Ford Mondeo TDCi

Provkörning av Ford Mondeo TDCi

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor 

4-cyl tvärmonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 18,2. Borrning/slag 86/86 mm, volym 1998 cm3. Max effekt 130 hk (96 kW) vid 3800 r/min. Max vridmoment 330 Nm vid 1800 r/min. 

Kraftöverföring

Framhjulsdrift, 5-växlad låda, alt. 5-stegs automat.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben och underliggande L-formade länkarmar. Bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,6 m.

Bromsar 

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfria.

Hjul/däck

Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/55 R16.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 275, längd 473, bredd 181, höjd 143, spårvidd fram/bak 152/154. Tjänstevikt 1490, maxlast 485, släpvagnsvikt 1800.

Fartresurser*

Acceleration 0-100 km/h 9,9 s, toppfart 200 km/h.

Bränsleförbrukning*

Blandad körning 0,6 l/mil.

*Tillverkarens uppgifter

Mondeo med diesel - bilen som finns

Ny motor ger nytt liv i doldisbil - men föga hopp om framgång

Pris: Från 213400 kr (oktober 2002)

Nu finns den - men få vet om den. Tidigare fanns den också men då ville ingen veta av den. Vad kan det vara?

Svaret på gåtan är: Fords dieselmotor.

I förra modellen av Mondeo satt en orolig ruska till dieseltröskverk. Slö, bullrig, ja, värdelös rent ut sagt jämfört med konkurrenternas. När vi ringer Ford och vill köra deras senaste diesel, 2,0 TDCi, blir de nästan förvånade.

- Det finns ingen sådan för provkörning, vi satsar inte på diesel med tanke på dieselbeskattningen här i landet.

Konstigt, med tanke på hur många Passat med diesel som Volkswagen lyckas sälja, trots beskattningen. Det finns många som kan "räkna hem" affären med diesel. Bland andra taxiåkare och norrlänningar, lite kategoriskt uttryckt. I övriga Europa tar dieseln över mer och mer och eftersom vi är med i samma union så skulle Sveriges beskattning kunna revideras. I alla fall på sikt. 

Vi står på oss och lånar till slut en handlares demobil. Tvålitersmotorn kallas Duratorq TDCi. Dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder samt naturligtvis common-rail-insprutning. Block i gjutjärn och topplock i aluminium. Effekten är 130 hk och vridmomentet 330 Nm, inte illa. Föregångaren, den gamla "knackdieseln", är på 88 hästkrafter och 178 Nm.

Det börjar inte bra, det första som händer när jag ska köra i väg är ett par "gubbstopp". Motorn kräver en hel del gaspådrag precis när man ska starta, en vanesak. På låga varvtal låter maskinen ordentligt "dieslig" och ljudet hänger kvar hela vägen upp i fart, men mer dämpat. Mondeo-motorn går inte lika tyst i fart som exempelvis Passat 1,9 TDI.

Kraften kan man absolut inte klaga på, snarare tvärt om. Det är lite marigt i början att modulera rätt. Ibland far bilen i väg mycket fortare än man tänkt sig. Lite mindre pådrag och så "gubbstopp" igen.

Återigen en vana, jag blir duktigare efter några mil. Efter en dags körning är jag jätteduktig och trivs med bil och motor. Den är snabb som attan, stark från lågvarv och känns nästan varvglad. Toppeffekten lämnas vid 3800 r/min och dit varvar den gärna.

I övrigt är Mondeo diesel lika trevlig överlag som övriga syskon i familjen. Fina vägegenskaper, sober inredning, bra stolar och gott om utrymme. Det vill säga - den hör till de bästa och vettigaste i klassen.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr