan i Storbritannien där motorer med låga koloxidutsläpp åtnjnuter skattemässiga fördelar. Där kan SCI-tekniken bli lönsam redan efter något år. 

Bilen är behaglig att köra, även om den går lite hårt på tomgång. Sexväxlad låda är standard på SCI och bidrar till att sänka förbrukningen.

Vitsen med den här motortypen är att den under vissa körförhållanden kan köras på extremt mager bränsleluftblandning, ända upp till 55 procent luft. Hetsigt körd blir den knappast billigare än en vanlig motor, men under "snäll" körning kan förbrukningen pressas med 6-8 procent: Detta får ställas mot ett merpris på 7000 - 8000 kronor.

Samtidigt har Mondeo genomgått några försiktiga förändringar. Utanpå har grillen fått en kromrand och dimstrålkastarna ny fason. Inuti har man äntligen sett till att inklädningen av hela panelen har samma struktur i stället för att som hittills byta utseende mitt på.

Mer intressant är att kvalitetskontrollen har skärpts, det försäkrar i alla fall Ford.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!