Mustang - nu lika grym som förr

Provkörning av Ford Mustang GT

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första intrycket

Tidsresenär som efter tre decenniers vilsegång i djungeln hittat ut igen. Kul profil och stil i det mesta, underbart ljud från ovanligt varvvillig V8, vettig utrustning. Kort sagt extremt mycket glad GT för pengarna, särskilt om du bemödar dig med att ta hem en bil själv nu när dollarkursen rasar.

Basfakta

Motor

8-cyl. V med 1 överliggande kamaxel per cylinderrad. Tre ventiler per cylinder. Kompression 9,8. Borrning/slag 90,2/90 mm, volym 4601 cm3. Max effekt 304 hk (224 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 427 Nm vid 4500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram. Bakhjulsdrift. 5-växlad manuell eller automatisk låda. Hastighet vid 1000 r/min på 5:an: 52,0 km/h.

Fjädring/hjulställ

 Krängningshämmare och skruvfjädrar runt om. Fram fjäderben (McPherson), undre triangeltvärlänkar. Bak stel axel, längslänkar, Panhard- och momentstag. Antispinnsystem.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 12 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor, ABS.

Hjul Fälg

8 tum, däck 235/55 R17.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 272, längd 477, bredd 188, höjd 139. Spårvidd fram/bak 158/159. Tjänstevikt 1590. Bränsletank 61 liter.

Fartresurser*

Acceleration 0-100 km/h ca 5,1 s, toppfart 240 km/h. 

Förbrukning*

Blandad körning ca 1,2 l/mil.

*Enligt tillverkaren

 

Busgrogg

Receptet är 40 år gammalt och har varit på drift men nu vet Ford hur man blandar till en riktig Mustang igen.

Chrysler och Ford vet i sina bästa stunder att folk är enkla att glädja. Bygg en häftig bil, dräm i en V8 av gammalt gott slag och ni ska få se på trängsel i bilhallarna.

Svårare är inte filosofin bakom Chrysler 300C och Ford Mustang GT, två retroflörtisar som på ordinär teknisk bas lekt sig in i habegäret hos varje bilintresserad amerikan med självaktning.

Det är inget fel på dragningskraften här hemma i Sverige heller. När vi hämtar provbilen, en pistolgrå Ford Mustang GT med V8 på 4,6 liter och drygt 300 korrekt mullrande hästkrafter, hinner vi knappt ut ur hallen hos Exclusive Cars i Hägersten förrän vi omringas av storögda bilflanörer av alla slag. Där står en direktörstyp i mohair och suktar, där står två biffiga hiphopare och nyper sig i örhängena och famlar efter mobilerna för att skvallra för polarna, där skäller en hund underdånigt när jag därtill ombedd (ej av hunden) trampar till på gaspedalen så att åskådarna får sitt lystmäte.

I sanningens namn är det en vidrig dag att utröna bilens kvaliteter, vägarna är slafsiga av snö och det lovas storm till kvällen. Vi blir kvar ett tag, fotograferar detaljer och insuper bilen först.

Pastischer av alla slag är ju tidens motto, utan tvekan är nya Mussen en mycket lyckad sådan. Här finns några nypor av Mustang Fastback 1967, några av Boss 302 och av Shelby 350/500 lite om vartannat. Den knubbiga karossen med sin långa huv och sitt korta bakparti ser precis så där uppkäftig, arg och samtidigt socialt acceptabel ut som Mustangerna - de riktiga Mustangerna - alltid har gjort. Mellanmodellerna kan vi glömma i sammanhanget.

Bilen grundas på en kortad version av Jaguar S-Type, som i sin tur är baserad på Lincoln LS, en anonym modell vi slapp se här. Bakhjulsdrift, förstås, men också med stel bakaxel eftersom allt annat hade varit ett svårt avsteg från det succérecept som serverades första gången för jämnt 450 månader sedan. 

Jämfört med utställningsbilen från Detroitsalongen 2003 är produktionsversionen ett stycke längre. Nu finns det faktiskt ett litet baksäte med fällbara ryggstöd för den som är intresserad.

Vi andra tittar i stället in på förarplatsen och ser genast drag av den första årsmodellen - 1964 och en halv som den kallades - i instrumentpanelens dubbla krön, i de krominfattade, extremt djupt liggande instrumentrundlarna, i den sirliga 1960-talsgrafiken. En mycket lyckad transformation, det är inte ofta jag applåderar breda aluminiumlister kors och tvärs inne i en bil men här har de rätt effekt. Utförandet är enkelt men gott, detta är ingen Mercedes utan en bil att ha himla kul i och med tills något annat fångar uppmärksamheten om ett år eller så.

Ratten är snyggt treekrad och pryds förstås av Mustangen själv i full galopp. Växelföraren i matt kromplast sitter fint till och har en ormformad, stöddig handbromskrycka intill sig. Reglagen är få och enkla, avgjort roligast är att dutta fram olika färger på instrumentrundlarnas belysning. Bara att bemöda sig om en sådan finess som "My Color Feature" visar vilket friskt och glatt handlag som genomsyrat bilens utveckling. Man ska komma ihåg att den så kallade ponnyklassen i USA har varit i starkt avtagande, Chevrolet Camaro och Pontiac Firebird är ju ute ur bilden sedan länge.

När man ledsnat på någon av de sju standardfärgerna går det bra att komponera en egen kulör - mår jag lite chockrosa i dag eller är det bäst att åka till jobbet i mörkblått? Etthundratjugofem olika nyanser finns att mana fram, jag blandar till en lysgrön som ger skön 1960-talsinramning.

Innan vi sticker noterar jag, en smula förvånad, hur behagligt jag sitter. Rejäl, lagom skålad stol, fast stoppning, bra nackskydd och så en läderklädsel som på ett charmerande sätt påminner mig om Mercedes' outslitliga klassiker MB-Tex. Men jag saknar längd-justering av ratten.

Ljudanläggningen (en listig försäljare har redan lagt i den hårdbräkande John Fogerty?s "Premonition" i cd-växlaren) är ett eget kapitel och låter som bara den. Tacka "Shaker 1000" för dunket, en militärdesignad "subwoofer" på 1000 Watt som placerats till höger i bagageutrymmet.

Nog, nu startar vi V8-maskinen! Vissa bilar drar i gång med härligt löftesrik ton, Mustang GT är avgjort en av dem. Körviljan bara studsar ut ur de dubbla avgasrören med en snärtig, samtidigt varm ton. Varvräknarnålen tycks vara vattendämpad och rör sig retfullt makligt tillbaka mot tomgångens kittlande bludder ur avgaspiporna.

ESP-system finns inte, men tack och lov ett antispinnsystem som vi prompt håller aktiverat, åtminstone till en början. Annars hade vi nog inte kommit ut i snösträngarna över huvud taget och det skulle ju se lite illa ut att fara i väg med jordens bredställ från försäljningshallen. Det står visserligen M+S på däcken men det här känns som att åka skridsko med skydden väldigt på.

Vilken paradox: Här sitter jag i årets smaskigaste rökarbil, en modell som fått fler amerikaner än någon annan (Corvette möjligen undantagen) att köra av sig körkorten - och får fjuttgasa hela dagen. Jag inser att mer underbyggda intryck får anstå till ett riktigt test och förfaller till att tillbringa min och Mustangens dyrbara tid tillsammans med att köra för fotograf Linus' känsliga öga och lins. Fram och tillbaka, vänd hit och vänd dit och så lite bakåt, tack!

I fotosessionens pauser ströläser jag datablad och prislistor. Tre ventiler per cylinder, 0-100 km/h på drygt fem sekunder, toppfart 240 km/h, The Legend Lives, 5-växlad manuell låda eller 5-växlad automat, baspris 350000 kronor, Screaming Yellow, Torch Red, Legend Lime, Performance White - det är färger och fakta som läskar svårt. Utöver grundpriset för en 5-växlad manuell kan följande beställas: Automatlåda 13500, blankpolerade fälgar 2800, larm 3400, inredningspaket med alupaneler, My Color Feature, läderratt, färddator etc. 4500 kronor, sidokrockkuddar 3800, Shaker 1000 14500, ingen vinge på bakluckan 0 kronor.

Exclusive Cars har sålt ett 25-tal bilar redan, ger tre års nybilsgaranti samt ordnar service och reparationer. Hur Ford ska göra är oklart, det är inte bestämt om Mustang ska säljas i Europa via ordinarie kanaler.

Till sist: GM står med stora lager av sin Opel Omega-från-1993-baserade, Australientillverkade Pontiac med det legendariska efternamnet GTO. Försäljningen når inte alls målen, produktionen ska kapas och den så pinsamt medieomfjäskade produktgurugubben Bob Lutz som ansvarar för soppan begriper ingenting.

Men det gör jag. Han borde ha gjort en Mustang i stället för att ha gått över ån efter vatten.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!