Den här vassa blicken ­kommer du möta på en väg nära dig. ­Välkommen hit, Ford Mustang.

Provkörning av Ford Mustang Convertible 2,3 Ecoboost

Då testchef Hans Hedberg gasade loss i nya Mustang Fastback i slutet av förra året fanns inte Convertible, eller cabben som vi säger. Men det gör den nu och Teknikens Värld skickade Borglund i flygande fläng till Tyskland för en provkörning.

Nya Mustang är i mina ögon en grym bil för överkomliga pengar. En sportbil för folket, så som Mustang varit sedan starten 1964.

Dagen för provkörningen skiner solen, fåglarna kvittrar och den blå Mustangen lockar med nedfällt tygtak. Trycker på startknappen och 2,3 EcoBoost vaknar upp. När Hans Hedberg körde den klagade han på ljudet, eller snarare frånvaron av ljud. Nu har man tydligen rättat till det för den låter – bra. I alla fall när man sitter i bilen eftersom den har ljudförstärkare via högtalare. Det mullrar lite dovt och det ökar med varvtalet. Glider ut ur den pittoreska byn vid Tegnersee. Sjön ligger blank och allt är välstädat så som det alltid är i tyska, rika småbyar. Fäller ner gaspedalen och lämnar byn med ett vrål men trafikintensiteten tillåter inte så mycket mer av den varan. Okay, det är en cab, en glidarbil men man vill ändå se vad den går för. En miss är att mustangfolket inte utvecklat någon vindavvisare. Det blåser en del bakifrån, mer när det går fortare. Vid kaffestoppet påpekar jag det för Tom Barnes, utvecklingschef för Mustang. Han säger att det fanns till förra generationen men att ingen köpte det. Okej, men detta är Europa och här kör vi fortare, och nu säljs bilen här. Vi behöver vindavvisare. Bara något enkelt man fäller upp, ingen komplicerad airscarf som i en fläskig Mercedes. Tom lovar att titta på saken.

Ford har försiktigt förädlat de gamla formerna och gjort nya Mustang till ögonmagnet.

Lämnar kaffet och fäller upp suffletten. Elektrisk men med ett manuellt låsvred. Den sluter tätt och verkar välvadderad då inget vindbrus letar sig in. Hinner upp i 190 km/h på autobahn innan trafiken sätter stopp. Öppna bilar är mindre vridstyva än täckta men Mustangen flexar väldigt lite. Det ruskar till lite i ratten över ojämnheter men det är helt okej. Chassit är lite uppstyvat på europaversionen men inte så förtvivlat hårt som det brukar vara när jänkarna ska europaanpassa. I mitt tycke är den bra avvägd, varken för hård eller för svampig. Styrningen är verkligen fin och kan tillsammans med gasrespons ändras i tre lägen via vippströmbrytare. Den sexväxlade lådan kommer från Getrag och har korta, exakta slag som kräver en fast hand. För den som inte vill växla själv finns förstås automatlåda. Inredningen är ömsom hårdplast och ömsom mjukare material. Det kunde varit finare men fungerar tillfredsställande, eller ”good enough”. Layouten är en flirt med gamla Mustanger och det duger för mig. Det passar här.

Instrumenten i strutar, så som det en gång var. Plastigt och prydligt på samma gång.

2,3 EcoBoost lämnar 317 ­hästkrafter och 432 Newtonmeter vid 3 000 r/­min. Momentkurvan är flack vilket ger en avslappnad körstil, men har en topp högre upp i varvtalsskalan. För övrigt kommer samma motor i Ford Focus RS men i annat trim. Motorn överraskar i positiv bemärkelse eftersom den är stark nog – och snål om man kör lugnt. Det fanns faktiskt fyrcylindrigt på 70/80-talet i Mustang II, men få tyckte om den. Den nya fyran är klart mycket bättre och piggare. Men V8 är V8, vilket de flesta köpare kommer välja, och hör hemma i en amerikansk muskelbil. Ljudet och kraften är magiskt. Lite synd att det står 5,0 på framskärmarna. Det klassiska kubiktumsmåttet 302 hade sett snyggare ut på en bil med uppdaterade linjer från förr.

Litet och trångt men ändå ett baksäte. Här blåser det ordentligt.

Ford Mustang Convertible 2,3 EcoBoost

Pris

Från 356 500, säljs nu.

 

Motor

Bensin. Längsmonterad 4-cyl radmotor med dubbla överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 9,5:1. Borrning/slag 87,55/94 mm, cylindervolym 2 300 cm3. Max effekt 317 hk (233 kW) vid 5 550 r/­min, max vridmoment 432 Nm vid 3 000 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 6-stegad automat.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre tvärlänkar. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Kuggstång med elektrisk servo. Vändcirkel 12,2 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Aluminium. Fälgbredd 9 tum, däck 255/40 R19.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 272, längd 478, bredd 208 (med speglar), höjd 139, spårvidd f/b 158/166. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 785, maxlast i. u. Tank 59 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 332 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 5,9 s, toppfart 233 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Blandad körning 0,8. CO2 179 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.

 

Skatt

1 600 kronor per år.

Rivaler

Chevrolet Camaro 6,2 Convertible

6,2-liters V8 ger 400 hästkrafter eller 580 om motorn har kompressor. Camaro är direkt konkurrent till Mustang.

Pris: från 463 000 kronor.

 

Corvette C7 Stingray Convertible

En riktig best med väghållning i bästa europeiska klass och som kan ge Porsche en match. Men den kostar som två Mustanger.

Pris: från 724 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!