Ford Mondeo ST 200

Provkörning av Ford Mondeo ST 200

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

MOTOR

6-cyl V-motor, två överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder, 2495 cm3. Max effekt 205 hk vid 6500 r/min. Max vridmoment 235 Nm vid 5500 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING 

Framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring fram och bak. Fram fjäderben med triangelstag. Bak fjäderben och dubbla triangellänkar. Krängningshämmare.

STYRNING

3,0 rattvarv. Vändcirkel 10,3 meter.

BROMSAR

Ventilerade skivor fram och bak.

HJUL

Fälg 7 tum. Däck 215/45ZR17.

MÅTT/VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 270, längd 455, bredd 175, höjd 1137, spårvidd fram/bak 150/149.

Vikter ej fastst. Tankrymd 61,5 liter.

PRESTANDA (fabriksuppgifter)

Acceleration 0-100 km/h 7,9 s. Toppfart 231 km/h. Förbrukning blandad körning 0,98 l/mil.

Morrande medelklass

Kan 205 hästar och ljud som i en racerbil hjälpa åldrade Ford Mondeo till ett nytt liv?

Pris: cirka 240000 kr (juni 1999)

Ett par snabba rapp på gaspedalen bryter den heta eftermiddagens lugn. BRAAM! BRAAAM! Huvuden vänds. Blickar flackar. Vad var det som lät? En trimmad Alfa? En Porsche? Kanske till och med en Maserati? Ingen ser något. Bara en Ford Mondeo.

Visst, Mondeon har breda däck och spoilers och den som orkar titta lite noggrannare ser gallernätet i grillen. Men inte kan det vara familjeforden som låter så häftigt?

Det är det faktiskt. För att skapa lite intresse runt världsbilen som kom 1993 och inom en inte allt för avlägsen framtid kommer att efterträdas av helt ny modell, har Ford skapat Mondeo ST200.

Fords tekniker har lyckats lura ut 205 hästkrafter ur 2,5-litersmaskinen som annars sitter i Mondeo V6 och då är på 170 hästkrafter.

Kortare slaglängd har givit något mindre cylindervolymen. Lättade kolvar och svänghjul, höjd kompression. De variabla insugningsrören har honats (putsats på insidan) med hjälp av en sorts pasta som blåsts in med tryckluft. Det ger en jämnare yta vilket gör det möjligt för luften att passera fortare. Resultat: effektivare förbränning. Höglyftande kamaxlar, större luftfilter och grövre avgassystem ger bättre "andning". Motorstyrningsystemet har också programmerats om.

Sammantaget ger finjusteringarna en påtagligt sportig motorkaraktär. Tämligen död på låga varv men allt roligare ju högre på den blå varvräknaren nålen klättrar. Effektökningen är helt jämn men vid 4500 r/min brölar det till ytterligare när de variabla insugningsrören ändrar längd. 

När varvtalsregulatorn slår till strax över 6500 r/min känns det som ett ingrepp i den personliga integriteten. Motorn borde ha mycket mer att ge men Ford har inte vågat gå längre av tillförlitlighetsskäl.

Växellådan och dess stegning är den samma som i Mondeo V6. Lättjobbad men väl gles, roligare hade det varit med en tätstegad låda eftersom motorn trivs bäst i det högre registret.

Chassit har anpassats till den mer sportiga karaktären. Grövre krängningshämmare, något förändrad framvagnsgeometri och hårdare bussningar till främre hjälpramen ger en mer alert känsla. 17-tumshjul med 215/45-däck är kanske lite att ta i - bilen spårar påtagligt med dem - men det ser ju häftigt ut. Styrningen har samma utväxling men servoverkan har ändrats något för bättre vägkänsla.

Nedklämd i den skålade Recarostolen går det fort att bli vän med ST 200. Motorns lockande sång är ständigt närvarande och även om det kanske låter mer än det går, bidrar ljudsensationen till nöjet. Stötigheten som stör i lägre farter blir mindre påtaglig i landsvägstempo och betalar sig när vägen blir krokigare. 

Att Mondeo börjar bli till åren känns mest i detaljerna, särskilt i inredningen. Instrumentpanelen som i ST 200 prytts med kevlarliknande material (istället för de vidriga träimitationerna i V6:an) känns taffligt utförd liksom knappar och spakar.

Mondeo ST 200 kommer till Sverige i september och beräknas kosta mellan 230000 och 240000 kronor. I den prisklassen finns mycket att välja på, Fords vapen blir utrustning. Luftkonditionering, CD-stereo, aluminiumfälgar med ingår. Kombi och sedan kostar på Fordvis lika mycket. Sedanmodellen känns tajtare på vägen och ljudnivån är lägre. Dessutom har sedanen kromade slutrör bak, på kombin syns de inte alls.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr