Provkörning av Ford Mustang GT Fastback

Nytt utseende och ny teknik ska sätta ännu mer fart på den redan populära folksportbilen Ford Mustang. Räcker det för att Europas kärleksaffär med ikonen från Michigan ska fortsätta?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Startknappen pulserar rött med 30 slag per minut. Exakt samma frekvens som hjärtslagen hos en vilande häst, enligt Ford. Oavsett, startknappen pockar på uppmärksamhet och signalerar att något extra roligt kommer att hända om jag trycker på den. Jag faller förstås för lockelsen och skyndar mig att trycka in den innan jag gör någonting annat. Men det blir ingen glädjechock, det går inte rysningar av välbehag längs ryggen.

Allt som händer är att ett dämpat motorsurr tränger in i kupén. Det beror på att jag sitter i Ford Mustang Ecoboost som har en fyrcylindrig 2,3-litersmotor. Bilen jag sitter i är den ­uppdaterade versionen av senaste generationen Mustang. Ecoboost-motorn finns kvar, till skillnad från V6-motorn som tidigare­ funnits på USA-marknaden men nu tas bort ur utbudet.

Ford säger förstås att 2018 års Mustang är helt ny, trots att det i själva verket handlar om ett sedvanligt facelift av den nu fyra år gamla modellen.­ Nyheterna är små men många. Den surrande Ecoboost-motorn har till exempel fått lägre effekt – 290 mot tidigare 314 hästkrafter. Samtidigt har den fått högre vridmoment – 440 mot tidigare 432 newtonmeter.

Efter att jag tryckt på hästhjärtslagsknappen och kört iväg känns det rätt, men ändå så fel. Fords Ecoboost-motor är en bra motor. Den är fantastisk när den får andas fritt i Focus RS och ge hela 350 hk, men den är bra även här i Mustang i nedtrimmat utförande. Den har bra bottenstyrka men tål även att varvas högt då den också ger ett härligt, orrande ljud (dessvärre högtalarförstärkt).

Trots det skaver det och problemet blir tydligt när Mustangen och jag sakta rullar genom de små franska byar som ligger längs med legendariska Route Napoléon i bergen norr om Nice. Ortsbefolkningen som får se den burduse amerikanen förväntar sig V8-muller. De tittar lystet på bilen men vänder snabbt bort blicken när de märker att den inte låter som den ska.

Så snart som möjligt byter jag till en Mustang med V8-motor. Femlitersåttan har fått ett nytt insprutningssystem som höjer effekten från 418 till 450 hk och vridmomentet marginellt från 524 till 529 Nm. Uppdateringarna gör ingen större skillnad för Mustang GT. 0-100 km/h går två tiondelar snabbare och en så liten skillnad är svår att märka bakom ratten. Redan tidigare var V8-motorn en otidsenlig men härlig sugmotor som kan puttras runt på låga varv men lika gärna varvas hårt utan att göra någon besviken. De största skillnaderna märks i växellådorna.­

Båda motorerna kan kombineras med en manuell, sexväxlad låda eller en ny tiostegad automatlåda som ersätter den gamla sexväxlade. Den manuella lådan har uppdaterats med en automatisk mellangasfunktion som gör det lättare att balansera bilen vid hårda inbromsningar. Automatlådan fungerar oklanderligt oavsett motor vid lugn körning men om man knappar in körläget som heter Sport+, eller det ännu värre Race, blir den outhärdlig eftersom den måste växla mer eller mindre konstant för att hålla motorvarvet på topp. Att växla ”halvmanuellt” med paddlarna på ratten gör inte saken bättre eftersom det finns en fördröjning på minst en halv sekund.

Nej, allra mest charmig och mest ”Steve McQueen” blir Mustang med V8-motor och manuell växellåda. Då är det en bil som helt enkelt inte går att köra vuxet eller ekonomiskt, gaspedalen och kopplingen ger en direkt kontakt med den stora motorn som är svår att motstå.

När Mustang krocktestades av Euro NCAP fick den ett så pinsamt och uruselt resultat som två av fem möjliga stjärnor. Mustangen har dåligt skydd för vuxna, barn och fotgängare men drabbas också av att den inte har några aktiva säkerhetssystem. Det senare rättar Ford till nu när Mustang får autobroms med fotgängarigenkänning, adaptiv farthållare och filhållarhjälp. Det återstår att se hur många stjärnor uppdaterade Mustang kommer att få i nästa Euro NCAP-test.

En annan nyhet heter Magneride. För 20 000 kronor extra kan man utrusta Mustang med magnetiskt ställbara stötdämpare, men tyvärr är ingen av provkörningsbilarna Magneride-utrustad. Magneride utvecklades av amerikanska Delphi men ägs i dag av kinesiska BWI och samma teknik har även sålts till Cadillac, Chevrolet och Ferrari.

De allra flesta kommer troligtvis att köpa sin Mustang med V8-motor. Det är klokt. Då blir Mustang allra mest ”Mustang” och framkallar precis de känslor man förväntar sig. Men det är paradoxalt nog inte det bästa utförandet. Med lilla motorn och manuell växellåda byter Mustang skepnad och blir en mycket bättre bil. Styrningen får bättre precision, balansen blir bättre och bilen blir lättare­ i steget. Rena rama moderna sportbilen. Men som sagt, köp hellre Mustang med V8. Då blir den sämre, men desto härligare!

Ford Mustang GT Fastback

Pris

486 500 kronor, säljs nu, leverans april 2018.

 

Motor

Bensin. Längsmonterad 8-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 12,0:1. Borrning/slag 93,0/92,7 mm, cylindervolym 5 038 cm3. Max effekt 450 hk (331 kW) vid 7 000 r/­min, max vridmoment 529 Nm vid 4 600 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 10-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med 2 undre tvärlänkar. Bak multilänkaxel undre H-länk och 2 tvärställda länkarmar per sida.

 

Styrning

Elservo. Vändcirkel 12,2 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 9 tum fram, 9,5 tum bak, däck fram 255/40 R19, bak 275/40 R19.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 272, längd 479, bredd 192, höjd 138, spårvidd f/b 164/164. Markfrigång 14. Tjänstevikt 1 756, maxlast 394, max släpvagnsvikt 0. Tank 61 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 408 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 4,3 s, toppfart 249 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 1,90 l/mil, landsväg 0,82 l/mil, blandad körning 1,21 l/mil. CO2 270 g/km.

 

Garantier

Nybil 5 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 2 år, assistans 3 år.

 

Skatt

3 396 kronor per år.

 

Ny skatt efter 1 juli

17 960 kronor per år.

Rivaler

Audi RS5 Coupé

Exakt lika mycket effekt som Mustang V8, men ändå av en helt annan karaktär. V6, fyrhjulsdrift och automatlåda borgar för extrem effektivitet. Nästan dubbelt så dyr…

Pris: 821 600 kronor.

Chevrolet Corvette Stingray

Foto: Patrik Lindgren

Ärkefienden från Detroit är en mer renodlad sportbil. Lite starkare, ganska mycket snabbare och väldigt mycket dyrare än Mustang.

Pris: 787 800 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!