Provkörning av Ford Mondeo Titanium Kombi 2,0 TDCi 180 hk

Efter två års startsträcka i USA har Ford startat den europeiska Mondeo-produktionen. Första intrycket: Kanon!

Mondeo-försäljningen har de senaste åren sannolikt inte föranlett några skrattanfall hos Ford-ledningen. I Sverige hade Mondeo så sent som 2009 en marknadsandel på fem procent i sitt segment. 2014 var marknadsandelen en procent. En avåkning som heter duga, och jag misstänker att det var några år sedan Mondeos försäljningskurva togs upp på Ford-säljarnas höst-kickoff.

Samtidigt har uppföljaren, bilen jag provkör i dag, tillverkats och sålts i USA sedan hösten 2012 under namnet Fusion. Hur gick det till egentligen?

Skyll på lågkonjunkturen och den fantasifulla grekiska bokföringen som 2009 drog undan mattan för bilförsäljningen i framför allt södra Europa. Ford-ledningen beslutade drakoniskt att stänga Ford-fabriken i belgiska Genk. Tyvärr fanns det en bieffekt. Man hade inte längre någonstans att tillverka den nya Mondeo/Fusion-modellen.

Ford har städat upp bland knapparna. Men varför är de så små?

Det skulle ta två år att anpassa fabriken i Valencia i Spanien för produktion av nya generationen Mondeo, en produktion som nu äntligen drar igång. Tiden utnyttjades också till att vidareutveckla modellen för Europa-marknaden.

Förmodligen väl använd tid, för nya Mondeo tar ett rejält kliv framåt i mina ögon.

Nya Mondeo har blivit riktigt stor, ytterligare fem centimeter har tillkommit och bilen är nu 4,87 meter lång. Fords idé om ”one Ford, one world” – målsättningen att tillverka och sälja i huvudsak samma modeller i hela världen – verkar ha slagit igenom. I USA vill man ha en stor bil, då får vi det i Europa också. Du får leva med vissa svårigheter när det gäller fickparkering i Paris, men får å andra sidan en rejält rymlig bil. Tillväxten kan också ses som en vilja att distansera modellen från allt större bilar i Golf/Focus-klassen.

Baksätesutrymmet är bra och fäller man baksätets ryggstöd sväljer Mondeo 1 630 VDA-liter.

Stort och lättlastat bagageutrymme. Maxlast anges till mäktiga 728 kg!

Men när jag kör den på bergsvägarna norr om Malaga i södra Spanien är det inte storleken som jag i första hand slås av. Det är tystnaden. Bilen går – tillåt mig att ta till ett kraftuttryck – förbålt tyst. De har lyckats grymt bra.

För att fortsätta på den inslagna vägen kan jag tillägga att fjädringen är förbenat skön.

Ford har tagit fram en helt ny multilänkupphängning med nya gummibussningar som isolerar kupén från vägljud bättre än tidigare. Samma hjulupphängning används för nya S-Max och Mustang.

När jag kör i 130 km/h kan den tysta motorn höras svagt, och det är menat som beröm. I många andra bilar överröstar vägljudet motorn med råge. Andra åtgärder är bättre tätningar mot rutor och dörrar för att minska vindbruset.

Skillnad märks. Låt vara att intrycket hjälps upp av den släta asfalten och att testbilen är försedd med laminerade rutor i framdörrarna, något som egentligen är tillval. Men klart är att Ford har något på gång.

Fjädringen är komfortabelt ställd och sväljer gropar och ojämnheter med bravur. Den långa hjulbasen på 2,85 meter, samma som tidigare, gör sitt till. Som tillval finns aktiv fjädring som tillåter att stötdämpningen ställs i tre olika lägen, sport, normal och komfort. Personligen tycker jag inte valmöjligheterna tillför så mycket. Sportläget är för stumt, och normal och komfort är ganska lika varandra.

Som många andra har Mondeo fått en el-servo som sparar droppar och faktiskt ger riktigt bra vägkänsla. Tillsammans med en krispig växellåda med distinkta lägen har Mondeo blivit mer av en ”förarens bil”.

Volymmodellen i Sverige blir en kombi med tvålitersdiesel på 180 hästkrafter för 293 000 kronor i den välutrustade Titanium-versionen. Motorn är elastisk och tyst och med 400 Newtonmeter i vridmoment i packningen saknas inte råstyrka.

Bränsleförbrukningen på 0,45 liter per mil är låg men inte klassledande. Samma motor finns i en tvåventilsversion och ger då 150 hästkrafter. Längre ner i prislistan hittar vi den lilla miljöklassade dieseln på 1,6 liter och 115 hästkrafter – 0,36 liter per mil i den sparsamma EcoNetic-versionen. 2015 ersätts den av den Euro 6-klara 1,5 liters-dieseln och 120 hästkrafter. Då kommer även den 210 hästkrafter starka dieselmodellen.

Men de största nyheterna finns på bensinsidan. Den sportiga 1,5 liters-motorn ger med turbo 160 hästkrafter och passar utmärkt till bilen. Klarar 0,58 liter per mil i EU-cykeln.

Ford går ett steg längre än andra tillverkare när det gäller downsizing och lanserar i vår sin trecylindriga 1,0-liters motor i stora Mondeo. 125 hästkrafter, 195 km/h i toppfart och 0,51 liter per mil. Kanske är det dags att hälsa bensinmotorn välkommen tillbaka? Till sist: Nästa höst kommer en hybridversion men bara i sedankaross. 0,42 liter per mil, 99 gram.

Tillvalslistan är omfattande. För första gången i Europa erbjuder Ford säkerhetsbälten med inbyggda krockkuddar i baksätet. Vid en krock utlöses en gasladdning som sitter i bältesfästet i sittdynan. Gasen fyller upp krockkudden som sitter i diagonaldelen av bältet på bråkdelen av en sekund.

Bälteskrockkudden sägs framför allt lindra bröstskador. Inom bilindustrin finns en överenskommelse om att öppna upp patent som har att göra med säkerheten, och det är möjligt att vi snart får se bälteskuddar på bred front. Samma detalj finns idag även i MB S-klass.

Andra säkerhetsfinesser som finns som tillval är autobroms som reagerar på människor som befinner sig framför bilen, filvarning och vägmärkesidentifiering. Adaptiva LED-strålkastare finns också. Tyvärr kostar alla tillval en hel del pengar.

Efter två dagar med Mondeo parkerar jag bilen i Malaga. Imponerad. De kan ju bygga bilar på Ford, de har gjort det i 111 år vid det här laget.

Ford Mondeo Titanium Kombi 2,0 TDCi 180 hk

Pris

293 000 kronor, säljs nu. Första kundleverans i början av 2015.

 

Motor

Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamrem. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 16,7:1. Borrning/slag 85,0/88,0 mm, cylindervolym 1 997 cm3. Max effekt 180 hk (132 kW) vid 3 500 r/­min, max vridmoment 400 Nm mellan 2 000-2 500 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 6-växlad automat (dubbelkopplingslåda).

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,6 m.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 235/50 R17.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 285, längd 487, bredd 185, höjd 150, spårvidd f/b 160/160. Markfrigång 13. Tjänstevikt 1 602, maxlast 728, max släpvagnsvikt 2 000. Tank 62 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 525-1 630 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 8,4 s, toppfart 220 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,51, landsväg 0,41, blandad körning 0,45 l/mil. CO2 117 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.

 

Skatt

1 168 kronor per år.

Rivaler

Opel Insignia 2,0 CDTi 163 hk Business

Snål, rymlig och bekväm. Men rymmer inte lika mycket som man tror om en 4,91 meter lång bil. Business-versionen är välutrustad och har samma låga pris i Skatteverkets tjänstebilslista.

Pris: 283 900 kronor.

 

Toyota Avensis Kombi 2,2 D-4D Edition 50

Toyota Avensis står inför ett modellskifte och kanske är de låga priserna en följd av den framtidsutsikten. Du får en bekymmersfri bil med mycket utrustning.

Pris: 279 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!