Provkörning av Ford Mustang Bullitt Fastback V8

Den mörkgröna Ford Mustang av 1968-års modell som flyger i San Franciscos backiga gatnät i slutet på 60-talet med Steve McQueen bakom ratten är kanske den mest ikoniska filmbilen någonsin. Vi provkör den nya efterträdaren!

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Den tio minuter långa biljakten där Steve McQueen jagar den svarta Dodge Chargern, även den en 68:a, i filmen Bullit var klart före sin tid och gav liv till biljakter. När filmen kom ut för 50 år sedan var inte scenerna animerade som de är i dag utan inspelningarna gjordes på riktigt vilket gjorde inspelningarna betydligt farligare. Tittandes på filmen nu är biljakten imponerande, även om den innehåller flera tydliga missar man sällan ser i dagens filmer. Exempelvis att Bullitt-Mustangen ibland har tillknycklad kaross och ibland inte och att Chargern tappar fler navkapslar än den har hjul.

Vi lärde oss under årets bankalas att Mustang har ett väldigt balanserat uppträdande och imponerande mycket grepp, något som inte slarvats bort i Bullitt-versionen. Men heller inte förbättrats.

Det är ingen slump att Ford lanserar denna specialversion av Mustang i år, det är som sagt 50 år sedan filmen kom ut. Ford behandlade även den dåvarande Mustangen för tio år sedan på samma sätt och receptet var nästan identiskt med dagens. För att ge lite perspektiv var 1968 även året mina föräldrar föddes. Själv föddes jag i mitten av 90-talet och växte upp med första och andra filmen i Fast & Furious-serien, men även bitar av Gone in 60 seconds med Nicolas Cage och James Bond med Pierce Brosnan och Daniel Craig har legat som grund för bilintresset. Som kuriosa var jag faktiskt i just San Fransisco när min käre chefredaktör ringde och sa: ”Har du sett Bullitt? Nähä. Gör det. Du ska köra bilen.”.

Provkörningen blir tyvärr ingen reinkarnation av biljakten i filmen utan är i stället förlagd till franska rivieran. Faktiskt samma vägar som Ford tidigare använt i år med vanliga Ford Mustang, Ford Focus samt nya Fiesta ST och Fiesta Active. De senare två var jag själv på och jag förstår varför Ford väljer att komma tillbaka… Vägarna här nere är fantastiska! Rutten präglas mest av Route Napoleon som är en magisk väg på många sätt. Att dessutom sitta bakom ratten i en amerikansk muskelbil gör det inte sämre!

Bullitt smäller högre än vanliga Mustang men vi hade önskat en mer

speciell känsla.

När jag kommer till flygplatsen och för första gången ser bilen känner jag wow, den ser mycket tuffare ut än en vanlig Mustang! Den mörkgröna färgen gör sig riktigt bra i verkligheten och den svarta fronten där Mustang-emblemet har försvunnit ger ett mycket argare intryck. De femekrade fälgarna är tydligt inspirerade­ av originalbilen och ger ett retrostuk som smälter in bra utan att se tillkonstlade ut.

Fulare är dock emblembytet på bakluckan där det står Bullitt i stället för GT, en logga som ser eftermonterad ut och som inte alls passar, enligt mig. Samma emblembyte återfinns på ratten. Andra detaljer interiört, där den vita växelknoppen står i centrum, är mer välkomna i mitt tycke. Gröna sömmar, Bullitt-instegslister, Bullitt-emblem över handskfacket och ett mer retroinspirerat, digitalt, mätarkluster. Att mätarklustret är justerbart var dock något jag märkte först under presskonferensen på kvällen efter körningen…

Växelknoppen är en annorlunda detalj, Mustangen klär dock ratten bättre än ”Bullitt”.

Mustang är nämligen inte en bil man gärna fipplar runt i menyerna, speciellt inte i mätarklustret då det inte är helt logiskt. Men jag uppskattar det gröna färgtemat som var förinställt i provkörningsbilen. Känner jag mig mer som Steve McQueen bakom ratten på Mustang Bullitt än bakom ratten i en vanlig Mustang GT? Nej, det gör jag inte. Skillnaderna jämfört med vanliga Mustang GT är för små och prispåslaget på 70 000 kr blir svårmotiverat. Speciellt när det inte handlar om någon uttalat begränsad upplaga. Upplagan styrs av produktionstakten. Till nästa år kommer 77 bilar till Sverige.

Att motorn fått tio fler hästkrafter är svårt att känna av, men att accelerationen är bra känns! Hästkrafterna kommer främst från ett insug som tagits från Mustangs prestandaversion, Shelby GT350, samt lite finjusterad mappning av motorn. Ljudkulissen har ändrats för att få till ett bluddrigare ljud, något som är lättare att märka än de tio extra hästkrafterna. Ljudet från den icke överladdade fem liter stora V8:an är väldigt karakteristiskt, och högt.

Baksätet har knapp takhöjd och är ingen plats för långresor.

Då jag inte fipplade med mätarklustret hittade jag varken avstängningsknappen för avgasljudet eller för den automatiska mellangasen (Mustang Bullitt går endast att få med manuell låda). Det i kombination med varandra, alltså automatisk mellangas och ett högljutt avgassystem, gör det svårt att ta sig fram diskret i städer.­ Räddningen för att inte dra på sig all uppmärksamhet är att befolkningen i Nice är tämligen vana vid uppmärksamhetsdragande sportbilar. Men ljudet är som sagt inte något som förtär utan snarare stärker upplevelsen längs vägarna som ringlar runt bergsväggarna.

Vi lärde oss under årets bankalas att Mustang har ett väldigt balanserat uppträdande och imponerande mycket grepp, något som inte slarvats bort i Bullitt-versionen. Men heller inte förbättrats. Det är en fröjd att ratta och det går dessutom fort. Men det är ansträngande att ligga på gränsen, och det gäller alla versioner av nya Mustang. Det går fort men bilen känns klumpig, dessutom gillar jag inte kopplingen som inte har ett tydligt läge där den greppar vilket gör det svårt att växla upp utan att det rycker. Med reservation för att detta kan vara en misshandlad provkörningsbil blir det ett skrapande och riktigt oskönt ljud precis när växeln går i och kopplingen släpps upp. Känslan av total kontroll, som man till exempel får i en Porsche 911 eller en Ford Fiesta ST, finns inte i Mustang.

Vid lägre belastning gör sig Mustang bättre då den fungerar som en GT-bil med bra komfort. Fjädringen är bra i normalläget då den är förvånansvärt mjuk, men ändå passande för bilen. I Race-läget blir fjädringen orimligt­ hård, något som gör det onödigt obekvämt och inte alls passar bilen. Jag sitter heller inte bra, det känns mer som att sitta på stolarna än i dem. Jag har också svårt att bestämma hur jag vill ha ratten, något som annars brukar komma naturligt. Vanligtvis har jag alltid ratten i linje med varvräknarens överkant och synfältets nederkant, men det faller inte naturligt i Mustang. Körställningen bidrar såklart även till känslan att inte ha hundraprocentig kontroll.

Bagaget är rymligt jämfört med andra sportbilar, 408 VDA-liter är en respektabel siffra.

Är Bullitt något att ha eller är det bara ett sätt för Ford att mjölka pengar ur en gammal legend? Jag önskar att Ford hade gjort bilen mer speciell, mer retro. I USA är den just det. Där har bilen nästan 30 fler hästkrafter än Europas version av Bullitt och i mitten sitter i stället två mätare där det mellersta ventilationsutblåset försvinner. Små detaljer som hade gjort det lättare att motivera extrakostnaden. Men Mustang Bullit är fortfarande ballare än en vanlig Mustang GT. Dock hade det räckt med att erbjuda ett svart optik-paket, andra fälgar och den nya kulören. För det är de detaljerna som får mig att vilja ha Bullitt mer än vanliga GT.

Det är både fascinerande och kanske än mer förvånande att Mustangen Steve McQueen körde för 50 år sedan är så pass lik dagens Bullitt. Hjärtat består fortfarande av en V8 som drivs av samma drivmedel. Kanske går inte utvecklingen så fort som vi ibland tror…

Bullitt smäller högre än vanliga Mustang men vi hade önskat en mer speciell känsla.

Ford Mustang Bullitt Fastback V8

Pris

532 500 kronor, säljs nu.

 

Motor

Bensin. Längsmonterad 8-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 12,0:1. Borrning/slag 93,0/92,7 mm, cylindervolym 5 038 cm3. Max effekt 460 hk (338 kW) vid 7 250 r/­min, max vridmoment 529 Nm vid 4 600 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel undre H-länk och två tvärlänkar per sida.

 

Styrning

Elservo. Vändcirkel 12,2 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fram: Fälgbredd 9 tum, däck 255/40 R19. Bak: Fälgbredd 9,5 tum, däck 275/40 R19.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 272, längd 479, bredd 192, höjd 138, spårvidd f/b 158/166. Markfrigång 14,4. Tjänstevikt 1 818, maxlast 287, max släpvagnsvikt 0. Tank 61 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 408 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 4,6 s, toppfart 263 km/h.

 

Bränsleförbrukning (NEDC)

Stad 1,66 l/mil, landsväg 0,88 l/mil, blandad körning 1,24 l/mil. CO2 277 g/km.

 

Bränsleförbrukning (WLTP)

Ingen uppgift.

 

Garantier

Nybil 5 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.

 

Skatt

18 709 kronor per år de första tre åren, därefter 4 012 kronor per år.

Rivaler

Dodge Challenger R/T Scat Pack

Dodge säljs nu via Hedin Bil. Med 485 hk är Challenger mycket hästkrafter per krona. Pris: 479 900 kronor.

Mercedes-AMG C 43 4Matic Coupé

V6:a och 390 hästkrafter gör C 43 mindre spännande än Mustang. En dyrare men mer exklusiv vagn. Pris: 639 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!